Liikenne 25.5.2016
Päivän kuva: Viimeinen keino
Kun kolariauton raivaamisessa tarvitaan nopeutta, ovat keinot rajuja.
Kun törmäysvoimat musertavat auton kasaan, on pelastushenkilökunta tiukan paikan edessä. Loukkaantunut tarvitsee viiveettä hoitoa, mutta murskaantunut kori estää avun.
Pelastuslaitos hallitsee raivaamisen keinot. Jos aikaa on edes hieman, voidaan auto leikata siististi auki. Jos valtimo vuotaa ja sekunnit kuluvat, tarvitaan nopeita toimenpiteitä.
Ensin on päästävä sisään. Avensis-paran ovi repeää irti muutamassa sekunnissa, kun sarapuolelle tungetut pihdit levittävät kärkensä. Toinen työkalu katkaisee A-pilarin, ja vaurioittaa oviaukon paljastamia rakenteita.
Matkustamon molempiin päihin kiinnitetään ketjut. Ketjut johtavat paloautoihin, toinen ankkuriin ja toinen vetäjään.
Scaniaa pieni peruutus ei hetkauta, mutta Toyotassa käy ryske ja pauke. Pienten leikkausten heikentämä korirakenne musertuu kuin virvoitusjuomatölkki. Keula taipuu, ja matkustamoon syntyy tilaa.

Lunastuskunnossa. Tositilanteessa autoa ei vedetä näin käyräksi, mutta harjoittelutilanne on mainio paikka oppia.
Kuvattua toimenpidettä ei toki tarvita, jos kolariauton korirakenne on säilynyt harjoitusautona toimineen Avensiksen tavoin täysin ehjänä. Pelastuslaitoksen mukaan kasaan painunut auto palautuu vedolla kohtalaisen suoraksi, mutta ammattilaisellekin kyse on arvaamattomasta toimenpiteestä. Todellisesta viimeisestä keinosta.