HKL Kaupunkipyörä

Liikenne Uutinen 3.9.2017

Temppuileeko kaupunkipyörä? – anna pikapalautetta puhelimella

Kaupunkipyörien käyttökokemusta parannetaan pikapalautteella, jonka voi antaa QR-koodin avulla. Vikailmoitus on nopea tapa kertoa ongelmasta.

Helsingissä kaupunkipyöräjärjestelmäänsä hiovat HSL ja HKL toivovat pyörien käyttäjiltä pikapalautetta palvelua koskevista pulmista. Vikailmoituksen tekoa on helpotettu tuntuvasti lisäämällä kaupunkipyöräasemien infopylvääseen ohje vikailmoitusten tekemistä varten. Pylväästä löytyy sekä QR-koodi että url-osoite asemakohtaisen koodin kera.

QR-koodin luku onnistuu kameralla varustetulla mobiililaitteella, kuten älypuhelimella tai tabletilla. Koodin lukemista varten laitteeseen tulee olla asennettuna QR-lukija, jonka voi ladata maksutta Internetistä tai laitteen omasta sovelluskaupasta.

QR-koodin lukemalla pääsee suoraan vikailmoituslomakkeelle. Vaihtoehtona on mennä laitteen Internet-selaimella osoitteeseen hsl-bikes.louhin.com. Sivulle syötetään ensin infopylväästä löytyvä asemakohtainen koodi, jonka jälkeen pulman voi purkaa sähköiselle lomakkeelle.

Aivan kaikesta ei voi valittaa

HSL:n mukaan vikailmoituksen voi tehdä koskien pyörässä, pyöräasemassa tai kauden ostamisessa olevaa ongelmaa.

Kyselylomake perustuu helppokäyttöiseen valikkoon, josta voi muutamalla klikkauksella välittää tiedon viasta CityBike Finlandin asiakaspalveluun. Pulassa olevan kannalta käytäntö on hivenen ristiriitainen, sillä  CityBike Finland ei vastaa ilmoituksiin, vaan keskittyy raportoitujen vikojen korjaamiseen. Vuorovaikutteisuutta ei siis ole luvassa.

– Vikailmoitus on nopea tapa kertoa ongelmasta. Aiemmin käytössä olleet palautekanavat ovat toki edelleen käytössä, toteaa HSL:n johtava asiakasohjelmasuunnittelija Tarja Jääskeläinen.

Henkilökohtaista palvelua haluavat voivat edelleen olla yhteydessä kaupunkipyörien asiakaspalveluun joko puhelimitse numerossa 09 425 788 10 tai lähettää sähköpostia osoitteeseen contact@citybikefinland.fi. Palvelun kerrotaan olevan avoinna ma-pe klo 7-19 ja la-su klo 9-17. Myös HSL:n asiakaspalvelun luvataan auttavan tarvittaessa.

– Uusien ominaisuuksien käyttöönoton yhteydessä saamme asiakkailta paljon palautteita, jotka huomioimme palvelun ja ominaisuuksien kehityksessä. Helposti annettavalla vikailmoituksella pystymme reagoimaan nopeasti mahdollisiin ongelmiin ja pitämään kaupunkipyöräpalvelun entistäkin toimivampana, HKL:n projektipäällikkö Samuli Mäkinen kertoo.

Lähde: HSL Kuvitus: Antti Hentinen/Moottorin arkisto ja HSL

Jaa artikkeli