8.10.2019 Liikenne Törmäyksenehkäisyjärjestelmien toiminta surkeaa, kertoo American Automobile Associationin testi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhdysvaltojen autoliitto tutki törmäyksenehkäisyjärjestelmien kykyä estää jalankulkijaonnettomuuksia. Henkilöautojen automaattiset törmäyksenehkäisyjärjestelmät, joita myös automaattisiksi hätäjarrutusjärjestelmiksi kutsutaan, ovat yleistyneet viime vuosina pikkuautoissa asti. Peräänajojen lisäksi järjestelmät ovat oppineet tunnistamaan kevyttä liikennettä, lähinnä jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Järjestelmien arvostelu on tullut osaksi Euro NCAP -törmäystestiäkin. Yhdysvaltojen autoliiton American Automobile Associationin (AAA) tuoreen testin perusteella järjestelmissä on silti paljon toivomisen varaa. Raportista uutisoi Arstechnica.com. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Neljä suosikkia testissä AAA tutki törmäyksenestojärjestelmien toimintaa neljällä yhdysvaltalaismarkkinoilla suositulla perheautolla: Chevrolet Malibu, Honda Accord, Tesla Model 3 ja Toyota Camry. Törmäyksenehkäisyjärjestelmät toimivat yhteistyössä auton kuljettajan kanssa: ne varoittavat vaarasta ja tarvittaessa myös pyrkivät ehkäisemään törmäyksen jarruttamalla. Järjestelmien toiminta perustuu pääosin kameroihin ja tutkiin, joiden pohjalta auto pyrkii havainnoimaan ympäröivää maailmaa. Törmäyksenehkäisyjärjestelmä on siis osa samaa kehitystä, jonka sitten joskus pitäisi mahdollistaa autonominen autoilu. Suurta vaihtelua toiminnassa AAA:n tutkimuksen mukaan siitä ollaan vielä kaukana. Tutkimus tehtiin kuivalla asvaltilla nelikaistaisella moottoritiellä, joka oli varustettu asianmukaisin kaistaviivoin. Testeistä kaikki paitsi yksi ajettiin suoralla, yhtenä haasteena oli säteeltään 17,3 metrinen kaarrejarrutus. Ensimmäisessä testissä simuloitiin tietä ylittävää jalankulkijaa: 32 km/h kulkeva auto kohtasi kulkuradallaan 5 km/h nopeutta liikkuvan testinuken. Tulokset eivät olleet rohkaisevia: Malibu havaitsi jalankulkijan jokaisella viidellä kerralla, muttei onnistunut pysäyttämään vauhtia merkittävästi, samoin kävi Tesla Model 3:lle. Honda Accordilla jalankulkijan huomaamiseen meni kauemmin, mutta auto onnistui jarruttamalla estämään törmäyksen kolmesti. Vain Toyota Camry pysähtyi jokaisella viidestä kertaa. Kun koetta yritettiin 48 km/h nopeudella, vain Honda Accord onnistui hidastamaan hieman ennen törmäystä. Loput kolme autoa törmäsivät hidastamatta. Kun panoksia kiristettiin laittamalla lapsen kokoinen testinukke liikkumaan ajoradan reunaan pysäköityjen autojen välistä, vain Accord onnistui pysähtymään kahdesti viidestä kerrasta. Tesla ja Chevrolet hälyttivät kuljettajaa, mutta Camry ei reagoinut lainkaan. Kokeessa, jossa jalankulkija ylitti tien heti kaarteen jälkeen, olivat tulokset vieläkin huonompia. Malibu oli joukon ainoa auto, joka edes onnistui hälyttämään kuljettajaa neljä kertaa viidestä – ja sekin tapahtui vain 0,4 sekuntia ennen törmäystä. Loppukolmikko ei reagoinut tilanteeseen lainkaan. Pimeä ei paranna Surkea menestys jatkui kokeessa, jossa jalankulkija käveli tien suuntaisesti. AAA:n mukaan tällainen tilanne on antureille vaikeampi hahmottaa. Käytäntö vastasi teoriaa: Malibu ja Model 3 hälyttivät, mutta eivät hidastaneet. Accord kykeni pysähtymään kerran, Camry kolmesti viidestä yrityksestä – mutta epäonnistuneilla kerroilla kumpikaan ei juuri hidastanut lainkaan. Viimeinen AAA:n tekemistä kokeista tehtiin hämärässä, jossa ainoan valonlähteen muodostivat auton ajovalot: yksikään autoista ei tehnyt yhtään mitään törmäyksen estämiseksi. AAA:n tekemän tutkimuksen mukaan ainakaan Yhdysvaltojen perheautojen törmäyksenehkäisyjärjestelmät eivät tarjoa kummoista suojaa jalankulkijoille. Yksikin törmäyksenehkäisyjärjestelmän ehkäisemä kuolonkolari tekee toki järjestelmistä arvokkaita, mutta kuljettajan tulee koko ajan muistaa niiden olevan vain tukitoimintoja ajamiselle. Lähde: American Automobile Association, Arstechnica.com Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?