7.3.2019 Liikenne Rattijuoppous iso tekijä kuolonkolareissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturvallisuusjohtaja: huumepäissä ajaminen on kasvava uhka liikenneturvallisuudelle. Kuolonkolarien tutkiminen paljastaa karun todellisuuden. Kun tiellä rysähtää, on usein ja vuodesta toiseen taustalla rattijuoppous. – Alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminen on aina vaan sitkeästi mukana kuolonkolareissa ja muissa vakavissa tieliikenneonnettomuuksissa, liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari huokaa. Hän johtaa työkseen Onnettomuustietoinstituutin (OTI) tutkimustyötä. OTI ennaltaehkäisee liikenneonnettomuuksia tekemällä tutkimuksia ja koordinoimalla liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sarjarattijuopot vaarallisia OTIn tilastot paljastavat karusti, että rattijuoppous on pysynyt kolarien riskitekijänä – usein merkittävimpänä aiheuttajana – vuodesta toiseen. Alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminen on ollut mukana yhtenä riskitekijänä 20–30 prosentissa kuolonkolareista läpi vuodet 1998–2017. – Rattijuoppous on usein merkittävä riskitekijä tapausten taustalla. – Ongelmasta ei vaan tahdota päästä eroon. Erityisen tärkeätä olisi saada liikenteestä pois todelliset riskikuljettajat eli he, jotka toistuvasti ajavat alkoholin vaikutuksen alaisena. He nimittäin joutuvat ennemmin tai myöhemmin vakavaan onnettomuuteen, Parkkari erittelee. – Sarjarattijuopot ovat erittäin vaarallisia kaikille tielläliikkujille. Parkkari tarkastelee vuonna 2017 moottoriajoneuvoissa kuolleiden onnettomuuksia. Tutkinnassa oli kaikkiaan 168 kuolonkolaria, joista rattijuoppous oli mukana liki kolmasosassa tapauksista eli 47 kolarissa. Huumekuskien osuus nousussa Jo muutaman vuoden ajan kolaritilastoissa on näkynyt huumekuljettajien määrään lisääntyminen. – Samasta kertovat polisin tiedot tien päältä: huumepäissä tai lääketokkurassa ajetaan yhä useammin. Tämä on kasvava ja erittäin huolestuttava ilmiö, joka on selkeä uhka koko ajan hiljalleen kohentuvalle tieturvallisuudelle. Parkkari kertoo, että poliisilta kantautuvat tiedot tien päältä ja ratista tavoitetuista huumekuskeista tulevat ikävä kyllä näkymään muutaman vuoden viiveellä kuolonkolaritilastoissa ja myös lievempien onnettomuuksien taustalla riskitekijänä. Riskitekijät kasaantuvat Parkkari tuo esiin, että kuolonkolarien taustalla on usein useita samaan aikaan vaikuttavia riskitekijöitä, joista yksikään ei yksin välttämättä johtaisi vakavaan kolariin, mutta riskien kasaantuminen aiheuttaa kolarin. – On tyypillistä, että rattijuoppouteen taipuvaisen kuskin auto ei ole hyvässä kunnossa. Se voi olla katsastamaton, jarruiltaan kehno ja renkaiden kunnon puolesta kelvoton liikenteeseen. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: OTI Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta