23.4.2016

Vakuutusyhtiön vinkit veneiden vesillelaskuun

Vene

Hajamielisyyden lisäksi intoilu aiheuttaa veneilijöiden tavallisimpia kevätvahinkoja.

Veneilijän kevään kohokohta on veneen laskeminen vesille. Vakuutusyhtiö If on tutkinut kauden yleisimpiä venevahinkoja ja koostanut muistilistan asioista, jotka kannattaa tarkistaa ennen aaltojen kutsua.

Yleisimmät vahingot veneen vesillelaskussa Ifin mukaan:

  • Vene putoaa nosturista tai nostolaitteesta.
  • Vene hörppää vettä tai se uppoaa esimerkiksi sen vuoksi, että tyhjennysaukko tai läpivientiin liitetty letku on unohtunut auki.
  • Moottori on unohdettu nostaa ylös niin, että se osuu pohjaan ja menee rikki.
  • Vene vaurioituu siirrettäessä, koska se on kiinnitetty traileriin huonosti.

Nostureihin ja trailereihin liittyvien vahinkojen lisäksi yksi yleisimmistä vahingoista on pohjatapin unohtuminen.

– Voi kuulostaa huvittavalta, että ”pohjatappi unohtui”, mutta auki jäänyt läpivienti on itse asiassa klassinen virhe, joita tulee vastaan joka kevät. Pahimmassa tapauksessa veneeseen tulvii niin paljon vettä, että se uppoaa, sanoo Ifin venevahinkoasiantuntija Marko Kaappola.

Usein virheiden taustalla on hajamielisyyden lisäksi intoilusta johtuva kiire.

– Alkukauden vahingot johtuvat tyypillisesti kiireestä. Taustalla on into päästä nopeasti vesille, Kaappola neuvoo.

Ifin muistilista turvalliseen venekauden aloitukseen:

  • Tarkista rungon läpiviennit ja sulkuhanat. Muista tarkistaa venttiilien tiiviys sekä avoimena että suljettuna.
  • Tarkista peräveto- tai purjevenevetolaitteen niin kutsuttu palje- tai suojakumi. Se tulee vaihtaa tasaisin väliajoin. Tarkista vaihtoväli tarvittaessa valmistajalta.
  • Tarkista, että letkunkiristimet on kiristetty hyvin vääntämällä ja vetämällä niitä. Jokaiselle läpiviennille suositellaan kahta vastakkaista letkunkiristintä.
  • Kiristä perämoottorin kiristysruuvit, pultit ja moottorilukko valmistajan ohjeiden mukaan.
  • Tarkista, että nestekaasuletkut eivät vuoda. Jos olet vähänkään epävarma, vaihda ne.
  • Monien perämoottoreiden kaapeliläpiviennit moottorikaivossa ovat alttiita vanhenemiselle. Rungon väliin voi päästä vettä. Puutteelliset läpiviennit ovat yleinen uppoamisen syy.
  • Laita loki- ja kaikuluotainanturit paikoilleen.
  • Toimivatko pilssipumppu ja pintakytkin? Jos sinulla on manuaalinen pumppu, tee koepumppaus.
  • Käynnistä moottori heti vesillelaskun jälkeen ja nosta pilssin ja moottoritilan kansia. Tarkista, että ajan myötä kovettuvat ja haurastuvat letkut sekä suodattimet eivät vuoda. Tarkkaile venettä säännöllisesti ensimmäisen vuorokauden aikana vesillelaskun jälkeen sekä ensimmäisen ajomatkan aikana.
  • Tarkista milloin vene täytyy katsastaa seuraavan kerran. Katsastuksessa huomioidaan usein veneen toiminnasta ja turvallisuudesta seikkoja, joita veneen omistaja ei välttämättä itse osaa huomioida.

Lähde: If, kuva:

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat