23.8.2019 Liikenne Vuosi 2020: Polttoainevero nousee, autovero ei enää alene Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Budjettiehdotuksen mukaan polttoaineverotusta korotettaisiin jälleen yhden välivuoden jälkeen. Autoveroa ei pienennetä edellisvuosien tapaan ja pysyvä 300 miljoonan euron tasokorotus perusväylänpitoon astuu voimaan. Valtiovarainministeriön budjettiehdotus kiristäisi polttoaineveroa 250 miljoonalla eurolla, muutokset tulisivat voimaan elokuussa 2020. Käytännössä korotus polttoaineen hintaan olisi arviolta 6,5 senttiä litralta, joka tarkoittaisi esimerkiksi 30 000 kilometriä vuodessa 7,0 l/100 km keskikulutuksella ajavalle lähes 140 euron vuosittaista lisää polttoainekuluihin. Aikaisemmin tällä vuosikymmenellä polttoaineen verotusta on kiristetty vuosina 2012, 2014, 2015 ja 2017. Antti Rinteen hallitusohjelman kirjauksen mukaan 250 miljoonan euron kiristys fossiilisten polttoaineiden verotukseen riittäisi koko vaalikauden ajaksi. Polttoaineen tasaverotuksen takia kiristyksestä kärsivät eniten pienituloiset, jotka otetaan hallitusohjelman mukaan huomioon tuloverotuksen ja etuustasojen muutoksilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perusväylänpitoon pysyvästi lisää rahaa Valon pilkahdus autoilijalle on kuitenkin perusväylänpitoon ehdotettu pysyvä 300 miljoonan euron tasokorotus. Korotuksen ansiosta perusväylänpitoon ehdotetaan noin 1,35 miljardin euron rahoitusta ensi vuodelle, joka on vajaat 300 miljoonaa euroa enemmän kuin tänä vuonna. Aiemmin tänä vuonna Väylän pääjohtaja Kari Wihlman sanoikin perusväylänpidon budjetin tulevan olla vähintään 1,3 miljardia euroa vuodessa. Tienpitoon ehdotetaan yli 600 miljoonaa euroa, eli vähintään 50 miljoonaa euroa enemmän kuin tänä vuonna arvioidaan käytettävän. Summa ei siltikään vastaa vuotta 2018, jolloin tienpitoon käytettiin 825 miljoonaa euroa. Korjausvelka jo yli 2,5 miljardia euroa Vuosille 2016-2018 korjausvelan vähentämiseen tarkoitetun 600 miljoonan euron lisärahoituksen jälkeen korjausvelan vähentämiseen osoitettu rahasumma laski tälle vuodelle 373,6 miljoonasta eurosta 100 miljoonaan euroon. Nyt pysyvän lisärahoituksen turvin vuodelle 2020 ehdotetaan korjausvelan vähentämiseksi 300 miljoonaa euroa. Ehdotuksen mukaan korjausvelan kasvua pyritään hillitsemään huomioiden erityisesti elinkeinoelämän tarpeet. Korjausvelalla tarkoitetaan tarvittavaa rahasummaa maanteiden, raiteiden ja vesiväylien kunnostamiseen nykytarpeita vastaavaan kuntoon. Tällä hetkellä korjausvelka on jo 2,5 miljardia euroa ja summa on jatkanut kasvuaan edellisvuosina. Yksityisten teiden kunnossapitoon ja parantamiseen osoitetaan edelleen 13 miljoonaa euroa. Suomessa on yksityisteitä yhteensä 360 000 kilometriä, joista pysyvän asutuksen käytössä on noin 90 000 km ja valtionavustukseen oikeutettuja teitä 55 000 km. Ajoneuvoverossa luotetaan muiden kuin bensiiniautojen lisääntymiseen Ajoneuvoveron osalta otetaan käyttöön WLTP-tavalla päästömitatuille autoille vuonna 2020 uusi verotaulukko, jonka myötä ajoneuvoveron perusveron tasoa kevennetään ensi vuoden alusta alkaen. Kevennys on arviolta noin 40 miljoonan euron arvoinen henkilöautojen osalta. Tämä on iloinen poikkeama trendissä, sillä aikaisemmin perusosaa on korotettu vuosina 2013–2017 ja 2019. Käyttövoimaveron uskotaan täyttävän perusosan jättämää aukkoa ajoneuvoveron tuotossa. Ei tosin käyttövoimaveroa korottamalla, mutta ehdotukseen on kuitenkin merkitty käyttövoimaverosta koostuvien tulojen kasvavan yli 20 miljoonaa euroa, kun tänä vuonna se on kasvamassa ainoastaan 2 miljoonaa euroa. Muutos on kuitenkin Valtiovarainministeriön mukaan normaalia, sillä käyttövoimaveron tuotto kasvoi vuodesta 2012 vuoteen 2018 keskimäärin 19 miljoonaa euroa vuodessa. Taustalla kasvulle oli dieselkäyttöisten autojen osuuden tasainen kasvu autokannassa. Vaikka dieselautojen osuus ensirekisteröinneistä on laskenut, kasvavassa käytettyjen autojen maahantuonnissa on diesel edelleen suosikki. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autovero – kaikki hyvä päättyy aikanaan Autoverotusta on alennettu asteittain vuosina 2016–2019 autokannan uusiutumisen ja päästöjen vähenemisen nopeuttamiseksi. Toistaiseksi autoveron alentaminen on nyt laitettu jäihin. Ennusteen mukaan keskimääräinen verojen osuus uuden auton hinnasta tulee kuitenkin laskemaan 5 500 eurosta 5 300 euroon, nojaten uudempien autojen pienempiin päästöihin. Autoveron kokonaiskertymäksi arvioidaan 889 miljoonaa euroa, joka olisi noin 70 miljoonaa euroa vähemmän kuin tänä vuonna. Merkittävin riski arviossa onkin uusien autojen kysyntä. Kymmenen tuhannen ajoneuvon poikkeama ennusteesta vaikuttaisi verotuottoon noin 55 miljoonaa euroa. Myös taksien autoverotuen poistuminen asteittain jatkuu. Vuoden 2020 heinäkuussa verotuki puolittuu 2 400 eurosta 1 200 euroon, tämän arvioidaan lisäävän autoveron tuottoa noin 3 miljoonaa euroa. Tavallisten taksien autoverotuesta on tarkoitus luopua kokonaan heinäkuuhun 2022 mennessä. Konversiotuki jatkuu Hallituksen tavoitteissa toistuvat ilmastoasiat näkyvät myös positiivisesti autoilijoille. Vuodesta 2018 lähtien myönnetty konversiotuki pysyy näillä näkymin budjetissa mukana vuoteen 2021 asti, aiempien päätösten mukaisesti. Konversiotukea voi hakea, jos muuttaa auton käymään etanolilla tai kaasulla. Etanolimuunnoksen kohdalla tuki on 200 euroa ja kaasumuunnosta tuetaan 1 000 eurolla. Yhteensä muunnoksiin varataan rahaa kuusi miljoonaa euroa vuosittain. Teksti: Eetu Kokkonen Lähteet: Valtiovarainministeriö, Traficom, Autoalan Tiedotuskeskus Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku