18.11.2015

Osaatko ajaa liukkaalla – Asiantuntijan viisi vinkkiä

Talvella onnettomuusriski on suurimmillaan vuodenajan alku- ja loppupäässä. Liukkaimmillaan tie on ilman lämpötilan ollessa lähellä nollaa.

Talviset keliolosuhteet tekevät helposti tepposet kokeneellekin kuljettajalle. Keli saattaa muuttua äkillisesti, mutta kuljettajan otteet eivät. Ja seurauksena penkka pölisee.

Alkutalven haasteista musta jää on paitsi poikkeuksellisen liukasta myös vaikea havaita. On kuitenkin hyvä muistaa, että liukkaallakaan renkaiden pito ei häviä itsestään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Riski suurimmillaan juuri nyt

Talvella onnettomuusriski on suurimmillaan vuodenajan alku- ja loppupäässä. Liukkaimmillaan tie on ilman lämpötilan ollessa lähellä nollaa. Ilman lämpötila ei kuitenkaan välttämättä kerro tien pinnan lämpötilaa, vaihtelua voi olla useita asteita.

- Auton oma ulkolämpötilan näyttö vastaa paremmin tienpinnan oikeaa lämpötilaa, sillä tyypillisesti se mittaa läheltä tien pintaa. Ihan varma ei sekään ole. Teiden varsilla sijaitsevien näyttötaulujen lämpötila-arvot ovat kaikkein tarkimpia, sillä ne mittaavat tien pintaa tiesääantureiden avulla. Niitä kannattaa ehdottomasti seurata, neuvoo Liikenneturvan yhteyspäällikkö Eini Karvonen.

Musta jää aiheuttaa omat haasteensa talviliikenteeseen, sillä se on poikkeuksellisen liukasta ja vaikea havaita. Erityisesti sillat ja rampit voivat olla vaarallisen liukkaita, vaikka tiet olisivat muuten kuivia.

– Siltojen ylä- ja alapuolella vallitseva ilma saa lämpötilan muuttumaan sillan pinnalla hyvinkin nopeasti, jolloin mustaa jäätä herkästi syntyy. Myös tien notkelmissa tai aukealle tultaessa tien pinnalla voi olla ohut, läpinäkyvä jääkalvo. Lämpötilakin voi olla plussan puolella, ja silti tien pinta on liukas, Karvonen muistuttaa.

Kuljettaja vaikuttaa renkaiden pitoon

Perinteisillä jarruilla kuljettaja ei hätäjarrutuksen aikana pysty ohjaamaan ajoneuvoa, koska pyörät lukkiutuvat jarrutuksessa. Lukkiutumattomien jarrujen (abs) ansiosta ajoneuvon ohjattavuus säilyy myös hätäjarrutuksen aikana. Tekniikan tuoma apu jarrutustilanteisiin voi kuitenkin olla minimaallinen, jos jarruja ei osata käyttää oikein. Hätäjarrutuksessa on muistettava painaa jarrupoljinta riittävän jämäkästi, vaikka autossa olisi abs-jarrut.

– Lukkiutumattomilla jarruilla on uskallettava painaa jarrupoljinta mahdollisimman kovaa välittämättä polkimessa tuntuvasta tärinästä. Tärinä tai värinä on osoitus siitä, että abs-jarrut toimivat, vaikka kokematon voi luulla jarrujen olevan rikki. Älä pumppaa jarrua, koska tämä voi sekoittaa abs-järjestelmän”, Eini Karvonen opastaa.

Liian suuressa tilannenopeudessa ei abs-jarruistakaan ole hyötyä, jos renkaiden pito pääsee irtoamaan tien pinnasta. Karvonen muistuttaakin, että liukkaalla kelillä renkaiden pito ei häviä itsestään, vaan pidon häviämisen aiheuttaa kuljettaja omalla toiminnallaan.

Pidon menettämisen estämiseksi toimi näin:

  • Lähde liikkeelle ja kiihdytä niin, etteivät vetävät pyörät lyö tyhjää.
  • Aja liikenteeseen, keliin ja omaan ajotaitoon nähden sopivaa tilannenopeutta.
  • Vältä voimakkaita ohjausliikkeitä.
  • Aja kaarteeseen maltillisella nopeudella, ettei auto joudu sivuluisuun.
  • Vältä mahdollisuuksien mukaan ohituksia huonolla kelillä. Varomattomat ohitukset voivat liukkailla johtaa ajoneuvon hallinnan menetykseen, joka useimmiten tapahtuu kuljettajan palatessa omalle kaistalle.

Lähde: Liikenneturva Kuva: Liikenneturva/Kaisa Tanskanen

Luetuimmat