16.2.2017

Tarkastaja Turkula – löysät renkaat merkittävä riski

Tarkastaja Turkula

Alipaineiset autonrenkaat ovat merkittävä turvallisuusriski. Harmi kyllä, renkaiden ilmanpainetarrat vilisevät outoja mittayksikköjä.

Outoja yksikköjä ja vieraskielisiä termejä vilisevät ilmapainesuositukset eivät edesauta renkaiden kunnosta huolehtimista. Renkaiden yleensä vieraskieliset ilmanpainetarrat ovat sekavia ja vilisevät outoja yksiköitä. Ohjetarrojen sekavuus ei innosta autoilijaa ilmanpaineiden tarkistukseen.

Paineen mittayksikkönä on usein meille uppo-outo p.s.i. (pound per square inch) eli naulaa per neliötuuma. Seuraavaksi yleisin on virallinen mittayksikkö, SI-järjestelmän mukainen kPa (kilopascal). Huoltoasemien painemittareiden yleisin mittayksikkö on kuitenkin bar (baari). Se puuttuu useimmista ohjetarroista.

Kilopascalit muuntuvat baareiksi vaivatta: 1 bar on 100 kPa:ta. Sormi menee suuhun kun kerrotaan, että 1 bar on 14,5037 p.s.i:tä. Jää muuten autoilijalta muunnoslasku huoltoaseman pihalla laskematta!

Tarkastaja Turkula

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Taitavasti piilotettu suositustarra

Ilmanpainesuositusta on vaikea löytää, koska ohjetarroille ei ole vakioitua paikkaa. Tietoa on usein vaikea löytää myöskään ohjekirjasta.

Ohjetarran älyttömin paikka on joissakin Toyota-malleissa hansikaslokeron kannen sisäpuolella alareunassa, josta piskuisen tarran numeroita on tihrustettava otsalampun avulla.

Rengaspainesuositukset löytyvät yleensä tankin täyttöaukon kannesta, vasemmasta etuovesta, ovipilarista tai hansikaslokeron kannesta.

Tarkista paineet kerran kuukaudessa

Tarkastaja TurkulaIlmanpaineet on hyvä tarkistaa kerran kuukaudessa ja kuormituksen muuttuessa – kylmistä renkaista.

Autonvalmistajien painesuositukset ovat yleensä mukavuuspainotteisia.

Takarenkaille on usein liian alhainen painesuositus, minkä noudattaminen tekee autosta horjakan. Monista malleista puuttuu täyden kuorman painesuositus. Näin on etenkin japanilaisten, korealaisten ja ranskalaisten kohdalla. Saksalaisissa autoissa (esimerkiksi Volkswagen) kuorman muutos on yleensä kiitettävästi huomioitu painesuosituksissa.

Oikea ilmanpaine parantaa auton ajettavuutta ja alentaa ajokustannuksia. Vajaapaineiset renkaat ovat turvallisuusriski: hallittavuus vaikeutuu, ohjaustuntuma heikkenee ja rengasvaurion riski lisääntyy.

Kun varustetaso paranee, mukavuus heikkenee

Monissa japanilaisissa ja joissakin korealaisissa malleissa on outoja varustekytkentöjä: mitä parempi varustetaso, sitä leveämmät, matalaprofiilisemmat ja epämukavammat renkaat.

Esimerkkinä uusi Nissan Qashqai. Perusvarustetasoilla rengaskoot ovat ajo-oloissamme järkevät 215/65 R16 ja 215/60 R17, mutta Tekna-huippuvarustelu tuo matalaprofiiliset 225/45 R19 -renkaat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Leveät matalaprofiilirenkaat tuovat kömpelyyttä

Huippuvarusteltu malli levein renkain voi olla kankeampi kääntymään kuin karvahattumalli. Esimerkiksi uuden Toyota Yaris -pikkuauton Style-varustelun leveät 195/50 R16V -renkaat lisäävät kääntöympyrän halkaisijaa lähes kaksi metriä!

Pysäköitäessä Yaris Style -pikkuauto on kömpelö kuin kookas katumaasturi.

Nopeusluokat kasvaneet

Leveiden matalaprofiilirenkaiden yleistyessä myös renkaiden nopeusluokat ovat nousseet. Korkean nopeusluokan renkaalta vaadittu jämäkkyys voi osaltaan heikentää mukavuutta Suomen karkeilla teillä, etenkin pienemmissä ja kevyemmissä autoissa.

Alemman keskiluokan perusmallisessa autossa, jonka huippunopeus on esimerkiksi 180 km/h, käytetään usein kovia V-nopeusluokan (240 km/h) renkaita, vaikka Suomen olosuhteissa mukavammat ja edullisemmat T-luokan (190 km/h) tai H-luokan (210 km/h) renkaat olisivat riittävät.

Isot, leveät renkaat ovat tavallista kalliimpia ja kovempia. Niitä tarvitaan tehomalleissa, mutta perusmalleihin riittäisivät tavalliset renkaat, joissa maltillinen profiili ja nopeusluokka.

Missä varapyörä?

Autotehtaiden mukaan täysikokoisesta varapyörästä on luovuttu tilan säästämiseksi, painon keventämiseksi sekä kulutuksen ja päästöjen pienentämiseksi. Tästä syystä monen nykyauton takakontista löytyy vain tilapäisajoon tarkoitettu pieni vararengas tai täyttöpakkaus.

Täysikokoisella varapyörällä voi ajaa huoleta, pienellä varapyörällä on nopeus- ja ajomatkarajoituksia.

Täyttöpakkaus sisältää paikkausaineen ja sähkötoimisen kompressorin, joka tuottaa paineilmaa. Paikkausaineella voi hoitaa vain pienet pistoreiät, ei viiltovaurioita. Se ei myöskään toimi kovalla pakkasella.

Valpas autonostaja selvittää, saako varapyörän lisähintaan. Joihinkin eurooppalaisiin autoihin varapyörän ja tunkin saa tehdastilauksena merkittävästi halvemmalla kuin jälkikäteen asennettuna.

Jos autossasi on matkanjatkamispalvelu, tallenna numero kännykkään. Autoliiton tiepalvelukeskuksen numero on 0200 8080. Autoliiton Plus-jäsen saa laajan avustus- ja matkanjatkamispalvelun veloituksetta omasta palvelunumerosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tunkki puuttuu tai se on hutera

Tarkastaja Turkula

Jos autossa on tunkki, on se yleensä heppoinen. Hutera tunkki on turvallisuusriski. Tästä syystä autojen ohjekirjoissa yleensä kielletään tunkin käyttö renkaiden kausivaihdon yhteydessä.

Tunkki on tarkoitettu tilapäiskäyttöön rengasrikon yhteydessä.

Yli 400 koeajon kokemuksella!

Tarkastaja Turkula

Timo Turkula kirjoittaa Moottorin lukijoille ratin korkeudelta: tavallisen suomalaisautoilijan näkökulmasta.

Tarkastaja Turkula -sarjan pohjana on kokemus ja näkemys, joita Timo Turkula – yksi maan kokeneimpia koeajajia – on kerännyt uransa aikana.

Turkulan hammastelu ei jää ikenillä nutusteluksi. Havaitut epäkohdat ovat perua pitkälti yli 400 uuden automallin koeajoista 15 vuoden ajalta suomalaisilla teillä vaihtelevissa ajokeleissä. Kullakin automallilla on ajettu vähintään 800 kilometriä tietyn toistettavan ajo-ohjelman mukaan.

timo.turkula(äet)kolumbus.fi

Teksti ja kuvat: Timo Turkula

Artikkeli on julkaistu alun perin Moottorissa 3/2015

Luetuimmat