8.10.2019

Törmäyksenehkäisyjärjestelmien toiminta surkeaa, kertoo American Automobile Associationin testi

Kalifornia vastaan Yhdysvallat

Yhdysvaltojen autoliitto tutki törmäyksenehkäisyjärjestelmien kykyä estää jalankulkijaonnettomuuksia.

Henkilöautojen automaattiset törmäyksenehkäisyjärjestelmät, joita myös automaattisiksi hätäjarrutusjärjestelmiksi kutsutaan, ovat yleistyneet viime vuosina pikkuautoissa asti. Peräänajojen lisäksi järjestelmät ovat oppineet tunnistamaan kevyttä liikennettä, lähinnä jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Järjestelmien arvostelu on tullut osaksi Euro NCAP -törmäystestiäkin.

Yhdysvaltojen autoliiton American Automobile Associationin (AAA) tuoreen testin perusteella järjestelmissä on silti paljon toivomisen varaa. Raportista uutisoi Arstechnica.com.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Neljä suosikkia testissä

AAA tutki törmäyksenestojärjestelmien toimintaa neljällä yhdysvaltalaismarkkinoilla suositulla perheautolla: Chevrolet Malibu, Honda Accord, Tesla Model 3 ja Toyota Camry.

Törmäyksenehkäisyjärjestelmät toimivat yhteistyössä auton kuljettajan kanssa: ne varoittavat vaarasta ja tarvittaessa myös pyrkivät ehkäisemään törmäyksen jarruttamalla. Järjestelmien toiminta perustuu pääosin kameroihin ja tutkiin, joiden pohjalta auto pyrkii havainnoimaan ympäröivää maailmaa. Törmäyksenehkäisyjärjestelmä on siis osa samaa kehitystä, jonka sitten joskus pitäisi mahdollistaa autonominen autoilu.

Suurta vaihtelua toiminnassa

AAA:n tutkimuksen mukaan siitä ollaan vielä kaukana. Tutkimus tehtiin kuivalla asvaltilla nelikaistaisella moottoritiellä, joka oli varustettu asianmukaisin kaistaviivoin. Testeistä kaikki paitsi yksi ajettiin suoralla, yhtenä haasteena oli säteeltään 17,3 metrinen kaarrejarrutus.

Ensimmäisessä testissä simuloitiin tietä ylittävää jalankulkijaa: 32 km/h kulkeva auto kohtasi kulkuradallaan 5 km/h nopeutta liikkuvan testinuken. Tulokset eivät olleet rohkaisevia: Malibu havaitsi jalankulkijan jokaisella viidellä kerralla, muttei onnistunut pysäyttämään vauhtia merkittävästi, samoin kävi Tesla Model 3:lle. Honda Accordilla jalankulkijan huomaamiseen meni kauemmin, mutta auto onnistui jarruttamalla estämään törmäyksen kolmesti. Vain Toyota Camry pysähtyi jokaisella viidestä kertaa.

Kun koetta yritettiin 48 km/h nopeudella, vain Honda Accord onnistui hidastamaan hieman ennen törmäystä. Loput kolme autoa törmäsivät hidastamatta.

Kun panoksia kiristettiin laittamalla lapsen kokoinen testinukke liikkumaan ajoradan reunaan pysäköityjen autojen välistä, vain Accord onnistui pysähtymään kahdesti viidestä kerrasta. Tesla ja Chevrolet hälyttivät kuljettajaa, mutta Camry ei reagoinut lainkaan.

Kokeessa, jossa jalankulkija ylitti tien heti kaarteen jälkeen, olivat tulokset vieläkin huonompia. Malibu oli joukon ainoa auto, joka edes onnistui hälyttämään kuljettajaa neljä kertaa viidestä – ja sekin tapahtui vain 0,4 sekuntia ennen törmäystä. Loppukolmikko ei reagoinut tilanteeseen lainkaan.

Pimeä ei paranna

Surkea menestys jatkui kokeessa, jossa jalankulkija käveli tien suuntaisesti. AAA:n mukaan tällainen tilanne on antureille vaikeampi hahmottaa. Käytäntö vastasi teoriaa: Malibu ja Model 3 hälyttivät, mutta eivät hidastaneet. Accord kykeni pysähtymään kerran, Camry kolmesti viidestä yrityksestä – mutta epäonnistuneilla kerroilla kumpikaan ei juuri hidastanut lainkaan.

Viimeinen AAA:n tekemistä kokeista tehtiin hämärässä, jossa ainoan valonlähteen muodostivat auton ajovalot: yksikään autoista ei tehnyt yhtään mitään törmäyksen estämiseksi.

AAA:n tekemän tutkimuksen mukaan ainakaan Yhdysvaltojen perheautojen törmäyksenehkäisyjärjestelmät eivät tarjoa kummoista suojaa jalankulkijoille. Yksikin törmäyksenehkäisyjärjestelmän ehkäisemä kuolonkolari tekee toki järjestelmistä arvokkaita, mutta kuljettajan tulee koko ajan muistaa niiden olevan vain tukitoimintoja ajamiselle.

Lähde: American Automobile Association, Arstechnica.com

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat