sähkölentokoneet

Liikenne Uutinen 16.5.2021

Pienehköt sähkölentokoneet matkustajakäyttöön lyhyille reiteille?

Harvaan asutussa Suomessa pienehköillä 10–19-paikkaisilla sähkölentokoneilla on potentiaalia korvata osa Suomen sisäisistä lennoista tulevaisuudessa

Vajaat kolme vuotta sitten heinäkuussa 2018 Suomen ensimmäinen sähkölentokone Pipistrel Alpha Electro nousi lähes äänettömästi esittelylennolle Helsingin Malmin lentoaseman kiitotieltä. Kyseessä oli kaksipaikkainen pienlentokone, moottoriteho 50 kW, matkalentonopeus 85 solmua (157 km/h), toiminta-aika reservein yksi tunti.

sähkölentokoneet

Lentoliikenteen sähköistämissuunnitelmissa tästä edistyksellisestä pienkoneesta on edetty varsin nopeasti kaupallisen lentoliikenteen matkustajakoneisiin, joita on tulossa markkinoille useita malleja ennen vuotta 2030.

Suomessa voisi olla potentiaalia

Harvaan asutussa Suomessa pienehköillä 10–19-paikkaisilla sähkölentokoneilla on potentiaalia korvata osa Suomen sisäisistä lennoista tulevaisuudessa. Sähkölentokoneet voivat olla hyvä ratkaisu Suomen ohuille matkustusvirroille.

Pienemmillä, energiatehokkailla ja vähäpäästöisillä ja vähämeluisilla lentokoneilla voidaan saada tiheämmät lentoyhteydet esimerkiksi idän ja lännen välisille reiteille. Nykyään Suomen poikittaissuuntainen lentoliikenne on puutteellinen. Lentoliikenteestä suuri osa kulkee pääkaupunkiseudun kautta.

Finnairilla aiesopimus 20 koneesta

Finnair on allekirjoittanut Letter of Interest -aiesopimuksen Heart Aerospacen kehitteillä olevista Heart ES-19-sähkölentokoneista. Finnair näkee potentiaalia kahdellekymmenelle 19-paikkaiselle sähkölentokoneelle, joita käytettäisiin lyhyillä reiteillä.

sähkölentokoneet

Näiden 19-paikkaisten sähkölentokoneiden hankinta toisi Finnairin taas mukaan kilpailemaan ohuemmista, alle 400 kilometrin kotimaan lentoreiteistä 2020-luvun loppupuolella. Sähkölentokoneet tekisivät mahdolliseksi kokonaan uudenlaisten matkaketjujen rakentamisen kohti Helsinki-Vantaan laajaa jatkolentotarjontaa. Sähkölentokoneiden ansiosta voitaisiin avata uusia kotimaan lentoreittejä sekä myös lähialueille Pohjoismaihin ja Baltiaan.

Heart Aerospace on arvioinut, että kaupalliset lennot uudella konetyypillä ovat mahdollisia vuonna 2026. Heart Aerospace on ruotsalainen ilmailualan startup-yritys, joka toimii Ruotsin Göteborgissa. Heart Aerospace on tehnyt aiesopimuksen 12 lentoyhtiön kanssa yhteensä yli 300 lentokoneen toimittamisesta.

Heart Aerospace ES-19 -sähkölentokone

sähkölentokoneet

  • 19 matkustajapaikkaa
  • Neljä sähkömoottoria
  • Toimintamatka yhdellä latauksella 400 kilometriä
  • Kiitotievaatimus vähintään 750 metriä
  • Matkanopeus 180 solmua (333 km/h)
  • Suurin lentonopeus 215 solmua (398 km/h)

Tecnam P-Volt tähtää vuoteen 2026

Italialainen lentokonevalmistaja Tecnam ja brittiläinen moottorinvalmistaja Rolls-Royce yhdistävät voimansa Skandinavian suurimman alueellisen lentoyhtiön, norjalaisen Widerøen kanssa. Tavoitteena on kehittää 11-paikkainen Tecnam P-Volt -sähkölentokone ja ottaa se kaupalliseen käyttöön vuonna 2026.  Koneessa on 9 matkustajapaikkaa ja kaksi paikkaa lentäjille.

sähkölentokoneet

Alun pitäen Widerøe oli kiinnostunut 19-paikkaisista Heart Aerospace ES-19-koneista. Widerøe päätyi kuitenkin valitsemaan sähkölentokoneekseen hieman pienemmän Tecnam P-Volt -koneen, jossa on yhdeksän matkustajapaikkaa.

Airlinerworld-lehden mukaan norjalainen Widerøe lentää nykyään 44:lle Norjan lentoasemalle, joista suuri osa on pienillä paikkakunnilla. Vuoristoisen maaston ja lukuisten vuonojen vuoksi maantieliikenne on hidasta ja moni paikkakunta on rautateiden ulottumattomissa, mikä korostaa paikallisen lentoliikenteen merkitystä.

sähkölentokoneet

Ennen koronapandemiaa Widerøe lensi päivittäin noin 400 lentoa 44 lentokentän verkostossa. Lennoista 74 prosenttia oli pituudeltaan alle 275 kilometriä ja lyhimmät lentoajat olivat seitsemän ja 15 minuutin välillä. Sähkölentokone sopii tällaiseen lentoreittiliikenteeseen mainiosti. Valmistajan mukaan konetyyppi soveltuu pienten lentoasemien lyhyiden kiitoteiden tiukkoihin lähtö- ja laskeutumisvaatimuksiin. 40 prosenttia Widerøen kotimaan reiteistä on niin sanottuja tuettuja PSO reittejä (Public Service Obligation). Ilman julkista tukea osa lentoreiteistä ei kannattaisi, mutta säännölliset lentoyhteydet on katsottu tarpeellisiksi muiden kulkutapojen hitauden ja hankaluuden vuoksi.

Täyssähköinen konemalli

Tecnam P-Volt on täyssähköinen lentokone. Sen moottorit, avioniikka (ilmailuelektroniikka), lämmitys, ilmastointi sekä jäätymisen esto/jäänpoisto tapahtuvat kaikki sähkötoimisesti. Pikalataus tekee mahdolliseksi lyhyen kääntöajan lentoasemilla. Lentokoneen vastaanottamista ja valmistelua uutta lentoa varten kutsutaan lentokoneen käännöksi.

Tecnam P-Volt -sähkölentokone on kehitetty Tecnam P2012 Traveller -lentokoneesta, joka teki ensilentonsa vuonna 2016. Tecnam P-Voltin on määrä olla ensimmäinen kaupallinen 9-paikkainen sähkölentokone, joka sopii matkustajalentoihin, rahdin kuljetukseen ja medevac-tehtäviin (lääkinnällinen evakuointi). Teknisiä tietoja, kuten matkanopeutta tai toimintamatkaa yhdellä latauksella, ei ole vielä paljastettu.

Jo aikaisemmin Tecnam ja Rolls-Royce ovat olleet yhteistyössä kehittämässä nelipaikkaista Tecnam P2010 -yleisilmailukonetta, joka on hybridi. Koneessa on sekä sähkömoottori että Rotax-mäntämoottori.

 

Esimerkkejä sähkölentokonekokeiluista matkustajakäyttöön

Pipistrel ”Miniliner” on 19-paikkainen vety- ja akkukäyttöinen matkustajalentokone.

sähkölentokoneet

Kaksipaikkaisista sähkölentokoneistaan tunnettu slovenialainen Pipistrel on esitellyt uuden matkustajakoneen lyhyille reiteille niin sanottuun syöttöliikenteeseen. Kone on optimoitu 300–400 kilometrin lentoreiteille, mutta nestemäistä vetyä sisältävän ison vetysäiliön ansiosta yli 1 000 kilometrin  kantama on mahdollinen.

Pääasiallinen voimanlähde on vety ja polttokennot, jotka tuottavat sähköä sähkömoottoreille. Lyhyillä kiitoteillä lähtöön saadaan lisäenergiaa akuista. Kyseessä on siis vety- ja akkukäyttöinen hybridi. Valmistajan suunnitelmissa on suorittaa ensilento vuonna 2028. Kaupalliseen liikenteeseen Pipistrel Miniliner tulisi suunnitelmien mukaan vuonna 2030 tai 2031.

Lilium Jet eVTOL

Lilium Jet eVTOL -pystysuoraan nouseva ja laskeutuva 5-paikkainen sähkölentokone. Kyseessä on saksalaisen Lilium-yhtiön kehittämä hiljainen täyssähköinen lentokone, joka on eVTOL -tyyppiä. e tarkoittaa sähkökäyttöä, ilmailukielessä VTOL tarkoittaa Vertical take-off and landing, suomeksi pystysuoraan nouseva ja laskeutuva ilma-alus.

sähkölentokoneet

Kone kykenee kuljettamaan lentäjän ja neljä matkustajaa 250–300 kilometrin matkan, vuonna 2028 tavoitteena on 500 km toimintamatka yhdellä latauksella. Matkanopeus on 300 km/h. Koneessa on 36 sähkömoottoria, joiden pyörittämät potkurit ovat melua eristävän kuoren sisäpuolella melun vähentämiseksi. Moottorit kääntyvät pystyyn nousussa ja laskeutumisessa ja vaakatasoon matkalennolla.

Lilium Jet lensi ensi kerran vuonna 2019. Tavoitteena on saada Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASAn hyväksyntä vuonna 2025 ja aloittaa kaupalliset lennot samana vuonna. Ilmailupiireissä on huhuja, että koelennot olisivat sujuneet nihkeästi eikä suorituskykytavoitteisiin päästäisi.

Aika näyttää, onnistuuko kunnianhimoinen projekti. Uuden teknologian käyttöönotossa voi ilmetä ennen kokemattomia, täysin uusia ongelmia. Operaatiot on määrä käynnistää Saksassa Ruhrin alueella muun muassa Düsseldorfin ja Kölnin lentoasemilla. Yhdysvaltoihin on alkuvaihteessa tarkoitus rakentaa 10 lentopaikkaa Floridaan. Pystysuoran nousu- ja laskeutumiskyvyn ansiosta Lilium Jetin vaatiman lentopaikan tilantarve ja kustannukset ovat edulliset tavallisen lentoaseman infrastruktuuriin verrattuna.

Uusimmat uutiset kertovat Liliumin suunnittelevan myös 7-paikkaista eVTOL-lentokonetta ja huhuja on myös 16-paikkaisesta versiosta.

Cessna 208B Grand eCaravan MagniX

Yhdysvalloissa toimiva yritys MagniX on modifioinut Cessna Grand Caravan -koneesta sähkötoimisen version, jonka ensilento tapahtui toukokuun 28. päivänä 2020.

eCaravan -koneen MagniX500 -sähkömoottori kehittää 560 kW, 750 voltin litium-ioniakku painaa yhden tonnin. eCaravanin toimintamatka reservein on 160 kilometriä 4–5 matkustajan kuormalla. Akkutekniikan kehittyessä tavoitteena on saada 160 km:n toimintamatka täydellä yhdeksän matkustajan kuormalla. Aika vaatimaton kantama!

Kokeiluvaiheessa kaikki ei aina suju kuin Strömsössä. Eräällä koelennolla eCaravan koki sähköhäiriön yhden invertterin vikaantuessa kesken lennon. Koneessa on neljä invertteriä, joten tehoa jäi käytettäväksi 75 prosenttia ja kone onnistui laskeutumaan turvallisesti.

Jaa artikkeli