10.2.2023

Välkkyvä vai yhtäjaksoisesti palava pyörän valo? – Suomalaisilla on selkeä mielipide

Pitäisikö pyörän valon palaa yhtenäisesti vai välkkyä? Suomalaisilla on tästä selkeä mielipide.

Päivä on alkanut tammikuussa jo pidentyä ja vauhti vain kiihtyy. Pyörän valoja tarvitaan silti vielä pitkälle kevääseen.

Liikenneturva suosittaa, että pyörän valot palaisivat yhtäjaksoisesti, eivätkä vilkkuisi. Samaa mieltä on myös enemmistö suomalaisista.

Liikenneturva toteutti marraskuussa kyselyn ja sen mukaan 56 prosenttia suomalaisista koki, että pyöräilijöiden ajovalon pitäisi olla kiinteästi palava, ei vilkkuva. Vilkkuva ajovalo jakoi kansalaisten mielipiteet lähes kahtia: toisia vilkkuva ajovalo häiritsee tai ärsyttää ja toisia taas ei.

– Liikenneturva suosittaa yhtäjaksoisesti palavia pyöränvaloja vilkkuvalojen sijaan. Vilkkuva etuvalo ei tue pyöräilijän turvallista ajamista, sillä se valaisee huonommin pyöräilijän reittiä kuin kiinteästi palava valo. Vilkkuvaa valoa liikenteessä käytetään suuntamerkissä ja pahimmillaan vilkkuvalo voi jopa aiheuttaa jollekin migreenikohtauksen, valaisee Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa.

Lain mukaan pimeän ja hämärän aikaan pyöräillessä pyörässä on käytettävä valoja: eteenpäin vaaleaa ja taakse punaista valoa. Pyörän valot auttavat sekä pyöräilijää näkemään että myös näkymään muille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Punainen takavalo on tarpeellinen

Pyöräilijän valot voi kiinnittää joko pyörään tai pyöräilijään, esimerkiksi kypärään. Hieman alle puolet Liikenneturvan kyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että pyöräilijän otsavalo häikäisee enemmän kuin pyörään kiinnitetty valo.

Myös punaisen takavalon merkitys tunnustettiin selvästi, sillä kyselyn mukaan 80 prosenttia vastaajista koki sen tarpeelliseksi pyöräillessä.

– Valon vähetessä myös näkeminen ja muille näkyminen vähenevät. Pimeällä pyörän selässä liikenteessä kohdataan samoja riskejä kuin valoisalla. Tehokaskaan valojen käyttö ei takaa päivänäkyvyyttä, mutta kunnolliset pyörän valot ovat ehdottoman tärkeät, Piippa painottaa.

Muista tilannenopeus

Pyöräilijää koskee sama muistutus kuin autoilijaakin kelin huomioimisesta sekä ajonopeuden ja turvavälien sovittamisesta olosuhteiden mukaan. Kun tilannenopeus on sopiva, äkillisiä tilanteita on mahdollista välttää. Moni talvipyöräilyonnettomuus on väylän liukkaudesta tai epätasaisuudesta johtuva kaatuminen.

Jos pyörätie on liukas tai auraamaton, palautetta voi antaa kunnan palautejärjestelmän tai Liikenteen Palauteväylän kautta, sillä pyöräteiden kunnossapito kuuluu tienpitäjälle, joka voi olla kunta tai valtion teillä ELY-keskus.

– Talvella pyörään kannattaa vaihtaa talvirenkaat. Ennen jokaista matkaa on hyvä myös varmistaa pyörän etu- ja takavalojen toiminta, suunnata etuvalo alaviistoon sekä tarkistaa omat ja pyörän heijastimet. Sopivan lämmin talvivaatetus pyöräilyyn löytyy kokeilemalla, Leena Piippa luettelee.

5 vinkkiä pyöräilyyn talvisessa säässä:

  • Seuraa sää- ja kelitiedotuksia ja ennusteita. Varustaudu sään mukaan. Erittäin huonolla ajokelillä mieti myös vaihtoehtoisia kulkutapoja.
  • Aja ennakoivasti, näin ehkäiset liukkaudesta tai pimeydestä johtuvia vaaratilanteita.
  • Muista vaalea etuvalo ja punainen takavalo. Suuntaa etuvalo niin, ettet häikäise muita.
  • Varmista hyvä näkyvyys: värikäs vaatetus sekä heijastimet.
  • Käytä kypärää ja talvella talvirenkaita. Nastarenkaat lisäävät pitoa jäisillä keleillä.

Liikenneturva selvitti suomalaisten suhtautumista liikenteen eri ilmiöihin marraskuussa 2022. Kantar TNS Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastasi yhteensä 1 113 henkilöä, joista autoilevia oli 82 prosenttia.

Lähde: Liikenneturva

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat