29.1.2020 Pääkirjoitus: Automaailma muuttuu, mitä tekee Suomi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päättyneen vuosikymmenen aikana suomalaisauton keski-ikä kasvoi 10,6 vuodesta vähän yli 12 vuoteen. Sitä on vaikea perustella ympäristöllä tai turvallisuudella. Saataisiinkohan tähän uudella vuosikymmenellä muutos? Ohjauspyörän takaa katseltuna vuosikymmen vaihtui tyypilliseen tapaansa. Kymmenen vuoden aikana uusiin autoihin tuli lisää tekniikkaa, ja keskiverron käytetyn varustelu alkoi kattaa ajonvakautusjärjestelmän. Ajamme kuitenkin yhä itse. Moitimme edelleen tiestön kuntoa. Autoverosta emme vieläkään päässeet. Vielä tänään maailma jatkaa entisellä vakaalla radallaan, mutta matka vie muutosta kohti. Päättyneellä vuosikymmenellä automaailmassa, liikenneympäristössä ja koko maailmassa tapahtui paljon asioita, joiden tulokset näkyvät vasta tulevina vuosina. Autoilijoille on annettu suuri vastuu eurooppalaisen yhteiskunnan päästötalkoissa. Autoteollisuus kamppailee miljardisakkojen uhalla tiukkoja päästörajoja vastaan. Ajatus on ylevä, mutta markkinoiden tiukkaan ohjailuun sisältyy aina riskejä. Päästörajat nopeuttanevat ladattavien hybridien ja täyssähköautojen yleistymistä, mikä vaikuttanee myös ympäristötietoisten ihmisten autoilusuhtautumiseen. Mutta riittääkö tavoiteltu hiilineutraalius tekemään autoista ja autoilusta hyväksyttävää ja haluttavaa tulevien sukupolvien silmissä? Autonomia oli 2010-luvun puolivälissä pääteema valmistajien visioissa. Sitten keskustelu laantui, realismi ja sähköistymispaineiden työkuorma palauttivat robottiautot kehittymään laboratorioihin. Teknologian kypsyessä aiheeseen palataan, sillä osittainenkin autonomia tai siihen liittyvä ajoavustinteknologia tarjoaa huimia mahdollisuuksia henkilöautojen ja raskaan liikenteen parissa talouden, turvallisuuden ja ympäristön kannalta. Autoilun kehitystä on alusta alkaen ohjannut kaksi pääteemaa: lait ja asiakkaiden mukavuudenhalu. Päästöjen vähentäminen ja autonomia tarjoavat aihetta kumpaankin teemaan: lait asettavat rajoitteita, ja asiakkaat ostavat vaivatonta liikkumista ja puhdasta omatuntoa. Edellinen vuosikymmen koitui Saabin kohtaloksi. Teslasta kasvoi ihan oikea autonvalmistaja. Aika näyttää, miten tämä vuosikymmen sujuu: miten ranskalaisen PSA:n ja italialaisamerikkalaisen Fiat Chryslerin liitto alkaa? Kestääkö Renaultin ja Nissanin yhteistyö? Valtaako Kiina vihdoin Euroopan markkinat? Kuinka autoilijat ylipäänsä ottavat kohtuuhintaiset sähköautot vastaan? Ja mitä tekee Suomi, kun sähköistymisen myötä liikennepolttoaineiden neljän miljardin euron verotulo epäilemättä laskee, samoin hiilidioksidipäästöistä riippuva miljardin euron autoverotulo. Vuonna 2017 käyttöpohjaiseen verotukseen siirtymistä ehdottanut liikenneverkkoyhtiö floppasi ja lässähti, mutta idea tuskin on unohtunut. Autoverotusta voisi ihan oikeasti miettiä: päättyneen vuosikymmenen aikana suomalaisauton keski-ikä kasvoi 10,6 vuodesta vähän yli 12 vuoteen. Sitä on vaikea perustella ympäristöllä tai turvallisuudella. Saataisiinkohan tähän uudella vuosikymmenellä muutos? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?