Liikenne 8.3.2014

Vikatilastot julki – Erot järkyttävän suuria

Trafin tuoreessa katsastuksen vikatilastossa Seat Leon osoittautui vähävikaisimmaksi kolmivuotiaaksi autoksi. Dodge Journey keräsi eniten moitittavaa.

Katsastuksessa hylkäyksen syy on yleensä jarruissa ja etuakselistossa, paljastuu liikenteen turvallisuusvirasto Trafin vikatilastosta, jossa on 2,2 miljoonaa katsastusta vuodelta 2013 eli kaikki henkilöautojen määräaikaiskatsastukset.

Tilastossa on listattu viat käyttöönottovuodesta 2000 alkaen. Joka neljäs henkilöauto hylättiin. Tilaston parhaaksi nousi kolmivuotias Seat Leon hylkäysprosentilla 0,34. Japanilaiset ovat ylivoimaisesti parhaita vanhemmissa 5–13-vuotta vanhojen autojen ikäryhmässä.

Chrysler-konsernin mallit ovat häntäpäässä nuorimmissa autoissa,  Renault on puolestaan useimmiten peränpitäjänä vanhemmissa ikäryhmissä. Uusin Renault Mégane on petrannut jo keskitasoon kolmivuotiaiden ryhmässä.

Tilastosta ilmenee vuonna 2013 katsastettujen henkilöautojen hylkäysprosentit kymmenessä ikäryhmässä sekä kolme yleisintä hylkäykseen johtanutta syytä, mikäli niitä on tilastollisesti riittävä määrä.

Tilastossa ovat mukana henkilöautot, joita on katsastettu vähintään sata kappaletta. Korjauskehotuksiin johtaneet lievemmät viat on jätetty tilastosta pois.

Erot järkyttävän suuria

Automallien hylkäysprosenttien erot ovat järkyttävän suuria jo nuorissa autoissa. Esimerkiksi viisivuotiaiden paras Ford Fusion hylättiin harvoin (vain 1,44 prosenttia). Kymmeneksi parhaan Honda Jazzin hylkäysprosentti on sekin vain 3,18.

Heikoimmista hylätään viisivuotiaina jopa yli 40 prosenttia!

Chrysler-konsernin mallit Dodge Caliber, Jeep Patriot, Chrysler 300 ja Dodge Journey ovat viimeisinä ikään verrattuna poikkeuksellisen suurilla hylkäysprosenteilla 43,88–37,37. Koko tilaston suurin hylkäysprosentti on yhdeksänvuotiaalla Chrysler 300 -mallilla, 52,68 prosenttia.

Jarrujen kunto voi johtaa ajokieltoon

Yleisimmät hylkäyksen syyt ovat etuakseliston, käyttöjarrun ja pysäköintijarrun viat.  Seuraavina tulevat jousituksen, iskunvaimennuksen ja ohjauslaitteiden viat. Ajokiellon yleisimmät syyt ovat käyttöjarrun viat ja liian suuret päästöt pakokaasumittauksessa.

Korjauskehotuksia on annettu paljon erityisesti valojen vioista. Autoilijoiden olisikin syytä pitää parempaa huolta niistä ja tarkistaa valojen toiminta säännöllisesti.

Isoilla ajetaan paljon

Tilaston suuri puute on, että se ei sisällä mittarilukematietoja, koska kaikki katsastusketjut eivät ole niitä keränneet riittävän pitkältä ajalta. Eri automallien keskimääräiset kilometritiedot voivat poiketa merkittävästi toisistaan, mistä syystä eri automallien hylkäysprosentit eivät ole suoraan vertailukelpoisia.

Katsastustilaston tulokseen vaikuttavat autojen laatuerojen lisäksi erot ajokilometrimäärässä ja  auton hoidossa. Isoilla autoilla ajetaan paljon, pikkuautoilla ja urheiluautoilla vähemmän. Kalliita urheiluautoja hoidetaan ja puunataan yleensä huolellisemmin kuin halpoja pikkuautoja.

Kolmevuotiaiden hylkäysmäärien erojen suurin syy on epäilemättä automallien laatuerot.  Pääosa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen. Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat suuresti auton laadun lisäksi myös käyttäjän huolellisuus tai huolimattomuus sekä suuret erot eri mallien ajokilometrimäärissä.

Katsastuksen vikatilastot 2013

Teksti: Timo Turkula Kuva: Santeri Petrell

 

Jaa artikkeli