21.9.2016

SMOTO: Moottoripyörien ajoneuvovero veisi satoja työpaikkoja ja 100 miljoonan euron liikevaihdon

Moottoripyörän ajoneuvovero SMOTO

Suomen Motoristit ry (SMOTO) vaatii, että moottoripyörien ajoneuvoverosta on luovuttava, koska sillä on merkittävät haittavaikutukset alaan ja työllisyyteen.

Suomalaisten moottoripyöräilijöiden edunvalvoja Suomen Motoristit eli SMOTO julkisti päivitetyn kannanoton hallituksen aikeisiin laittaa moottoripyörät ajoneuvoveron piiriin. SMOTO vaatii, että moottoripyörien ajoneuvoveron valmistelusta luovutaan. Vero voi tuottaa valtiolle vain vähäiset tulot ja nettomääräisesti verotulot moottoripyöräilystä voivat jopa vähentyä. Verolla olisi merkittävät haittavaikutukset moottoripyöräilyyn liittyvälle kaupankäynnille, elinkeinoille ja työllisyydelle.

Moottoripyörän ajoneuvovero SMOTO

Suomen Motoristit ry perustelee vaatimusta seuraavasti:
– Ajoneuvoverolain veroperusteiden mukaan laskettu moottoripyörien ajoneuvoveron verokertymä olisi enintään 13 miljoonaa euroa vuodessa. Veron käyttäytymisvaikutukset kuitenkin supistaisivat verokertymää nopeasti. Moottoripyörien ajoneuvoveron välittömät kustannusvaikutukseet (veron määrä, rekisteri-ilmoitukset ja vakuutusmaksujen kallistuminen) johtaisivat kulutuskysynnän supistumiseen niin, että alan kaupankäynnistä poistuisi vuosittain lähes 30 miljoonan euron suuruinen summa ja sen seurauksena menetettäisiin lähes sata työpaikkaa. Moottoripyörien ajoneuvovero johtaisi pidemmällä aikavälillä moottoripyöräilyn suosion vähenemisen myötä moottoripyöräkaupan (uudet ja käytetyt ajoneuvot, huoltopalvelut, varusteet ja tarvikkeet) supistumiseen mahdollisesti niin, että taloudellisissa vaikeuksissa oleva toimiala menettäisi lopulta kaiken kaikkiaan sadan miljoonan euron liikevaihdon ja sen myötä useita satoja työpaikkoja.

Kaupankäynnin supistumisen vuoksi valtio menettäisi uusien moottoripyörien myynnistä kerättäviä auto- ja arvonlisäverotuloja, käytettyinä maahantuoduista moottoripyöristä kerättäviä autoverotuloja, huolto-, varaosa-, tarvike- ja varustekaupan arvonlisäveroja sekä työllisten ansiotuloveroja. Odotettavissa olevan myynnin supistumisen myötä verotulojen vähenemä olisi vähintään useita miljoonia euroja ja mahdollisesti kymmeniä miljoonia euroja vuodessa. Veron fiskaalinen nettovaikutus voi olla negatiivinen.

– Moottoripyörien ajoneuvovero heikentäisi liikenneturvallisuutta ja hidastaisi ympäristötavoitteiden toteutumista moottoripyöräkannan uudistumisen hidastuessa, toteaa SMOTO.

Moottoripyörän ajoneuvovero SMOTO

Mikäli moottoripyörien ajoneuvoveron valmistelua jatketaan, Suomen Motoristit ry vaatii, että:
– Veron ominaispiirteet määritetään moottoripyöräilyn jatkuvuutta ja elinkeinoja mahdollisimman vähän haittaavalla tavalla. Lisäksi vero tulee kytkeä oikeudenmukaisesti ajoneuvoveron perusveron veroperusteisiin, eli ajoneuvon ominaispäästöihin ja päiväkohtaiseen veron maksuun. Muut veroperusteet olisivat summittaisia ja syrjiviä suhteessa henkilö-ja pakettiauton käyttäjiin. Yli 30 vuotta vanhat moottoripyörät ja kevytmoottoripyörät on vapautettava verosta. Haittavaikutusten minimoimiseksi moottoripyörien autoveroa tulee alentaa tai se pitää poistaa kokonaan.

Suomen Motoristit ry on vuonna 1989 perustettu suomalaisten motoristien, moottoripyöräkerhojen ja järjestöjen yhteenliittymä ja yhteistyöelin, joka valvoo ja edistää suomalaisten motoristien etuja. SMOTOon kuuluu jäsenkerhojen kautta ja henkilöjäseninä noin 17 000 motoristia.

Lähde: SMOTO Kuvat: Continental, Janne Huhtala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat