Liikenne Liikennepolitiikka Uutinen 24.5.2021

Sähköautoilijat eivät suosisi lataushybridejä päästötalkoissa

Sähköautoilijat ry tyrmää liikenteen verotuksen uudistamista pohtineen työryhmän ehdotuksen sähköautojen vero-ohjauksen siirtämisestä ajoneuvoveron perusverosta autoveroon.

Sähköautoilijat ry ovat osittain tyystin eri linjoilla kuin vastikään loppuraporttinsa jättänyt valtiovarainministeriön johdolla toiminut liikenteen verotuksen uudistamista pohtinut työryhmä.

Sähköautoilun etuja ajava yhdistys tyrmää tuoreessa ulostulossaan ehdotuksen sähköautojen vero-ohjauksen siirtämisestä ajoneuvoveron perusverosta autoveroon.

”Työryhmän esittämä malli, jossa ajoneuvovero tiettyyn pisteeseen asti laskisi autojen päästöjen kasvaessa, on räikeässä ristiriidassa Suomen ja EU:n ilmastopoliittisen linjan kanssa”, linjaa yhdistys tiedotteessaan.

Sähköautojen kannustimia olisi työryhmän tuoreen ja Moottorin uutisoiman raportin mukaan aiheellista siirtää ajoneuvoveron perusverosta autoveroon siten, että sähköautojen autoveroa alennettaisiin ja niiden perusveroa korotettaisiin. Työryhmä ehdottaa täyssähköautojen autoveron laskemista keskimäärin 900 eurolla ja lataushybridien autoveron laskemista keskimäärin 300 eurolla.

Sähköautojen kohdalla tämä verotuksellinen vastaantulo rahoitettaisiin ajoneuvoveron perusveron vajaan 60 euron korotuksella. Tämä taas tarkoittaisi, että autoveron tuottomenetys tulisi kerättyä auton käyttöiän aikana.

Toiveena vaikuttavat toimenpiteet

Liikenteen verotuksen muutostarpeiden taustalla on liikenteen haitallisten päästöjen vähentäminen. Hallitusohjelman tavoitteena on, että Suomi vähintään puolittaa kotimaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon. Tavoitteena on nopeuttaa siirtymää pois fossiilisista polttoaineista. Ja nyt etsitään keinoja, joilla liikenteen osalta voitaisiin yltää ilmastotavoitteisiin.

Sähköautoilijoiden yhdistys toki kannustaa hallitusta tekemään ”vaikuttavia toimenpiteitä” liikenteen päästöjen vähentämiseksi. Ei ole kuitenkaan iso yllätys, että yhdistys on sitä mieltä, että kunnianhimoiset päästövähennystavoitteet voidaan saavuttaa kustannustehokkaasti nollapäästöisen vaihtoehdon eli täyssähköautojen avulla.

”Ilmastohyötyjen lisäksi siirtymä sähköiseen liikenteeseen vahvistaa Suomen energiaomavaraisuutta ja vaihtotasetta sekä vähentää ilmansaasteita”, yhdistys jatkoperustelee.

Yhdistys pitää haitallisina työryhmän ehdotuksia verotuksellisista toimenpiteistä, joilla luotaisiin kuluttajille lisäkannusteita lataushybridien hankintaan suhteessa täyssähköautoihin.

Ladataanko pistokehybridejä laiskasti?

Sähköautoilijoiden edusjärjestön mukaan työryhmä ei raportissaan huomioi lataushybridien todellisia, ”jopa yli 2,5 kertaa ilmoitettuja suurempia päästöjä.” Tällä viitataan mitä ilmeisimmin siihen, että lataushybrideillä ajavat lataisivat laiskahkosti sähköä ja ajamisessa painottuisi polttomoottorin käyttö.

Toisenlaisiakin näkemyksiä on esitetty.

Viime vuonna julkistetun kyselytutkimuksen mukaan liki 85 prosenttia lataa hybridiautoaan kotona vähintään kolme kertaa viikossa ja päivittäin autoaan lataavien osuuskin on yli 70 prosenttia, kuten Moottori tuoreeltaan tuolloin uutisoi.

Autoalan Tiedotuskeskuksen syystalvella 2019–2020 teettämän käyttäjätutkimuksen mukaan moni ladattavan auton haltija lataa autoaan ainoastaan kotona ja työpaikalla. Julkinen lataus on sitä vastoin monelle vielä melko satunnaista: julkisten pysäköintilaitosten ja huoltoasemien latauspisteitä käytetään varsin harvoin. Toisaalta jopa noin joka viidennellä ladattavalla hybridillä autoilevalla on kyselyn mukaan kotonaan erillinen autoa varten suunniteltu latauslaite. Valtaosa lataa autoaan kotona kuitenkin kotitalouden tai taloyhtiön tavanomaisesta pistorasiasta.

Hybridimyynti vahvinta koko EU:ssa

Yhdistyksen mukaan ladattavia hybridiautoja myydään Suomessa eniten koko EU:ssa suhteessa täyssähköautoihin. Esimerkiksi huhtikuussa 2021 lataushybridejä myytiin 2 133 kpl ja täyssähköautoja vain 613.

Yhdistyksen tietojen mukaan Ruotsissa myytiin huhtikuussa ensimmäistä kertaa enemmän täyssähköautoja (4 869 kpl) kuin lataushybridejä (4 563 kpl).

Kiitosta ja sapiskaa

Sähköautoilijat ry:n puheenjohtaja Kirsi Immonen kiittelee varsin vuolaasti valtiovarainministeriön johdolla työskennellyttä työryhmää paneutumisesta monitahoiseen aiheeseen. Hän jakaa kiitosta jättimäisestä työstä, onhan raportin laajuuskin, 250 sivua, varsin mittava. Mutta sitten Immonen jakaa tiukkaa kritiikkiä verotyöryhmän kaavailuille.

– Päästövähennystavoitteiden saavuttamisen näkökulmasta pidämme kuitenkin haitallisina työryhmän ehdotuksia verotuksellisista toimenpiteistä, joilla luotaisiin kuluttajille lisäkannusteita lataushybridien hankintaan suhteessa nollapäästöisiin täyssähköautoihin.

Immosen mukaan lataushybridien ja biokaasun tukemisessa ei ainoastaan tehdä suoranaista hallaa ilmastotavoitteille, vaan lisäksi käytetään valtion varoja tehottomasti teknologioihin, joita ei 10 vuoden päästä liikenteessä juurikaan tulla näkemään. Hän pelkää, että ”Suomesta tulee fossiilisten lataushybridien hautausmaa, kun niitä ei samassa laajuudessa enää kannata myydä muilla markkinoilla.”

Yhdistys kiteyttää: ”Täyssähköauto on ylivoimaisesti vähäpäästöisin vaihtoehto ja sähköntuotannon nopeasti puhdistuessa, vähenevät myös täyssähköauton päästöt.”

Lisää aiheesta

Jaa artikkeli

Keskustelu