Liikenne | Uutinen | 4.12.2016

Valistusvideoiden uusi aalto: rattijuopon kyydissä virtuaalitodellisuudessa

Parempaa eläytymistä lupaavat videoteknologiat ovat päätyneet makeiden stunttien jälkeen myös valistusvideoiden palvelukseen.

Jaa artikkeli

360°-videot ovat tulleet monille jo tutuiksi erilaisista makeista elämystempauksista ja vaikuttavissa videoissa katsoja voikin ikään kuin kääntää päätään ja katsella ympärilleen. Tämä puolestaan lisää tunnetta siitä, että katsoja on oikeasti menossa mukana. Nyt brittiläinen alkoholijätti Diageo, jonka takaa löytyvät baaritiskeiltä tutut merkit Johnnie Walker, Guinness ja Baileys, tuo tekniikan liikenneturvallisuuden valistusvideoihin.

Decisions on vajaa viisiminuuttinen kertomus siitä, miten vääristä päätöksistä voi kehkeytyä nopeasti tuhoisa liikenneonnettomuus. Kolmen autokunnan tarinaa seuraava video antaa mahdollisuuden katsella ympärilleen samalla, kun hahmot tekevät itseään tutuiksi erilaisten keskustelupätkien kautta.

Avainasemassa on yksin ajava Samantha, joka juhlistaa uutta työkeikkaansa kostealla suunnittelupalaverilla. Decisionsin hienovaraisimpia hetkiä onkin hetki juuri ennen onnettomuutta: pelkääjän paikalla istuva katsoja voi huomioida haparoivan ajamisen, sammaltavan puheen ja huolettoman asenteen. Itse onnettomuuden aikana video luottaa nykytrendin mukaisesti hidastukseen, jotta katsojalla on aikaa vilkuilla ympärilleen. Myös onnettomuuden jälkeinen hetki on vaikuttava, kameran kiertäessä onnettomuuspaikalla.

https://youtube.com/watch?v=YwRCyW9bcV4

Parhaimmillaan Decisions ja muut 360°-videot ovat virtuaalilasien avulla, mutta myös älypuhelin toimii mainiosti: YouTube-sovelluksella katsellessa älypuhelimen liike vastaa pään kääntämistä. Tietokoneella katsellessa ainakin Chrome-selain osaa näyttää videon oikein, jolloin sen kuvakulmaa voi säätää hiiren avulla Google Mapsin tapaan. Ahdistavan sisältönsä vuoksi video saattaa vaatia kirjautumisen YouTubeen.

Lähde: Wired Kuva: Diageo

Jaa artikkeli

Keskustelu