1.10.2019

Poliisi tehostaa kevyen liikenteen valvontaa – sähköisistä liikkumisvälineistä pysyvä kohde

Poliisiauto

Lisääntyneisiin kevyen liikenteen onnettomuuksiin Helsingissä puututaan poliisin puolesta kevyen liikenteen valvontaan koulutetulla ryhmällä.

Helsingin poliisilaitos ilmoitti tehostavansa kevyen liikenteen valvontaa lokakuun alussa. Jalan kulkemisen ja polkupyöräilyn rinnalle on alkanut yleistymään sähköiset kulkuvälineet, kuten sähköpotkulaudat, sähköavusteiset polkupyörät ja mopoiksi rekisteröidyt ’’pikasähköpyörät’’. Jatkossa lisääntynyt polkupyöräily ja sähköiset liikkumisvälineet ovat yksi poliisin pysyvistä valvonnan kohteista.

– Polkupyörien ja mopojen paikat ajoradoilla ovat selviä asioita, mutta uusia sähköisiä liikkumisvälineitä koskevia liikennesääntöjä ei vielä tunneta tai noudateta riittävästi. Esimerkiksi sähköpotkulautailusta puuttuu osin turvallisuuskulttuuri niin kypärien käyttämisessä, oikeiden ajoratojen valitsemisessa kuin oikeissa tilannenopeuksissakin, Helsingin poliisilaitoksen ylikomisario Jarkko Lehtinen kertoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kevyen liikenteen onnettomuudet kasvussa

Poliisin saamien tietojen mukaan liikenteessä kuolleiden määrä on laskenut Helsingissä viime vuoteen verrattuna, mutta loukkaantuneiden määrä on kääntynyt lievään kasvuun. Kevyen liikenteen onnettomuudet ovat kasvaneet vuodessa 50:stä jo 76:een.

– Esimerkiksi sähköpotkulautailijoita joutuu Helsingissä sairaalahoitoon säännöllisesti, ja onnettomuuksissa on tullut jopa päävammoja. Poliisin tilastoissa näkyy kuitenkin vain murto-osa liikenteessä tapahtuneista loukkaantumisista, koska läheskään kaikki tapaukset eivät tule tietoomme. Vaaratilanteiden määrästä ei ole tilastotietoa, Lehtinen jatkaa.

Lehtinen kertoo myös uusien sähköisten liikkumisvälineiden olevan osa tulevaisuutta ja kannatettavaa päästötöntä liikkumista. Hän kuitenkin lisää ettei kehitys saa tapahtua liikennesääntöjen noudattamisen tai turvallisuuden kustannuksella.

– Omien havaintojemme ja saamamme palautteen mukaan muun muassa jalkakäytävällä ajaminen – ja vielä sangen kovalla nopeudella – on melko yleistä. Se on paitsi kiellettyä myös iso riski sekä muulle liikenteelle että sähköpotkulautaa kuljettavalle itselleen

Kevyen liikenteen valvontaryhmän koko on aluksi viisi poliisia. Aluksi poliisit liikkuvat polkupyörin, mutta kokemuksien karttuessa harkinnassa on myös sähköisten liikkumisvälineiden ottaminen ryhmän käyttöön. Toiminta tulee jatkumaan heti keväällä ja sitä tullaan kehittämään syksyllä saadun kokemuksen pohjalta.

Poliisin Segway
Sähköiset liikkumisvälineet eivät ole Helsingin poliiseille täysin tuntemattomia.

Viime viikolla ryhmän jäsenet saivat koulutusta polkupyöräpoliisitoimintaan ja kevyen liikenteen valvontaan, itse valvonta alkoi tällä viikolla.

Kevyen liikenteen valvontaryhmää johtava ylikonstaapeli Tuija Saarinen kertoo ryhmän pyrkivän ensisijaisesti neuvomiseen, mutta rikkomuksista jaetaan myös seuraamuksia.

– Pyrimme neuvomaan ja tukemaan liikkujia esimerkiksi heijastimien ja riittävien valaisimien saamiseksi mahdollisimman monen käyttöön. Tietysti myös valvomme sääntöjen noudattamista. Rikkomisesta jaamme sekä huomautuksia että sakkoja, Saarinen sanoo.

Lähde: Poliisi Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat