31.1.2024 Pääkirjoitus: Pohjakosketus paljasti tietoaukon Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ei ole kohtuullista, että pelkkä jäisen aurausvallin ylitys saattaa aiheuttaa uuteen autoon 15 000 euron korjauslaskun. On aika sukeltaa ennakkoluulojen ja asenteiden syvään päätyyn. Käyttötestissämme olleelle täyssähköiselle Kia Nirolle sattui mitättömän tuntuinen pohjakosketus, jonka korjauskustannus on nousemassa käsittämättömän suureksi. Sattuma antoi meille siis mahdollisuuden tarttua todellisen esimerkin kautta asiaan, mikä herättää aivan varmasti tunteita.Kysyimme sähköautojen maahantuojilta korjauskäytännöistä ja kustannuksista pohjakosketusvaurioihin liittyen. Vastauksista paljastui tyly todellisuus: kallista on. Useista vastauksista kävi myös ilmi, että vakiintuneita korjauskäytäntöjä ei vielä ole, mutta niitä valmistellaan ja kehitetään kuumeisesti.Kehitystä tosiaan tarvitaan. Ei ole kohtuullista, että pelkkä jäisen aurausvallin ylitys saattaa aiheuttaa uuteen autoon 15 000 euron korjauslaskun. Joillain merkeillä lasku voi olla paljon isompikin. Pahimmillaan näin kallis vaurio voi syntyä jopa huomaamatta, kuten käyttötestiautolle kävi.Kun Moottori testaa autoja, tavoitteena on aina nostaa esiin kuluttajan kannalta merkityksellisiä asioita. Tässä tapauksessa esiin nousi sattumalta asia, joka vaikuttaa paljon laajemmin kuin vain yksittäisen automallin omistajaan.Autokannan sähköistyminen on vielä aivan alkutaipaleellaan, ja sähköautossa sekä sen korjaamisessa on paljon kehitettävää. Vaikka kehitys kulkeekin eteenpäin nopeaa vauhtia, edessä on vielä monta ratkaisua vaativaa haastetta. Se ei tee sähköautosta epäonnistunutta tuotetta, mutta paljastaa kyllä kiireen, jolla uudenlaiset autot on tuotu liikenteeseen. Ajan myötä haasteet ratkaistaan – siitä pitää huolen kilpailutilanne ja tuotekehitys – mutta toistaiseksi sähköautoilevan kuluttajan on edelleen varauduttava keskeneräisyyteen.Pohjakosketuksen riskiin voi varautua vakuutuksella ja valppaudella. Varovaiselle kuljettajalle kallista vahinkoa ei välttämättä tapahdu koskaan. Käytettyä sähköautoa ostava puolestaan voi minimoida pohjavaurioiden riskin teettämällä autolle kuntotarkastuksen ennen ostopäätöstä.Turhaan mielipidemyrskyyn ei ole aihetta, mutta tietoa ja toimintaohjeita tarvitaan vielä paljon lisää.Erityisesti katse kohdistuu nyt automaahantuojiin. Maahantuoja voi toimittaa Traficomin tietopankkiin merkki- ja mallikohtaiset ohjeet, millaiset vauriot akkukoteloissa voidaan hyväksyä katsastuksessa. Valitettavasti läheskään kaikki maahantuojat eivät ohjeita ole toimittaneet. Tilanne on kuluttajan näkökulmasta anteeksiantamaton, sillä ohjeiden puuttuessa katsastajalla ei ole muuta keinoa kuin hylätä ajoneuvo katsastuksessa. Tässä tilanteessa asiakas joutuu hakemaan merkkiliikkeestä lausunnon akkukotelon hyväksyttävyydestä. On täysin kohtuutonta, että kuluttaja joutuu maksamaan merkkiliikkeelle lausunnosta, jota ei olisi tarvittu, jos maahantuoja olisi toimittanut ohjeet Traficomin tietokantaan. Korjauksesta voidaan laskuttaa, mutta lausunto siitä, että akkukotelo on hyväksyttävässä kunnossa, on jo asiakkaan rahastusta, jos ohjeita ei ole toimitettu Traficomille. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous