15.3.2020 Liikenne Turvavyö on kolariturvallisuuden perusta – silti sen käyttämättä jättäminen on halvinta, mitä liikenteessä voi tehdä Turvavyön ojentaja ei ole kikkailua, se helpottaa turvavyön käyttöä huomattavasti. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudessa tieliikennelaissa turvavyön käyttämättä jättäminen on yhtä rangaistavaa, kuin pieni ylinopeus moottoritiellä. Moottori uutisoi kesällä voimaan astuvan uuden tieliikennelain ylinopeusrangaistuksista – siis alle 20 kilometriä tunnissa ajetuista ylinopeuksista koituvista liikennevirhemaksuista. Virhemaksujen seassa oli kuitenkin yksi kohta, joka tuntuu kokonaisuudessa selkeältä epäkohdalta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pienimpiä rangaistuksia Turvavyön käyttämättä jättämisen seuraus on 70 euron liikennevirhemaksu. Summaltaan se vertautuu maantiellä tai moottoritiellä ajettuun alle 10 km/h ylinopeuteen – se on siis pienimpiä rangaistuksia, mitä liikenteessä voi saada. Syy tähän on juridiikassa. Yksinkertaistettuna turvavyönvyön käyttämättä jättämisessä kyse on vain kuljettajaa tai matkustajia itseään vaarantavasta rikkomuksesta, kun taas ylinopeuden katsotaan olevan yleisvaarallista ja aiheuttavan vaaraa tai haittaa muillekin tienkäyttäjille. Rangaistus perustuu teon yhteiskunnalle aiheutuvaan haittaan – toki asia mutkistuu, jos aikuinen kuljettaja ei vaadi turvavyötä pienelle lapsellekaan. Turvavyön tärkeys Turvavyö on ajoneuvon kolariturvallisuuuden ydin. Kaikki turvatyynyt, huippuvahvat turvakorit ja muut järjestelmät perustuvat siihen oletukseen, että ajoneuvossa matkaavat pysyvät paikoillaan turvavyön ansiosta. Toisin sanoen turvallisimmatkin uutuusautot ovat vyöttömälle turvattomia jo hyvin pienissä nopeuksissa. Kuoleman hinta: 2,77 miljoonaa euroa Turvavyö on siis äärimmäisen tärkeä tekijä vakavien loukkaantumisten ja liikennekuolemien välttämisessä. Jos kyse olisi vain kuljettajan omasta päätöksestä, voisi asian vielä ymmärtää. Yhteiskunnalle yksi liikenneuhri maksaa tilastollisesti 2,77 miljoonaa euroa (Moottori 3/2020) ja vakava loukkaantuminen 0,79 miljoonaa euroa. Siis yksi välinpitämätön ”emmä jaksa lyhyellä matkalla vyötä käyttää” maksaa kuljettajalle 70 euron liikennevirhemaksun, mutta pahimman sattuessa yhteiskunnalle kulut voivat olla miljoonia. Ainakin minä keksin verorahoilleni ja liikennevakuutusmaksuilleni paljon hyödyllisempää ja tarpeellisempaa käyttöä. Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?