24.6.2015

Škoda Superbille viisi tähteä Euro NCAP -törmäystestissä

Hyundai i20 ylsi neljään tähteen ja Fiat Panda Cross kolmeen.

Kesäkuisen Euro NCAP –törmäystestin ainoana viiden tähden suoritukseen ylsi Škoda Superb. Hyundain ei tarvitse hävetä i20:n neljän tähden suoritusta. Vuodelle 2015 tiukentuneissa törmäystesteissä neljä tähteä on edelleen hyvä tulos. Tiukentuneet törmäystestit sisältävät uutuutena keulan jäykkyyttä mittaavan törmäyskokeen, jossa auto törmää koko keulan leveydeltä jäykkään seinään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Škoda Superb

Škoda Superb sai viisi tähteä. Auto antoi hyvän suojan erikokoisille aikuisille kaikissa törmäyskokeissa. Keulan jäykkyyttä mittaavassa kokeessa kuljettajan rintakehän suoja oli vähäpätöinen ja takamatkustajan niskaan ja rintakehään kohdistui kohtalainen suoja. Superbin istuimet arvioitiin suojaavan hyvin niskan piiskaniskuvammaa vastaan.

Superb suojasi selkä menosuuntaan matkaavaa 1,5-vuotiaan kokoista testinukkea täysien pisteiden arvoisesti. Kolmevuotiaan kokoinen testinukke istui kasvot menosuuntaan, jolloin niskaan kohdistui vähäpätöistä kuormitusta, mutta muu suoja oli moitteeton. Sivutörmäyksissä lasten suojassa ei ollut moitittavaa. Kaikki auton kanssa yhteensopivat lastenistuimet saatiin asennettua.

Skoda Superb törmänneenä koko keulan leveydeltä kiinteään betoniseinään. Koe mittaa auton korin jäykkyyttä, ja sen myötä aiheutuvaa rasitusta matkustajille.

Vakiovarusteena Škoda Superbissa on ajonvakautusjärjestelmä ja turvavyömuistuttimet kaikilla istuimilla. Kaistavahtia ei mitattu, sillä sen asennusosuuden ei uskota olevan tarpeeksi suuri. Superbin automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä suoriutui mittauksista hyvin, mutta sitä ei huomioitu arvostelussa. Järjestelmä ei ole vakiovarusteena kaikissa Euroopan maissa.

Hyundai i20

Hyundain tuore pikkuauto sai neljä tähteä. i20 suojasi erikokoisia aikuismatkustajia hyvin. Kauneusvirheenä keulan jäykkyyttä mittaavassa testissä i20:n kuljettajan rintakehä ja takamatkustajan niska sekä rintakehä saivat vain riittävän suojan. Sivu- ja tolppatörmäyksessä i20 suojasi matkustajia hyvin, mutta kummassakin kokeessa verhoturvatyynyn takareuna ei täyttynyt suunnitellulla tavalla.

Puolitoistavuotiaan kokoisen testinuken pään suoja oli vähäpätöinen keulatörmäyksessä. Kolmevuotiaan testinuken niskaan kohdistui kuormitusta. Sivutörmäyskokeissa i20 suojasi lapsimatkustajia hyvin eikä lastenistuimien asennuksessa ollut ongelmia.

Hyundai i20:n aktiivinen turvavarustelu koostuu ajonvakautusjärjestelmästä ja turvavyömuistuttimista. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ei ole saatavilla.

Fiat Panda Cross

Fiat Pandan maastohenkinen muunnos sai kolme tähteä. Keulatörmäyksessä kuljettajan pää ja rintakehä osuivat tyhjentyneen turvatyynyn läpi ohjauspyörään. Osumien johdosta pään saama suoja arvioitiin vain riittäväksi ja rintakehän suoja heikoksi. Keulan jäykkyyttä mittaavassa kokeessa kuljettajan rintakehään kohdistui kuormitusta. Samassa kokeessa takaistuimella matkustavan pää ja rintakehä saivat huonon suojan, ja niska kohtalaisen.

Sivutörmäyskokeesta Panda Cross suoriutui täysin pistein, ja vaativammassa tolppatörmäyskokeessa moitteita kohdistui vain kohtalaisen rintakehän suojan takia. Sekä etu- että takaistuimien suoja peräänajon aiheuttamaa piiskaniskuvammaa vastaan arvioitiin heikoksi.

Sekä puolitoista- että kolmevuotias testinukke saivat törmäyskokeissa maksimipisteet. Panda Cross sai kuitenkin moitteita huonosti merkitystä apukuljettajan turvatyynyn poiskytkennästä. Kaikki testatut turvaistuimet sopivat Panda Crossiin.

Panda Crossin suoja jalankulkijoita kohtaan jäi huonoksi. Etupuskuri ei suojannut jalankulkijoiden jalkoja, mutta lantion seutu sai pääosin hyvän suojan. Konepellin suoja vaihteli heikosta keskinkertaiseen. Jäykkä tuulilasi ja A-pilarit antoivat huonon suojan.

Fiat Panda Crossin vakiovarustelu kattaa ajonvakautusjärjestelmän ja turvavyömuistuttimen. Kaistavahtia, automaattista hätäjarrutusjärjestelmää tai nopeudenrajoitinta ei ole saatavilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat