25.10.2023 Pääkirjoitus: Hallitsetko matkustajataidot? Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutkijalautakunta ehdottaa matkustajataitojen kehittämistä kuljettajien piittaamattomuuden vähentämiseksi. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat Suomessa kaikki kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet. Tutkinnan tavoitteena on ymmärtää tapahtuma ja löytää keinoja vastaavan onnettomuuden ehkäisemiseksi jatkossa. Moottorissa julkaistuja tutkijalautakuntien selostusten tiivistelmiä pidempään seuranneet ovat havainneet, että selostukset usein toistavat itseään. Tapahtumien kulku muistuttaa liian usein jo aikaisemmin moneen kertaan luettua tapahtumaa ja lautakunnan antamat suositukset ovat kuin kopioita aikaisemmasta.Toistuvasti suosituksissa peräänkuulutetaan ajoneuvojen teknistä kehitystä, ajoneuvokannan uudistamista ja erilaisia teknisiä järjestelmiä, jotka estäisivät kuljettajaa toimimasta väärin. Tekniikka on kuljettajalle hyvä apuväline, mutta se ei voi olla viitta, jonka taakse piilotetaan onnettomuuksien suurin aiheuttaja: ihminen, joka tietoisesti toimii väärin.Onnettomuustietoinstituutin juuri julkaistu turvavyöraportti puhuu asiasta hyvin konkreettisesti. Raportti perustuu samaisiin tutkijalautakuntien tutkimiin onnettomuuksiin. Viiden viime vuoden aikana onnettomuuksissa kuoli 198 henkilö- tai pakettiauton kuljettajaa tai matkustajaa, jotka olivat jättäneet turvavyön kiinnittämättä. Heistä 114 olisi voinut selvitä hengissä, jos turvavyö olisi ollut käytössä. Turvavyön kiinnittäminen on pieni vaiva, mutta sillä on todella iso merkitys nimenomaan jokaisen oman turvallisuuden näkökulmasta. Ja sen käyttö on säädetty laissa pakolliseksi. Silti se jää näin monelta kiinnittämättä.Turvavyön kiinnittämättömyys on yksi esimerkki tutkintaselostuksissa turhauttavan usein toistuvista laiminlyönneistä. Kuukaudesta toiseen luemme myös päihtyneistä, ajokortittomista ja piittaamattomista kuljettajista. Jokainen heistä toimii vastoin sääntöjä ja useimmiten täysin tietoisesti.Tällä kertaa tutkijalautakuntien suosituksissa osuu silmiin erityisesti yksi suositus. Tutkijalautakunta ehdottaa matkustajataitojen kehittämistä kuljettajien piittaamattomuuden vähentämiseksi.Matkustajataidot. Mitä se voisi tarkoittaa?Yhteinen matka, yhteinen vastuu. Vaikka yksi on kuljettaja, on vastuu turvallisesta matkustamisesta kaikilla ajoneuvossa mukana olevilla. Jokainen kiinnittää oman turvavyönsä ja huolehtii, että kaverikin muistaa sen kiinnittää. Emme lähde humalaisen kyytiin, emmekä anna hänen lähteä yksinkään tien päälle. Tunnekuohuissa oleva tai väsynyt kuljettaja on vähintään yhtä vaarallinen kuin humalainen. Matkan aikana jokainen autossa matkustava vaikuttaa kaikkien mukana olijoiden käyttäytymiseen ja tunnelmaan. Ei häiritä kaveria, kannustetaan turvalliseen matkaan ja tuetaan, kun tukea tarvitaan. Se on yhteinen etu.Tässä on hyvä alku matkustajataidoille, jotka kuuluvat meidän jokaisen osaamiseen ikään, taustaan ja ajokorttiin katsomatta. Otetaanko taidot käyttöön – yhteiseksi hyväksi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?