15.1.2020

Sallittu pysäköintitapa Helsingissä voi tulla kalliiksi Jyväskylässä – Autoliitto selvitti epäselvän lain tulkintaeroja

Tieliikennelain, niin nykyisen kuin tulevankin, epäselvyyksien vuoksi joillain paikkakunnilla sallittu toimintatapa johtaa toisella paikkakunnalla pysäköintivirhemaksuun, kertoo Autoliitto. Eroavaisuuksia on esimerkiksi pysäköintikiekon käytössä.

Nykyinen pysäköintikiekon käyttöön liittyvä lainsäädäntö ei ole yksiselitteinen, jonka vuoksi sitä tulkitaan eri puolella Suomea eri tavoin. Lisäksi yksityisellä pysäköinninvalvonnalla saattaa olla kaupungin käytännöistä eroavia linjauksia. Näin ei tietenkään saisi olla, vaan koko maassa tulisi noudattaa yhtenäistä lainsäädännössä tarkasti määriteltävää käytäntöä, kertoo Autoliitto.

Autoliitto selvitti asiaa pyytämällä eri paikkakuntien pysäköinninvalvonnalta heidän toimintamenetelmiään kahdessa esimerkkitapauksessa, jossa on kiekonkäyttövelvollisuus arkisin klo 8–17 ja sallittu pysäköintiaika kiekon kanssa neljä tuntia. Auto pysäköidään arkipäivänä, jota seuraa myös arkipäivä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Esimerkkitapaus 1:

Auto pysäköidään kiekonkäyttövelvollisuuden ulkopuolella, esimerkiksi kello 19.05 ja kiekkoon laitetaan ajaksi 19.30, mihin asti pysäköintiä saa jatkaa?

Jyväskylän, Vantaan, Turun, Tampereen, Espoon, Helsingin, Joensuun, Kuopion ja Oulun pysäköintivalvonnassa lakia tulkitaan niin, että pysäköinti saa jatkua seuraavan päivään klo 12 asti. Eli neljän tunnin pysäköintiaikaa aletaan laskea aamulla klo 8 pysäköintikiekon käyttövelvoitteen alkaessa.

Esimerkkitapaus 2:

Toinen esimerkkitapaus herätti enemmän erimielisyyksiä: Auto pysäköidään klo 15.45, jolloin kiekkoon merkitään klo 16, mihin asti pysäköintiä saa jatkaa?

Jyväskylän, Vantaan, Turun, Tampereen, Espoon ja Helsingin tulkinnan mukaan tässäkin tapauksessa auto saa olla pysäköitynä seuraavaan päivään klo 12 saakka, eli pysäköintiajan laskeminen alkaa aamulla alusta.

Joensuun ja Kuopion pysäköintivalvonnan mukaan ajan kuluminen ei ala alusta seuraavana aamuna, vaan yksi tunti pysäköintiajasta on kulutettu jo pysäköintipäivänä. Näin auto saisi olla pysäköitynä seuraavan päivän klo 11 saakka.

Oulun pysäköinninvalvonnan linja on tätäkin tiukempi, todennäköisimmän tulkinnan mukaan pysäköintiaika päättyy Oulussa jo seuraavana aamuna klo 8, eli kiekonkäyttövelvoitteen alkaessa.

Kolmannella esimerkillä lisää eroavaisuuksia

Yhtä mieltä molemmissa esimerkkitapauksissa olleiden Jyväskylän, Vantaan, Turun, Tampereen, Espoon ja Helsingin toimintatavoista selvisi kuitenkin eroavaisuuksia näille paikkakunnille osoitetulla kolmannella esimerkkitapauksella: Auto pysäköidään siten, että kiekkoon tulee saapumisajaksi klo 13. Onko auto noudettava pois seuraavana päivänä klo 8 vai klo 12 mennessä?

Jyväskylässä katsotaan, että pysäköintiaika on käytetty edellisenä päivänä, eli auto täytyy siirtää seuraavan päivän klo 8 mennessä. Jäljelle jäävän viiden paikkakunnan mielestä pysäköintiaika jatkuu klo 12 saakka.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kestämätöntä tulkinnanvaraisuutta

– Autoilijan oikeusturvan kannalta tällainen tulkinnanvaraisuus on kestämätöntä. Ei voi olla niin, että se mikä on sallittua Jyväskylässä, tuo pysäköintivirhemaksun Oulussa, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.

Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt lausuntoja uuden tieliikennelain korjauspakettiin 16.1. mennessä. Lausuntokierroksella olevassa hallituksen esityksessä pysäköintiin liittyvää ongelmaa ei olla korjaamassa, Autoliiton mukaan tähän olisi kuitenkin samalla oivallinen tilaisuus.

Lähde: Autoliitto Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat