30.11.2017

SMOTO: Moottoripyörä älyliikenteessä vaatii tasavertaista huomiota

Suomen Motoristit ry järjesti Helsingissä keskustelutilaisuuden, jonka pääteemana oli "Moottoroitu kaksipyöräinen ajoneuvo ja älyliikenteeseen liittyvän toiminnan suuntaaminen”. Moottoripyörä älyliikenteessä vaatii huomiota.

Suomen Motoristit ry:n järjestämässä VII Motoparlamentti -keskustelutilaisuudessa oli raadin jäseninä alan asiantuntemusta edustavia virkamiehiä, poliitikkoja ja tutkijoita. Tilaisuuden vetäjänä toimi Liikenneviraston tieto-osaston johtaja Jan Juslén. Käytävän keskustelun pohjana oli SMOTOn vastikään julkistama lausunto älyliikenteestä motoristin silmin sekä FEMA:n pääsihteerin Dolf Willingerin etäyhteyden avulla pitämä aloituspuheenvuoro, jossa hän selvitti älyliikenteen sisältöä ja kehitysvaiheita.

Tilaisuuden raadin näkökannan mukaan autoilu johtaa älyliikenteen kehitystä, mutta myös kaksipyöräiset tulisi huomioida tasapuolisesti. Tämä on raadin jäsenten mielestä tarpeen jo kehitysvaiheessa, jotta moottoripyörä on turvassa myös älyliikenteessä. Motoparlamentti vaatii digitaalisen näkyvyyden järjestämistä siten, että autoilijat havaitsevat ympärillä olevat moottoripyörät.

– Asia on meille motoristeille tärkeä, sillä älyliikenteen kehitys etenee autoilun ehdoilla. Se on ymmärrettävää, sillä paineet siellä ovat suurimmat, mutta SMOTOlle on keskeistä, että moottoripyöräilijät ja muut motorisoidut kaksipyöräiset otetaan erityishuomioon haavoittuvana ryhmänä älyliikenteen järjestelmiä suunniteltaessa ja kehitettäessä, Suomen Motoristit ry:n puheenjohtaja Marja Kuosmanen muistuttaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusi tieliikennelaki vaikuttaa myös motoristeihin

Hallitus antoi juuri eduskunnalle esityksen uudesta tieliikennelaista. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner korosti uuden lakiesityksen suojelevan erityisesti haavoittuvimmassa asemassa olevia liikenteessä. Säädösesityksissä on tosin huomioitu ennen kaikkea jalankulku ja polkupyöräily. Uuden lakiesityksen tavoitteena on mahdollistaa myös liikenteen digitalisoituminen ja automaation turvallinen kehitys.

Motoparlamentin mukaan älyliikenteen seassa tulee aina liikkumaan myös tavallisia ihmisen käskyttämiä ajoneuvoja, jolloin puhutaan niin sanotusta sekaliikenteestä. SMOTO tahtoo mukaan päätöksentekoon kaksipyöräisten tulevaisuuden osalta. Järjestön mukaan tulevaisuuteen on suhtauduttava ennakkoluulottomasti, mutta liian tiukkoja linjauksia tulee välttää. Heidän mukaansa motoristit kannattavat vapaaehtoisuutta uusien järjestelmien käyttöönotossa.

– Älyliikenteen ratkaisuilla on myönteisiä vaikutuksia liikenteen turvallisuuteen, sujuvuuteen, liikennejärjestelmän kehittämiseen sekä tiedon ja tietopalvelujen tuottamiseen tienkäyttäjille. Motoparlamentin keskustelujen tulos osoittaa, että ratkaisujen kehittämisessä on hyvä edetä mahdollisimman avoimessa yhteistyössä ja muistaa pitää myös motoristien ja kaikkien moottoroitujen kaksipyöräisten asema mielessä, Kuosmanen toteaa.

Keskustelutilaisuudessa todettiin myös, että kuljettajia avustavia järjestelmiä tulee uusiin pyöriin kehittyvällä tahdilla. Panelistit tahtoisivat näitä mahdollisimman tehokkaasti käyttöön ajoneuvokannan uusiutumisen myötä. Myös kypärä tulee viimeisimmän Motoparlamentin mukaan kasvattamaan merkitystään estämällä tulevaisuudessa jopa onnettomuuksia älyominaisuuksillaan. Tätä tulevaa tekniikkaa on esitelty Moottorin verkossa jo aiemmin.

Lähteet: Suomen Motoristit ry, LVM Kuvat: Valmistajat

Luetuimmat