Liikenne 22.1.2014

Vältä moottorin hukkalämmitystä

Talvella on syytä muistaa moottorin esilämmitys. Se helpottaa ajoon lähtöä, lisää mukavuutta ja säästää moottoria sekä luontoa. Kylmänä käynnistetty moottori on polttoainesyöppö ja käy ahneesti myös kukkarolle.

Liian pitkä esilämmitys menee hukkaan. VTT:n tuoreen tutkimuksen mukaan moottorin esilämmityksestä ei nykyisissä autoissa ole juuri hyötyä yli nollan celsiusasteen lämpötiloissa.

Sisätilanlämmitintä ei käytännössä koskaan kannata pitää päällä yli kahta tuntia. Eniten hyötyä sisätilan lämmityksestä on pienillä pakkasilla, jolloin kosteus tiivistyy ja jäätyy kovaksi kalvoksi auton laseihin.

Käytä ajastinta

– Kylmän moottorin käynnistäminen –15 asteen pakkasessa kuluttaa moottoria yhtä paljon kuin 500–600 kilometrin ajo, arvioi koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen Autoliitosta.

Esilämmitetystä autosta tulee mahdollisimman vähän pakokaasuja. Myös liikenneturvallisuus ja ajomukavuus paranevat, kun liikkeelle lähdettäessä lasit ovat huurteettomia ja matkustamo lämmin. Esilämmitys säästää polttoainetta yleensä sitä enemmän, mitä vanhempi auto on, mutta sisätilanlämmittimen harkitsematon käyttö syö säästöjä.

Lämmittimen yhteydessä kannattaa käyttää ajastinta, joka kytkee virran päälle halutuksi ajaksi.

Polttoainetoiminen lämmitin kuluttaa akkusähköä. Siksi akun varaustila alenee hiljalleen, jos ajetaan lähinnä lyhyitä matkoja.

Akun tyhjenemisen voi estää

Akun tyhjenemisen voi helpoiten estää joko ajamalla esilämmityksen jälkeen vähintään yhtä kauan kuin polttoainetoiminen lämmitin on ollut päällä tai käyttämällä esilämmityksen  aikana erillistä akun ylläpitolaturia.

Polttoainelämmitintä käytettäessä lämmityslaite kannattaa ajon päätteeksi säätää täydelle teholle 20–30 sekuntia ennen moottorin sammuttamista. Säädä myös puhallin 1- tai 2-teholle. Näin varmistat ilman kierron esilämmityksen aikana ja  sisätilat lämpenevät hyvin.

Akkuvaraajan käyttö parantaa auton käyttövarmuutta ja pidentää akun kestoikää  talvisissa ajo-olosuhteissa.

Esilämmitys vähentää häkä-, hiilivety- ja typenoksidi- ja hiukkaspäästöjä. Hiukkaspäästöt  vähenevät erityisesti suoraruiskutteisissa bensiiniautoissa ja niissä dieselautoissa, joissa ei ole hiukkassuodatinta.

Jos flexfuel-autossa käytetään korkeaseosetanolia (E85), esilämmitetty auto käynnistyy myös kovilla pakkasilla. Myös dieselautojen hiukkassuodattimen tukkeutumisriski pienenee.

Hybridiautossa esilämmitys vähentää polttomoottorin käyntiaikaa. Ladattavaa hybridiä voidaan ajaa enemmän verkosta ladatulla sähköllä, koska moottori ei käy turhaan.

Lähde: ”Henkilöauton moottorin esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen” VTT 2013

motiva.fi/moottorinesilammitys
www.trafi.fi/autoilu
autoliitto.fi/tietopankki/koulutus/talviajo/

 

Teksti: Marko Jokela Kuva: Santeri Petrell

Jaa artikkeli