28.6.2022

Sähköauto-blogisti: kesällä lataan 300 km välein, talvella 200 km välein

Hyundai Ioniq 5

”En juuri ota riskiä ja koen vaikeaksi ajaa akkua alle 10 prosentin.”

Sähköautoilun arki saattaa mietityttää – etenkin jos ei ole vielä pitkäaikaisia kokemuksia sähköauton käytöstä. Keskeisiä mieleen nousevia kysymyksiä ovat: Kuinka pitkälle täysin akuin voi päästä? Missä auton voi matkan päällä ladata? Kuinka itse lataus hoituu, ja mitä siitä tulisi tietää? Paljonko lataussähkö maksaa?

Rattiaivo-blogistilla eli Sari Kangasojalla on takanaan sähköautoilua monilla eri automalleilla vuodesta 2018. Sähköautoilun peruskysymykset ovat Kangasojalle tuttuja ja niitä blogisti käsittelee postauksissaan – aihe kerrallaan.

Kangasoja tarkastelee sähköautoilua ratin takaa eli tavallisen suomalaisautoilijan näkökulmasta. Aiheina ovat niin sähköautoilun ilot kuin haasteetkin. Kangasoja myöntyi mielellään pohtimaan vastauksia myös muutamiin Moottorin esittämiin kysymyksiin.

Onko sinulle tullut eteen, että tuoreet sähköautoilijat tai ensikertaa sähköautoa kokeilevat arkailevat sähköautoilla ihan turhaan?

– Suoraan ei voi kyllä sanoa, että näin olisi, jos siis on sen sähköauton hankkinut. Mutta ne, jotka pohtivat asiaa, kokevat rajoittavaksi, jos ei voi ajaa yhdellä vessatauolla Helsinki–Oulu-väliä.

Kangasoja kertoo eräästä autokaupasta, jossa automyyjä oli jäänyt sanattomaksi, kun Volkswagenin ID.4:sta harkinnut pariskunta oli tuumannut, että sen toimintamatka ei riitä.

– Voihan toki olla, että pääkaupunkiseutulaisilla ostajilla on mökki vaikka Savonlinnassa ja auto jää aina sähköttömään mökkirantaan, josta mennään veneellä eteenpäin. Silloin vaaditaan vähän enemmän suunnittelua, mutta ei se ole mahdoton silloinkaan.

Onko sinulla jotakin omaa tapaa suhteuttaa sähköauton lupaama toimintamatka todelliseen tai järkevään odotettavissa olevaan toimintamatkaan?

– En oikeastaan mieti sitä ollenkaan. Useimmiten omat ajot rajoittuvat alle 200 kilometrin matkoihin yhteen suuntaan eikä toimintamatkan miettiminen siis ole tarpeen. Minulle kotilataus on merkittävä helpottava tekijä.

Miten seuraat toimintamatkan riittävyyttä?

– Seuraan autosta prosenttinäyttöä, koska koen sen luotettavampana ja helpompana ymmärtää kuin kilometrinäytön. Mieluiten näkisin kilowattitunnit, mutta en nyt ainakaan heti muista, että missään autossa olisi sellaista näyttöä.

Oletko omaksunut jonkun perustavan ladata sähköautoa?

– Omissa ajoissa omalla autolla tapanani on, että kesällä lataan 300 kilometrin välein ja talvella 200 kilometrin välein. Näin toimien ei tarvitse miettiä, käykö korvessa lapsosen tie, jos akku loppuu. Tämä on ehdottomasti luonnekysymys: jotkut vetää huoletta akun nollaan prosenttiin latausasemalle, itse en sellaisiin stuntteihin kykene.

Kangasoja kertoo myös, että hänen oman sähköautonsa luvattu kantama on 500 kilometriä ja käytännössä autolla yltää 400 kilometriin.

– Jos jättää vähän varaa eksymiselle ja latauspisteongelmille eikä talvella päästä alle 20 prosentin varaustason, oma lataustapa soveltuu hyvin käyttöön. Talvella auto alkaa priorisoida ajamista lämmityksen sijaan, kun varausaste putoaa alle 20 prosentin. Se on siis mukavuuskysymys, että en päästä sitä alemmas, koska en pidä kylmästä autosta. Tätä ei nyt pidä sitten tulkita niin, että autolla ei koskaan pääse enempää kuin 300 kilsaa kerrallaan. Tämä nyt vain on oma latauksen taktiikkavalinta.

Kerro joku mieliin jäänyt ajokokemus sähköautolla?

– Kun tein matkan Lappiin, se oli hyvin opettavaista. Tajusin, että käytännön latausväli oli 200 kilometriä (pakkastakin oli reilusti). Jos kovalla pakkasella ajaa maantietä eikä päästä akkua alle 20 prosentin, lataus tulee kohdalle melko usein.

Oletko koskaan jäänyt sähköautolla tien päälle?

– Näin ei ole koskaan käynyt, mutta toki siihen vaikuttaa myös oma varovaisuus. En juuri ota riskiä ja koen vaikeaksi ajaa akkua alle 10 prosentin. Kesällä sen voin tehdä, talvella en. Aina pitää olla pelivaraa varsinkin, jos on vieraalla reitillä ja saattaa ajaa harhaankin. Lapinreissun ajoin yksin enkä todellakaan halunnut jäädä tienposkeen yksin värjöttelemään ja odottamaan apua 17 asteen pakkaseen. Oma Tesla samoin kuin kaikki koeajoautot ovat olleet luotettavia pelejä, mutta omaa kokemusta ei ole vanhemmista autoista. Olen toki kuullut paljon tarinoita sähköautoista, jotka ovat jättäneet tielle.

Aiotko enää koskaan palata polttomoottoriautoilijaksi?

– Vaikea nähdä paluuta polttomoottoriin pelkästään. Plugaria joskus kaipaan, kun se oli pitkällä reissulla melko kätevä. Varsinkin muutama vuosi sitten lataaminen oli Virossa hankalampaa, missä käyn tytärtä tapaamassa. Nyt sielläkin jo pärjää esimerkiksi Virran latauslätkällä, vaikka on tullut kyllä virolainenkin operaattoritili hankittua. Ajo Tallinnasta Tarttoon on 200 kilometriä tasaista, joten regenerointia ei ole oikeastaan ollenkaan ja välillä matkalla on raskaitakin sääolosuhteita (rankkasade, räntäsade), mikä lisää kulutusta paljon.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto / Rattiaivo 

a:1:{i:0;s:6:"116095";}

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat