14.10.2022

Pelastaja saapuu 26 minuutissa hätäpuhelusta valtaosassa autokolareita

Ensimmäinen pelastaja saapuu tieliikenteen henkilövahinko-onnettomuuksissa tapahtumapaikalle noin 26 minuutin sisällä hätäpuhelusta 95 % tapauksissa. Suurin ensivasteaika oli Kainuussa ja pienin Pohjanmaalla, kertoo tuore tutkimus.

Jos tieliikenteessä tapahtuu loukkaantumiseen johtava kolari, ovat minuutit pitkiä odotella pelastushenkilöstöä.

Tuoreesta 19 EU-maata kattavasta tutkimuksesta käy ilmi, että apu tieliikenteen kolarikohteeseen saapuu raportin mukaan seuraavasti: ensimmäinen pelastaja saapuu tieliikenteen henkilövahinko-onnettomuuksissa tapahtumapaikalle noin 26 minuutin sisällä hätäpuhelusta 95 % tapauksissa.

Euroopan unionin Baseline-tutkimushankkeen Suomea koskevan raportin mukaan ensivasteaikojen keskiarvo vuosina 2019–2020 oli noin 13 minuuttia.

Onnettomuuksien sijaintipaikka ja onnettomuuden ajankohta ja muut olosuhteet vaihtelevat, joten myös ensivasteaikojen vaihteluväli oli tutkimuksen mukaan laaja: lyhin ensivasteaika on 42 sekuntia, ja pisin lähes 5 tuntia.

Ensivasteajat ovat tyypillisesti kaupunkialueilla lyhyempiä kuin maaseudulla. Suurin ensivasteaika oli Kainuussa ja pienin Pohjanmaalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kännykkä kädessä ajaessa

Baseline-tutkimushankkeessa selvisi sekin, että Suomessa 1,8 % kuljettajista pitää ajaessaan kädessä mobiililaitetta, esimerkiksi ja varmaan tyypillisimmin matkapuhelinta.

Matkapuhelinta käyttämättömien kuljettajien osuudeksi koko maassa arvioitiin 98,0 %. Tietyyppeihin jaoteltuina matkapuhelinta käyttämättömien osuudet olivat: moottoriteillä 98,6 %, maanteillä 97,1 % ja taajamateillä 98,2 %.

Viiden tähden autoja

Tutkimus toi esiin myös sen, että vuonna 2020 ensirekisteröidyistä uusista henkilöautoista 92 % on viiden tähden autoja EuroNCAP-luokituksen mukaan.  Vuonna 2019 osuus oli likimain sama, 91 %. Neljän tähden autoja oli 6–7 % uusista henkilöautoista ja kolmen tähden autoja 2 % autoista.

Kaikki vuoden 2020 yleisimmät uudet henkilöautomallit ovat viiden tähden autoja: Toyota Corolla, Škoda Octavia, Toyota Yaris, Nissan Qashqai, Ford Focus. Ensirekisteröintimäärissä korkeimmalta löytyvä neljän tähden auto on sijalla 25 oleva Citroën C3, noin tuhat ensirekisteröintiä. Kolmen tähden autoista yleisin on Dacia Duster, ensirekisteröintien sija 52 noin 600 autolla.

Tutkimustiedot käyttöön

Tutkimusponnistuksen ei ole tarkoitus jäädä mappeihin pölyttymään, vaan tiedoista on määrä ottaa opiksi ja saada vihiä eri maiden hyvistä käytännöistä.

– On hienoa, että Euroopan unioni on tällä hankkeella halunnut edistää sitä, että liikenneturvallisuutta seurattaisiin laajemmin kuin vain kuolleiden ja loukkaantuneiden määränä, Riikka Rajamäki Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista taustoittaa.

Suurin hyöty indikaattoreista saadaan, Rajamäki tähdentää, kun niitä voidaan verrata muiden maiden samoilla menetelmillä kerättyihin lukuihin.

– EU-komissio on myös käynnistämässä jatkohanketta, jossa näitä sekä joitakin uusia indikaattoreita kerätään vuosina 2023 ja 2024.

Euroopan unionin kaksivuotinen Baseline-tutkimushanke päättyy tämän vuoden lopussa, ja silloin on tarkoitus julkaista myös 19 maan tiedot yhdistävä raportti. Baseline-tutkimushankkeen Suomen osuuden toteutti Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy ja rahoittivat Euroopan Komissio, Traficom, Väylävirasto ja VTT. Raportti Suomen osuudesta on julkaistu VTT:n julkaisusarjassa.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lähde: VTT 9/2022: Tieliikenneturvallisuusindikaattoritietojen kerääminen – Baseline-tutkimushanke 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat