5.6.2014

Vauhtielämyksiä ympäri Suomen

Maan moottoriradat tarjoavat kesällä vauhtielämyksiä motoristeille ja autoilijoille. Harrastukselle on oivat puitteet, sillä Suomessa on kuusi hyvää rataa – uusimpana tulokkaana Pesämäen rata Honkajoella.

Suomalainen moottoriurheilumenestys kumpuaa suorituspaikoista, jotka nykyään alkavat olla hyvällä tolalla. Asvalttipintaisia moottoriradoista on iloa myös muuhunkin tarkoitukseen. Esimerkiksi ennakoivan ajon kurssit, moninaiset ajokoulut ja harrastuskerhot hyödyntävät ratoja kesäkaudella ahkerasti.

Suomessa on tällä haavaa kuusi toimivaa moottorirataa, tuorimpana tulokkaana kiinnostava Pesämäen rata Honkajoella.

Lähes uudeksi radaksi voi luokitella myös Kurikan Botniaringin, joka on lähes kaksinkertaistanut mittansa. Viime vuonna avattu Botniaringin laajennus nosti Etelä-Pohjanmaan ylpeyden maamme pisimmäksi radaksi.

Ratoihin voi tutustua omalla moottoripyörällä tai autolla. Ratayhtiöiden kautta löytyy yhteistyökumppaneita, jotka vuokraavat ajokalustoa, järjestävät ajokoulutusta ja kilpailuja radan asiakkaille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Monipuolisia palveluita

Vaikka radalla ajaminen ei sinänsä kiinnostaisi, ovat moottoriradat parhaimmillaan mielenkiintoisia kotimaan matkailukohteita: monipuolisia viihde- ja tapahtumakeskuksia.

Vuonna 1967 perustettu Ahvenisto Hämeenlinnassa on monessa suhteessa ainutlaatuinen. Sillä on nykyradoista pisin historia ja se sijaitsee yleiseurooppalaiseen tapaan keskellä kaupunkia.

Puistomainen rata korkeuseroineen on ihastuttanut harrastajia myös maamme rajojen ulkopuolella. Rata toimii siis erinomaisesti myös turistinähtävyytenä.

Kesäisin Ahveniston varikkoalueella on karting-rata, jossa satunnainen kävijäkin voi ajaa vuokra-autolla. Kahviossa pn päivittäin tarjolla lounas.

Myös Vetelin Kemorassa on kesäaikaan päivittäin tarjolla ravintolapalveluita ja vuokrattavissa kartingautoja.

Jurvan Botniaringillä on rata-ajon ohella autokoulutoimintaa. Jurvan kylässä sijaitsevalla rata-alueella on kahvila ja tilausravintola.

Pesämäen rata Honkajoella on muista poiketen laajamittainen moottoriurheilukeskus. Moottori- ja karting-ratojen ohella alueella on myös rallicross- ja motocross-radat sekä enduroreittejä.

Virtasalmen Motoparkissa kävijää palvelee ratakahvila ja tilausravintola.

Tarkista varaustilanne ennalta

Vaikka ratoja on useita ei puolilla maata, ei ajamaan välttämättä pääse hetken mielijohteesta.

Radat ovat ahkerasssa harjoittelu- ja kilpakäytössä, joten varaustilanne kannattaa aina tarkistaa ennakolta.

Ratojen kotisivuilla on nähtävillä varauspäiväkirjat. Ne tosin päivittyvät viipeellä, ja tyhjä rata-aika voi täyttyä yllättävän nopeastikin.

Ratojen aukiolo ja varaustilanne kannattaa aina varmistaa puhelimitse ennen matkaan lähtöä.

Erityisesti eteläisimmillä radoilla Alastarolla ja Ahvenistolla kysyntä ylittää tarjonnan. Vaikka radoista ruuhkaisin Alastaro on ahkerassa käytössä läpi kesän, on sieläkin vapaita ajoaikoja.

Ahvenistolla vapaat harjoitusajat

Ahvenistolla on säilytetty vapaat harjoitusajat, joita ei myydä yksityisvaraajille. Vapaa harjoituspäivä on keskiviikko, heinäkuuta lukuun ottamatta. Päivän ajojen hinta on 60 euroa ja keskiviikkoisin meluraja on tavallista korkeampi eli 110 desibeliä.

Jurvan Botniaringillä harjoituspäivä on tiistai, eikä radalla ole kesätaukoja. Myös muina päivinä on vapaita aikoja.

Botniaringin nykyrata on jaettavissa pienempiin osiin, joita voi vuokrata esimerkiksi yritys- tai yksityiskäyttöön.

Kemorassa ja erityisesti Virtasalmen Motoparkissa on paljon vapaita ajoaikoja myös niin sanottuina melupäivinä.

Pesämäki tuoreimpana tulokkaana ei ole vielä tavoittanut suuria kävijämassoja, joten varauskirjassa on vielä runsaasti vapaita aikoja.

Lue ratakuvaukset ja -arviot

Teksti ja kuvat: Jari Kohonen

Omalla ajopelillä radalle

Oman ajoneuvon vakuutusturva kannattaa aina varmistaa vakuutusehdoista ennen rata-ajoa. Moni vakuutusyhtiö on rajannut rata-ajon kaskovakuutuksen ulkopuolelle.

Toisilla yhtiöillä kasko on voimassa (pois lukien kilpailut) myös radalla ajettaessa. Näissäkin tapauksissa omavastuuosuus on kuitenkin tyypillisesti korotettu.

Mahdollisten henkilövahinkojen tai ulkopuoliselle omaisuudelle koituneiden vahinkojen osalta liikennevakuutus on voimassa radalla myös kilpailutilanteissa.

Tarkista renkaiden kunto

Moottoripyörän ja auton renkaiden kunto on syytä tarkistaa huolelisesti ennen rata-ajoa.

Pääsääntö on, että rengaspaineita kannattaa hiukan nostaa ennen rata-ajoa. Moottoripyörissä suositellaan eteen 2,1 ja taakse 1,9 baria.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat