29.12.2020

TÜV 2021 -katsastusraportti: Porsche 911, Opel Karl ja Porsche Macan 4–5-vuotiaiden kärjessä

Saksalaiset automerkit ovat vahvoilla uusimmassa katsastusraportissa. Hylkäysten määrä on ylipäätään laskenut ja autojen tekninen laatu on parantunut.

Eurooppalaiset ja etenkin saksalaiset autot pärjäävät erinomaisesti tuoreessa katsastustilastossa, japanilaisilla automalleilla on vaikeampaa. Kattava saksalainen TÜV-katsastusraportti jyvittää eri automallit vähävikaisuuden perusteella. Raportti perustuu 8,8 miljoonaan katsastuskertaan. TÜV on automaa Saksan suurin katsastusorganisaatio.

4–5-vuotiaiden paras automalli on Porsche 911, Opel Karl ja Porsche Macan jakoivat toisen sijan. Kymmenen parhaan joukossa on viisi Mercedes-Benz -mallia, GLE, SLC, B-sarja, A-sarja ja GLK. Volkswagen Golf Sportsvan ja Audi Q5 täydensivät saksalaisten menestyksen. Kuten nuorimmassa ikäluokassa niin myös 4–5-vuotiaissa Mazda piti ainoana japanilaisten mainetta yllä kärkikymmenikössä Mazda 2:n sijoittuessa seitsemänneksi.

Häntäpään kolmessa huonoimmassa mallissa on yli seitsenkertaisesti enemmän vikoja kuin parhaimmassa mallissa. 4–5-vuotiaiden monivikaisimmat mallit ovat Volkswagen Sharan (vikaprosentti 20,3), Volkswagen Passat CC (19,8) ja Dacia Logan (19,2). Mielenkiintoista on, että Volkswagen löytyy sekä parhaiden että huonoimpien listalta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

25 vähävikaisinta automallia, 4–5-vuotiaat henkilöautot

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  1. Porsche 911 (42 000) (2,7)
  2. Opel Karl (37 000) (3,8)
  3. Porsche Macan (70 000) (3,8)
  4. Mercedes-Benz GLE (88 000) (4,5)
  5. Mercedes-Benz SLC (50 000) (4,6)
  6. Volkswagen Golf Sportsvan (55 000) (4,8)
  7. Mazda 2 (46 000) (5,1)
  8. Mercedes-Benz B-sarja (58 000) (5,2)
  9. Audi Q5 (88 000) (5,3)
  10. Mercedes-Benz A-sarja (62 000) (5,3)
  11. Mercedes-Benz GLK (78 000) (5,3)
  12. Mercedes-Benz E-sarja Coupé (62 000) (5,5)
  13. Audi Q3 (66 000) (5,9)
  14. Mitsubishi ASX (68 000) (5,9)
  15. Opel Mokka X (61 000) (5,9)
  16. Toyota RAV4 (74 000) (5,9)
  17. Volvo XC60 (84 000) (5,9)
  18. Audi TT (57 000) (6,1)
  19. Renault Captur (52 000) (6,1)
  20. Audi A1 (56 000) (6,3)
  21. BMW X1 (72 000) (6,3)
  22. Hyundai i20 (55 000) (6,3)
  23. Mercedes-Benz C-sarja (80 000) (6,3)
  24. Audi A6/A7 (104 000) (6,4)
  25. Seat Altea (64 000) (6,6)
Myös Opel Karl menestyi hienosti.

25 monivikaisinta automallia

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  1. Citroën Berlingo (75 000) (11,8)
  2. Ford S-Max (107 000) (11,8)
  3. Volkswagen Caddy (88 000) (11,8)
  4. Fiat Panda (49 000) (11,9)
  5. Hyundai i10 (46 000) (12,0)
  6. Renault Mégane (78 000) (12,4)
  7. Kia Rio (57 000) (12,5)
  8. Citroën C3 (55 000) (13,0)
  9. BMW X5/X6 (98 000) (14,3)
  10. Kia Sportage (67 000) (14,5)
  11. Volkswagen Tiguan (70 000) (14,7)
  12. Fiat 500 (44 000) (14,8)
  13. BMW 5-sarja/6-sarja (105 000) (14,9)
  14. Hyundai i40 (80 000) (15,0)
  15. Fiat Punto (54 000) (15,2)
  16. Renault Kangoo (79 000) (15,5)
  17. Dacia Sandero (59 000) (15,8)
  18. Ford Ka (50 000) (15,9)
  19. Dacia Duster (67 000) (16,0)
  20. Dacia Dokker (71 000) (17,3)
  21. Seat Alhambra (88 000) (18,4)
  22. Dacia Lodgy (80 000) (18,8)
  23. Dacia Logan (72 000) (19,2)
  24. Volkswagen Passat CC (90 000) (19,8)
  25. Volkswagen Sharan (93 000) (20,3)
Volkswagen Sharan
Volkswagen Sharan sai kyseenalaisen kunnian pitää jumbosijaa.

Katsastukset aikavälillä heinäkuu 2019 – kesäkuu 2020, keskimääräinen vikaprosentti 9,2 %

Kattava ja arvostettu raportti

Saksalaisen katsastusorganisaatio TÜVin vuotuinen vikaraportti on arvostettu ja kattava. Uusimman raportin tiedot pohjautuvat 8,8 miljoonaan määräaikaiskatsastukseen aikavälillä heinäkuu 2019 – kesäkuu 2020. Mukana kaikkiaan 228 automallia. Valtaosa niistä on myynnissä myös Suomessa, joten eri automallien vikaherkkyydestä ja laadusta kertovat katsastustulokset palvelevat myös suomalaisia autoilijoita ja autonostajia.

TÜVin vikaraportilla on painoarvoa, onhan sitä julkaistu jo vuodesta 1972. Raportti on laadittu myös tilastollisesti vakuuttavasti. Mukana ovat vain sellaiset automallit, joista on saatavana vähintään tuhannen katsastuksen tiedot kussakin ikäryhmässä. Tämä selittää sitä, että raportista puuttuu joitakin suomalaisia autoilijoita kiinnostavia automalleja.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähteet: Auto Bild TÜV-Report 2021 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat