12.4.2023

Traficom-katsastus: VW Golf Sportsvan, Honda CR-V ja Toyota Avensis kärkeen kuusivuotiaissa

Vuonna 2016 käyttöönotettujen automallien Traficom-katsastustilastossa Volkswagen Golf Sportsvan on vähävikaisin automalli. Renault Clio on puolestaan runsasvikaisin.

Volkswagen Golf Sportsvan on kuusivuotiaiden vähävikaisin tuoreimmassa Traficom-katsastustilastossa. Automallin hylkäysprosentti oli ainoastaan 1,2. Honda CR-V oli toiseksi paras ja Toyota Avensis otti pronssia.

25 parhaan automallin hylkäysprosentit ovat pieniä, välillä 1,2–5,3 %. Kärkikymmenikössä on kaikkiaan kuusi japanilaista, joista kaksi Toyotaa, kaksi Hondaa, yksi Mitsubishi ja yksi Suzuki, lisäksi kaksi saksalaista (Volkswagen Golf Sportsvan ja Volkswagen Golf) sekä yksi ruotsalainen (Volvo S60) ja yksi tsekkiläinen (Škoda Yeti).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tavallista Golfia korkeammalla

Jo aikaisempien vuosien katsastustilastoissa mainiosti menestynyt Volkswagen Golf Sportsvan oli vähävikaisin kuusivuotiaiden henkilöautojen ryhmässä. Mielenkiintoista on Sportsvan-mallin tavallista Golfia parempi sijoitus tilastossa.

Myös Saksan katsastustilastoissa VW Golfin korkeammat, tila-automaiset mallit, Sportsvan ja sen edeltäjä Golf Plus ovat sijoittuneet Golfia merkittävästi paremmin.

Mahdollisten laatuerojen lisäksi eräänä syynä voi olla Golf -pohjaisten tila-autojen pienempi ajomäärä ja erilainen käyttäjäryhmä. Korkeampien autojen käyttäjistä suurempi osa on ikääntyneempiä ja mahdollisesti autojen hoito on huolellisempaa ja ajotapa rauhallisempaa kuin tavallisella Golf-mallilla?

Suzuki merkkitilaston kärkenä

Autojen merkkitilastossa kärjessä on viime vuoden tapaan Suzuki. Honda otti hopeaa ja Lexus pronssia. Seuraavina Toyota, Mazda, Mitsubishi, Seat, Audi ja Škoda.

Katsastus

Kolme hylkäyssyytä

Raportissa on mainittu kolme tärkeintä hylkäykseen johtanutta syytä. Niistä on mainittu vain ne viat, joita on esiintynyt vähintään kymmenessä tiettyä vuosimallia olevassa automallissa tai joiden osuus on vähintään yksi prosentti.

Jutun selkiyttämiseksi tässä tuloslistassa on mainittu vain tärkein hylkäyksen aiheuttanut syy, mikäli se on mainittu. Jos automalleilla on täysin sama hylkäysprosentti, mallit ovat aakkosjärjestyksessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ajomäärien keskiarvot kerrottu

Traficomin katsastustilaston suuri ansio on se, että kunkin automallin ja automerkin ajomäärien (matkamittarilukemien) keskiarvot ja mediaanit on mainittu. Tässä jutussa on käytetty malli- ja merkkikohtaista ajomäärien keskiarvoa kussakin ikäryhmässä.

Ajomäärissä on suuria eroja eri mallien ja merkkien välillä. Keskimääräisen ajomäärätiedon ansiosta automallin ja automerkin hylkäyksiä aiheuttavien vikojen määrän voi suhteuttaa ajomäärään.

Traficomin katsastusraportin malli- ja merkkikohtaisessa tuloslistassa ovat mukana ne automallit ja automerkit, joita on katsastettu vuonna 2022 vähintään 100 kappaletta kussakin ikäluokassa. Kuusivuotiaista henkilöautoista hylättiin keskimäärin 9,6 prosenttia ja yleisin vikakohde oli etuakselisto.

6-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2016, mallien TOP 25

25 vähävikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vika

  • Volkswagen Golf Sportsvan (87 000) (1,2)
  • Honda CR-V (112 000) (2,0)
  • Toyota Avensis (120 000) (2,2)
  • Toyota Corolla (83 000) (3,0)
  • Volvo S60 (118 000) (3,0)
  • Suzuki Vitara (91 000) (3,1)
  • Honda Civic (94 000) (3,3)
  • Škoda Yeti (118 000) (3,3)
  • Volkswagen Golf (107 000) (3,3) (Käyttöjarru)
  • Mitsubishi ASX (101 000) (3,6)
  • Toyota Auris (103 000) (3,8)
  • BMW X5 (124 000) (3,9)
  • Audi A3 (100 000) (4,0)
  • Seat Toledo (98 000) (4,0)
  • Hyundai i20 (77000) (4,3)
  • Mercedes-Benz A-sarja (92 000) (4,5)
  • Toyota RAV4 (116 000) (4,6)
  • Seat Leon ST (126 000) (4,7)
  • Audi Q7 (148 000) (4,8)
  • Mazda 3 (88 000) (4,8)
  • Mercedes-Benz B-sarja (92 000) (4,8)
  • Mercedes-Benz GLE (129 000) (4,9)
  • Škoda Octavia (140 000) (5,0) (Renkaat Ja Vanteet)
  • Ford Focus (102 000) (5,2)
  • Volvo V60 (144 000) (5,3) (Käyttöjarru)

6-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2016

Keskimääräinen hylkäysprosentti 9,6 %

Keskimääräiset ajokilometrit 126 000 km

Yleisin vikakohde: Etuakselisto

6-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi, 2016 merkkien TOP 15

15 vähävikaisinta automerkkiä (kaikki mallit yhteensä), ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vika

  • Suzuki (90 000) (3,2)
  • Honda (99 000) (4,0)
  • Lexus (110 000) (4,3)
  • Toyota (102 000) (4,4) (Käyttöjarru)
  • Mazda (96 000) (4,6)
  • Mitsubishi (110 000) (5,3)
  • Seat (116 000) (5,8) (Käyttöjarru)
  • Audi (128 000) (6,0) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Škoda (134 000) (6,5) (Etuakselisto)
  • Volkswagen (133 000) (7,1) (Etuakselisto)
  • Volvo (150 000) (7,7) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Subaru (122 000) (8,1) (Etuakselisto)
  • Opel (99 000) (9,5) (Käyttöjarru)
  • Hyundai (104 000) (10,1) (Seisontajarrun dynamometritesti)
  • Ford (132 000) (10,3) (Ohjausnivelet ja -tangot)

6-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2016

Keskimääräinen hylkäysprosentti 9,6 %

Keskimääräiset ajokilometrit 126 000 km

Yleisin vikakohde: Etuakselisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

6-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2016, mallien FLOP 15

15 runsasvikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

  • Renault Clio (76 000) (34,4) (Etuakselisto)
  • Mercedes-Benz Sprinter (388 000) (30,7) (Seisontajarrun dynamometritesti)
  • Renault Captur (81 000) (22,8) (Etuakselisto)
  • Nissan X-Trail (130 000) (21,8) (Etuakselisto)
  • Mercedes-Benz GLC (132 000) (21,5) (Etuakselisto)
  • Ford Fiesta (82 000) (20,5) (Ohjausnivelet ja -tangot)
  • Mercedes-Benz C-sarja (144 000) (19,2) (Etuakselisto)
  • Mercedes-Benz Vito (327 000) (18,8) (Seisontajarrun dynamometritesti)
  • BMW X3 (140 000) (18,6) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Volkswagen Kombi (251 000) (18,1) (Ohjausnivelet ja -tangot)
  • Mercedes-Benz E-sarja (199 000) (17,6) (Etuakselisto)
  • BMW 5-sarja (165 000) (16,4) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD)
  • Hyundai i30 (107 000) (16,1) (Seisontajarrun dynamometritesti)
  • Opel Corsa (78 000) (15,9) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Nissan Qashqai (100 000) (15,6) (Jousitus ja iskunvaimennus)

6-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2016

Keskimääräinen hylkäysprosentti 9,6 %

Keskimääräiset ajokilometrit 126 000 km

Yleisin vikakohde: Etuakselisto

Renault Clio Traficom katsastustilasto 2022 luotettavuus viat vika tyyppiviat

Runsasvikaisten ääripäät

Mallitilaston kaksi runsasvikaisinta edustavat kahta ääripäätä: Runsasvikaisimman mallin, Renault Clion (hylkäysprosentti 34,4 %) keskimääräinen ajomäärä on vain 76 000 kilometriä, mikä on koko ikäryhmän pienin lukema. Clio hylättiin useimmiten etuakseliston vikojen vuoksi.

Toista äärtä edustaa ammattikäytössä yleinen Mercedes-Benz Sprinter, jossa oli toiseksi eniten vikoja (hylkäysprosentti 30,7).

Kuusivuotiaan Sprinterin keskimääräinen ajomäärä oli 388 000 km, ylivoimaisesti suurin lukema ikäryhmässään. Sprinterillä on ajettu keskimäärin 5,1 kertaa enemmän kuin Renault Cliolla, joten mersun suureen vikamäärän suurena osasyynä on mahtava ajomäärä!

Sprinterin ajomäärä on yli kolminkertainen kuusivuotiaiden keskimääräiseen ajomäärään (126 000 km) verrattuna.

6-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2016 merkkien FLOP 10

10 runsasvikaisinta automerkkiä (kaikki mallit yhteensä), ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

  • Dacia (103 000) (27,2) (Etuakselisto)
  • Renault (91 000) (22,9) (Etuakselisto)
  • Citroën (99 000) (19,7) (Etuakselisto)
  • Peugeot (99 000) (16,8) (Etuakselisto)
  • Mercedes-Benz (168 000) (16,3) (Etuakselisto)
  • Nissan (97 000) (14,2) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Tesla Motors (126 000) (13,7)
  • Kia (101 000) (11,5) (Käyttöjarru)
  • BMW (130 000) (10,8) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD)
  • Ford (132 000) (10,3) (Ohjausnivelet ja -tangot)

6-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2016

Keskimääräinen hylkäysprosentti 9,6 %

Keskimääräiset ajokilometrit 126 000 km

Yleisin vikakohde: Etuakselisto

Merkkitilaston runsasvikaisin on edellisen tilaston tapaan Dacia, jonka malliston hylkäysprosentti on 27,2 %. Saksalaiset katsastuslaitokset ovat kommentoineet, että halpa (auto) voi pidemmän päälle tulla käyttäjälle kalliiksi. Korjaustarve on tavallista suurempi, jotta halpa-auto pysyisi katsastuskunnossa ja turvallisena liikenteessä. Merkkitilaston häntäpäässä ovat Dacian lisäksi myös Renault ja Citroën.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Arvosteluperusteet muuttuivat

Autojen katsastuksen arvosteluperusteita muutettiin ja uudistettiin marraskuun alussa vuonna 2022. Uudistuksessa tuli uusia tarkastuskohteita esimerkiksi sähköautoille.

Sähköautojen keski-ikä on Suomessa verrattain alhainen ja se näkyy myös katsastusten määrissä. Vuonna 2022 katsastettiin 3 158 sähköautoa.

Tarkastaja Tatu Siivonen toteaa: ”Sähköautojen hylkäykseen johtavat viat ovat pääsääntöisesti samoja kuin kaikilla muillakin henkilöautoilla, pois lukien tietenkin päästöistä johtuvat hylkäyssyyt. Sähköautojen yleisimmät hylkäyssyyt ovat siis etuakselistoon, valoihin, jousitukseen ja iskunvaimennukseen liittyviä syitä – samoja kuin muillakin henkilöautoilla.”

Entistä iäkkäämpiä autoja – entistä enemmän vikoja

Katsastettujen henkilöautojen keski-ikä nousi hieman: Vuonna 2022 keski-ikä oli 14,7 vuotta, kun edeltävänä vuonna vastaava luku oli 14,5. Kaikista henkilöautojen määräaikaiskatsastuksista vuonna 2022 hylättiin 27,8 prosenttia, 0,6 prosenttiyksikön verran enemmän kuin edeltävänä vuonna (27,2 %).

Katsastustilastot eivät kuitenkaan kerro kaikkea laatueroista. Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut isot hylkäyksen aiheuttavat viat liittyvät useimmiten erityisesti etuakselistoon ja niiden osien kulumiseen, lisäksi jousitukseen ja iskunvaimennukseen, seisonta- ja käyttöjarruihin, taka-akselistoon ja pakokaasupäästöihin.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja: Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro yhdessäkään kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.

Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Takaisinkutsut verkkosivuilla

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Nopeasti päivittyvä takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.

Suosittujen automallien tyyppiviat löytyvät Moottorin verkkosivuilta.

Tyyppiviat sisältää yli sadan suositun mallin tyyppiviat. Listaan on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.

Teksti: Timo Turkula Lähde: Traficom 

a:3:{i:0;s:6:"132109";i:1;s:6:"132079";i:2;s:6:"133058";}

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat