15.3.2020

Turvavyö on kolariturvallisuuden perusta – silti sen käyttämättä jättäminen on halvinta, mitä liikenteessä voi tehdä

Mercedes-Benz E 220d Coupe
Turvavyön ojentaja ei ole kikkailua, se helpottaa turvavyön käyttöä huomattavasti.

Uudessa tieliikennelaissa turvavyön käyttämättä jättäminen on yhtä rangaistavaa, kuin pieni ylinopeus moottoritiellä.

Moottori uutisoi kesällä voimaan astuvan uuden tieliikennelain ylinopeusrangaistuksista – siis alle 20 kilometriä tunnissa ajetuista ylinopeuksista koituvista liikennevirhemaksuista. Virhemaksujen seassa oli kuitenkin yksi kohta, joka tuntuu kokonaisuudessa selkeältä epäkohdalta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pienimpiä rangaistuksia

Turvavyön käyttämättä jättämisen seuraus on 70 euron liikennevirhemaksu. Summaltaan se vertautuu maantiellä tai moottoritiellä ajettuun alle 10 km/h ylinopeuteen – se on siis pienimpiä rangaistuksia, mitä liikenteessä voi saada.

Syy tähän on juridiikassa. Yksinkertaistettuna turvavyönvyön käyttämättä jättämisessä kyse on vain kuljettajaa tai matkustajia itseään vaarantavasta rikkomuksesta, kun taas ylinopeuden katsotaan olevan yleisvaarallista ja aiheuttavan vaaraa tai haittaa muillekin tienkäyttäjille. Rangaistus perustuu teon yhteiskunnalle aiheutuvaan haittaan – toki asia mutkistuu, jos aikuinen kuljettaja ei vaadi turvavyötä pienelle lapsellekaan.

Turvavyön tärkeys

Turvavyö on ajoneuvon kolariturvallisuuuden ydin. Kaikki turvatyynyt, huippuvahvat turvakorit ja muut järjestelmät perustuvat siihen oletukseen, että ajoneuvossa matkaavat pysyvät paikoillaan turvavyön ansiosta. Toisin sanoen turvallisimmatkin uutuusautot ovat vyöttömälle turvattomia jo hyvin pienissä nopeuksissa.

Kuoleman hinta: 2,77 miljoonaa euroa

Turvavyö on siis äärimmäisen tärkeä tekijä vakavien loukkaantumisten ja liikennekuolemien välttämisessä. Jos kyse olisi vain kuljettajan omasta päätöksestä, voisi asian vielä ymmärtää.

Yhteiskunnalle yksi liikenneuhri maksaa tilastollisesti 2,77 miljoonaa euroa (Moottori 3/2020) ja vakava loukkaantuminen 0,79 miljoonaa euroa.

Siis yksi välinpitämätön ”emmä jaksa lyhyellä matkalla vyötä käyttää” maksaa kuljettajalle 70 euron liikennevirhemaksun, mutta pahimman sattuessa yhteiskunnalle kulut voivat olla miljoonia.

Ainakin minä keksin verorahoilleni ja liikennevakuutusmaksuilleni paljon hyödyllisempää ja tarpeellisempaa käyttöä.

Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat