25.10.2023 Pääkirjoitus: Hallitsetko matkustajataidot? Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutkijalautakunta ehdottaa matkustajataitojen kehittämistä kuljettajien piittaamattomuuden vähentämiseksi. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat Suomessa kaikki kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet. Tutkinnan tavoitteena on ymmärtää tapahtuma ja löytää keinoja vastaavan onnettomuuden ehkäisemiseksi jatkossa. Moottorissa julkaistuja tutkijalautakuntien selostusten tiivistelmiä pidempään seuranneet ovat havainneet, että selostukset usein toistavat itseään. Tapahtumien kulku muistuttaa liian usein jo aikaisemmin moneen kertaan luettua tapahtumaa ja lautakunnan antamat suositukset ovat kuin kopioita aikaisemmasta.Toistuvasti suosituksissa peräänkuulutetaan ajoneuvojen teknistä kehitystä, ajoneuvokannan uudistamista ja erilaisia teknisiä järjestelmiä, jotka estäisivät kuljettajaa toimimasta väärin. Tekniikka on kuljettajalle hyvä apuväline, mutta se ei voi olla viitta, jonka taakse piilotetaan onnettomuuksien suurin aiheuttaja: ihminen, joka tietoisesti toimii väärin.Onnettomuustietoinstituutin juuri julkaistu turvavyöraportti puhuu asiasta hyvin konkreettisesti. Raportti perustuu samaisiin tutkijalautakuntien tutkimiin onnettomuuksiin. Viiden viime vuoden aikana onnettomuuksissa kuoli 198 henkilö- tai pakettiauton kuljettajaa tai matkustajaa, jotka olivat jättäneet turvavyön kiinnittämättä. Heistä 114 olisi voinut selvitä hengissä, jos turvavyö olisi ollut käytössä. Turvavyön kiinnittäminen on pieni vaiva, mutta sillä on todella iso merkitys nimenomaan jokaisen oman turvallisuuden näkökulmasta. Ja sen käyttö on säädetty laissa pakolliseksi. Silti se jää näin monelta kiinnittämättä.Turvavyön kiinnittämättömyys on yksi esimerkki tutkintaselostuksissa turhauttavan usein toistuvista laiminlyönneistä. Kuukaudesta toiseen luemme myös päihtyneistä, ajokortittomista ja piittaamattomista kuljettajista. Jokainen heistä toimii vastoin sääntöjä ja useimmiten täysin tietoisesti.Tällä kertaa tutkijalautakuntien suosituksissa osuu silmiin erityisesti yksi suositus. Tutkijalautakunta ehdottaa matkustajataitojen kehittämistä kuljettajien piittaamattomuuden vähentämiseksi.Matkustajataidot. Mitä se voisi tarkoittaa?Yhteinen matka, yhteinen vastuu. Vaikka yksi on kuljettaja, on vastuu turvallisesta matkustamisesta kaikilla ajoneuvossa mukana olevilla. Jokainen kiinnittää oman turvavyönsä ja huolehtii, että kaverikin muistaa sen kiinnittää. Emme lähde humalaisen kyytiin, emmekä anna hänen lähteä yksinkään tien päälle. Tunnekuohuissa oleva tai väsynyt kuljettaja on vähintään yhtä vaarallinen kuin humalainen. Matkan aikana jokainen autossa matkustava vaikuttaa kaikkien mukana olijoiden käyttäytymiseen ja tunnelmaan. Ei häiritä kaveria, kannustetaan turvalliseen matkaan ja tuetaan, kun tukea tarvitaan. Se on yhteinen etu.Tässä on hyvä alku matkustajataidoille, jotka kuuluvat meidän jokaisen osaamiseen ikään, taustaan ja ajokorttiin katsomatta. Otetaanko taidot käyttöön – yhteiseksi hyväksi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa