1.1.2021

TÜV 2021 -katsastusraportti: Mitsubishi ASX ja Honda Jazz rikkovat saksalaisrintamaa iäkkäimmissä automalleissa

TÜV katsastus 2021 Mitsubishi ASX viat

8,8 miljoonaan katsastukseen perustuvan tilaston 8–11-vuotiaiden autojen kärjessä on Mercedes-Benzin, Porschen ja Audin lisäksi myös japanilaismerkkejä.

Suomalaisittain on kiinnostavaa tutustua tuoreimman TÜV-katsastusraportin paljastamiin tietoihin etenkin vanhimmista automalleista, ajetaanhan meillä keski-iältään yli 12 vuotiailla henkilöautoilla. Porsche 911, Mercedes-Benz SLK ja Audi TT ovat katsastustilaston hieman iäkkäämpien eli 8–9 vuotiaiden automallien kärkikolmikko. Vastaava kärkikolmikko 10–11-vuotiaissa automalleissa on Porsche 911 sekä Audi TT ja Honda Jazz, jotka jakoivat keskenään toisen tilan.

Vikaraportin mukaan 8–9-vuotiaiden paras on Porsche 911, Mercedes-Benz SLK sijoittui toiseksi ja Audi TT tilaston kolmanneksi. Kymmenen kärkeen ylsi tässäkin ikäryhmässä vain yksi ei-saksalainen automalli, japanilainen Mitsubishi ASX sijalla neljä. Monivikaisimmat automallit 8–9-vuotiaissa ovat vastaavasti Dacia Logan (vikaprosentti 34,4), Renault Kangoo (34,1) ja Dacia Sandero (31,8).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

25 vähävikaisinta automallia, 8–9-vuotiaat henkilöautot

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  1. Porsche 911 (73 000) (6,7)
  2. Mercedes-Benz SLK (71 000) (7,5)
  3. Audi TT (95 000) (10,0)
  4. Mitsubishi ASX (117 000) (11,5)
  5. Audi Q5 (141 000) (12,2)
  6. BMW X1 (113 000) (12,5)
  7. Audi A6/A7 (157 000) (12,7)
  8. Mercedes-Benz GLK (125 000) (13,3)
  9. Volkswagen Golf Plus (91 000) (13,3)
  10. Volkswagen Touareg (156 000) (13,3)
  11. Audi Q3 (108 000) (13,8)
  12. Honda Jazz (87 000) (14,0)
  13. Volvo S60/V60 (145 000) (14,0)
  14. Mercedes-Benz E-sarja Coupé (103 000) (14,2)
  15. Mini (95 000) (14,4)
  16. Audi A3 (119 000) (14,8)
  17. Audi A4/A5 (149 000) (14,9)
  18. Mazda 3 (101 000) (14,9)
  19. Ford Fusion (81 000) (15,1)
  20. Ford C-Max (112 000) (15,1)
  21. Opel Meriva (89 000) (15,1)
  22. Toyota RAV4 (114 000) (15,3)
  23. Audi A1 (99 000) (15,4)
  24. BMW X3/X4 (130 000) (15,7)
  25. Škoda Yeti (114 000) (15,9)

25 monivikaisinta automallia

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  1. Volkswagen Sharan (153 000) (24,0)
  2. Volkswagen Tiguan (121 000) (24,2)
  3. Citroën C3 (88 000) (24,5)
  4. Hyundai i20 (91 000) (24,6)
  5. Volkswagen Passat (170 000) (24,6)
  6. Citroën Berlingo (128 000) (24,8)
  7. Ford Ka (81 000) (25,4)
  8. Citroën C4 Picasso (126 000) (25,6)
  9. Kia Cee’d (110 000) (25,6)
  10. Nissan Qashqai (116 000) (25,6)
  11. Dacia Duster (110 000) (25,7)
  12. Ford Mondeo (155 000) (26,1)
  13. Renault Mégane (116 000) (26,1)
  14. Fiat 500 (79 000) (26,6)
  15. Peugeot 207 (91 000) (27,6)
  16. Volkswagen Passat CC (144 000) (28,1)
  17. Ford Galaxy (161 000) (28,4)
  18. Fiat Punto (99 000) (29,0)
  19. Renault Clio (95 000) (29,2)
  20. Kia Picanto (80 000) (29,7)
  21. Fiat Panda(91 000) (31,0)
  22. Renault Twingo (86 000) (31,3)
  23. Dacia Sandero (95 000) (31,8)
  24. Renault Kangoo (119 000) (34,1)
  25. Dacia Logan (117 000) (34,4)

Katsastukset aikavälillä heinäkuu 2019 – kesäkuu 2020. Keskimääräinen vikaprosentti 19,9 %

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Iäkkäimmät: Porshe 911 kärjessä, Renault Kangoo hännillä

10–11-vuotiaiden automallien paras on Porsche 911, Audi TT ja Honda Jazz jakoivat toisen tilan. Ford pääsi 10-kärjessä listalle Fusion-mallillaan, joka sijoittui kymmenenneksi.

Monivikaisimmat automallit ovat puolestaan Renault Kangoo (vikaprosentti 37,5), Dacia Logan (vikaprosentti 36,2) ja Hyundai Tucson (34,0). Häntäpäässä on myös suomalaisten suosikki Nissan Qashqai, joka jäi sijalle 96. eli viidenneksi heikoin.

25 vähävikaisinta automallia, 10–11-vuotiaat henkilöautot

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  1. Porsche 911 (73 000) (9,6)
  2. Audi TT (115 000) (14,8)
  3. Honda Jazz (102 000) (14,8)
  4. BMW X1 (135 000) (15,9)
  5. Volkswagen Golf Plus (109 000) (16,4)
  6. Mercedes E-sarja Coupé (121 000) (17,1)
  7. Volkswagen Golf (126 000) (17,1)
  8. Audi Q5 (159 000) (18,0)
  9. Mercedes-Benz GLK (146 000) (18,2)
  10. Ford Fusion (95 000) (18,7)
  11. Volvo XC60 (176 000) (19,5)
  12. Toyota Avensis (145 000) (19,8)
  13. Mazda 3 (111 000) (20,0)
  14. Audi A3 (136 000) (20,4)
  15. Mercedes-Benz E-sarja (168 000) (20,4)
  16. Toyota RAV4 (128 000) (20,4)
  17. Mercedes-Benz A-sarja (103 000) (21,1)
  18. Mini (115 000) (21,2)
  19. Audi A4/A5 (164 000) (21,3)
  20. Mitsubishi Colt (106 000) (21,3)
  21. Toyota Yaris (104 000) (21,3)
  22. Mercedes-Benz SLK (99 000) (21,4)
  23. Opel Insignia (144 000) (21,5)
  24. Škoda Superb (164 000) (21,5)
  25. Volvo V70 (198 000) (21,5)
TÜV katsastusraportti 2021 Honda Jazz
Honda Jazz rikkoi saksalaisrintamaa 10-vuotiaiden autojen vähävikaisimpien listalla.

25 monivikaisinta automallia

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  1. Citroën C3 (97 000) (28,2)
  2. Peugeot 308 (129 000) (28,2)
  3. Kia Cee’d (128 000) (28,5)
  4. Dacia Sandero (105 000) (28,9)
  5. Ford Mondeo (174 000) (28,9)
  6. Nissan Micra (100 000) (29,0)
  7. Citroën C4 Picasso (144 000) (29,6)
  8. Seat Leon (139 000) (29,6)
  9. Ford S-Max (185 000) (29,8)
  10. Suzuki Swift (111 000) (30,5)
  11. Kia Picanto (94 000) (30,6)
  12. Fiat 500 (97 000) (30,9)
  13. Fiat Punto (116 000) (30,9)
  14. Fiat Panda (97 000) (31,3)
  15. Renault Clio (110 000) (31,3)
  16. Ford Focus (135 000) (31,4)
  17. Ford Galaxy (186 000) (31,7)
  18. Volkswagen Fox (105 000) (31,8)
  19. Peugeot 207 (107 000) (31,9)
  20. Renault Twingo (103 000) (32,0)
  21. Citroën C4 (120 000) (32,7)
  22. Nissan Qashqai (136 000) (32,9)
  23. Mazda 5 (146 000) (33,0)
  24. Hyundai Tucson (130 000) (34,0)
  25. Dacia Logan (134 000) (36,2)
  26. Renault Kangoo (137 000) (37,5)

Katsastukset aikavälillä heinäkuu 2019 – kesäkuu 2020. Keskimääräinen vikaprosentti 24,8 %

TÜV katsastusraportti 2021 viat Kangoo
Noin 10-vuotiaissa autoissa Renault Kangoo kiilaa vikatilaston viimeiseksi ohi Dacia Loganin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kilometritiedot raportin ansio

Saksalainen kattava TÜV-katsastusraportti pohjaa 8,8 miljoonan katsastukseen ja siinä on mukana 228 automallia, joista valtaosa niistä on myynnissä ja käytössä myös Suomessa. Suomen liikenteessä on paljon iäkkäitä autoja, joilla myös ajetaan paljon ja joilla on ajettu paljon. Suomalisestakin näkökulmasta TÜV-katsastusraportin suuri ansio on se, että tuloslistassa on mainittu kunkin automallin keskimääräiset matkamittarilukemat kussakin ikäryhmässä. Se auttaa suhteuttamaan vikojen määrän mallin ajomäärään.

Ajomäärät vaihtelevat suuresti paitsi malleittain, myös kokoluokittain. Pikkuautoilla ajetaan vähän, samoin avo- ja urheiluautoilla. Ison keskiluokan autoilla (esim. Volkswagen Passat, Škoda Superb, Ford Mondeo) ajetaan paljon, samoin isoilla autoilla (esim. Audi A6, BMW 5-sarja ja Mercedes-Benz E-sarja).

Myös isoilla tila-autoilla (esimerkiksi Ford S-Max, Volkswagen Sharan) ja kookkailla katumaastureilla (esim. BMW X5, Audi Q7/Q8 ja Mercedes-Benz GLE/ML) ajetaan runsaasti, mikä lisää vikojen mahdollisuutta.

8,8 miljoonaa katsastusta paljastaa vikaherkkyyden

TÜVin uusimman vikaraportin tiedot pohjautuvat 8,8 miljoonaan määräaikaiskatsastukseen. Raportissa ovat mukana vain sellaiset automallit, joista on saatavana vähintään tuhannen katsastuksen tiedot kussakin ikäryhmässä. Tämä selittää sitä, että raportista puuttuu joitakin suomalaisia autoilijoita kiinnostavia automalleja.

Raportin laatineiden TÜV-insinöörien mukaan erityisen usein vakavia puutteita ja vikoja löytyy automalien seuraavista kohteista: ajovalot rikki, takavalot ja jarruvalot rikki, moottorista ja voimansiirrosta tihkuu öljyä, pyöräntuennan nivelet, jouset tai iskunvaimentimet ovat vialliset, jarrulevyt ovat loppuun kuluneet tai jarrunesteputket ja -letkut ovat haperot. Nämä viat heikentävät liikenneturvallisu isoutta tai aiheuttavat ongelmia ympäristölle.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähteet: Auto Bild TÜV-Report 2021 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat