31.1.2024 Pääkirjoitus: Pohjakosketus paljasti tietoaukon Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ei ole kohtuullista, että pelkkä jäisen aurausvallin ylitys saattaa aiheuttaa uuteen autoon 15 000 euron korjauslaskun. On aika sukeltaa ennakkoluulojen ja asenteiden syvään päätyyn. Käyttötestissämme olleelle täyssähköiselle Kia Nirolle sattui mitättömän tuntuinen pohjakosketus, jonka korjauskustannus on nousemassa käsittämättömän suureksi. Sattuma antoi meille siis mahdollisuuden tarttua todellisen esimerkin kautta asiaan, mikä herättää aivan varmasti tunteita.Kysyimme sähköautojen maahantuojilta korjauskäytännöistä ja kustannuksista pohjakosketusvaurioihin liittyen. Vastauksista paljastui tyly todellisuus: kallista on. Useista vastauksista kävi myös ilmi, että vakiintuneita korjauskäytäntöjä ei vielä ole, mutta niitä valmistellaan ja kehitetään kuumeisesti.Kehitystä tosiaan tarvitaan. Ei ole kohtuullista, että pelkkä jäisen aurausvallin ylitys saattaa aiheuttaa uuteen autoon 15 000 euron korjauslaskun. Joillain merkeillä lasku voi olla paljon isompikin. Pahimmillaan näin kallis vaurio voi syntyä jopa huomaamatta, kuten käyttötestiautolle kävi.Kun Moottori testaa autoja, tavoitteena on aina nostaa esiin kuluttajan kannalta merkityksellisiä asioita. Tässä tapauksessa esiin nousi sattumalta asia, joka vaikuttaa paljon laajemmin kuin vain yksittäisen automallin omistajaan.Autokannan sähköistyminen on vielä aivan alkutaipaleellaan, ja sähköautossa sekä sen korjaamisessa on paljon kehitettävää. Vaikka kehitys kulkeekin eteenpäin nopeaa vauhtia, edessä on vielä monta ratkaisua vaativaa haastetta. Se ei tee sähköautosta epäonnistunutta tuotetta, mutta paljastaa kyllä kiireen, jolla uudenlaiset autot on tuotu liikenteeseen. Ajan myötä haasteet ratkaistaan – siitä pitää huolen kilpailutilanne ja tuotekehitys – mutta toistaiseksi sähköautoilevan kuluttajan on edelleen varauduttava keskeneräisyyteen.Pohjakosketuksen riskiin voi varautua vakuutuksella ja valppaudella. Varovaiselle kuljettajalle kallista vahinkoa ei välttämättä tapahdu koskaan. Käytettyä sähköautoa ostava puolestaan voi minimoida pohjavaurioiden riskin teettämällä autolle kuntotarkastuksen ennen ostopäätöstä.Turhaan mielipidemyrskyyn ei ole aihetta, mutta tietoa ja toimintaohjeita tarvitaan vielä paljon lisää.Erityisesti katse kohdistuu nyt automaahantuojiin. Maahantuoja voi toimittaa Traficomin tietopankkiin merkki- ja mallikohtaiset ohjeet, millaiset vauriot akkukoteloissa voidaan hyväksyä katsastuksessa. Valitettavasti läheskään kaikki maahantuojat eivät ohjeita ole toimittaneet. Tilanne on kuluttajan näkökulmasta anteeksiantamaton, sillä ohjeiden puuttuessa katsastajalla ei ole muuta keinoa kuin hylätä ajoneuvo katsastuksessa. Tässä tilanteessa asiakas joutuu hakemaan merkkiliikkeestä lausunnon akkukotelon hyväksyttävyydestä. On täysin kohtuutonta, että kuluttaja joutuu maksamaan merkkiliikkeelle lausunnosta, jota ei olisi tarvittu, jos maahantuoja olisi toimittanut ohjeet Traficomin tietokantaan. Korjauksesta voidaan laskuttaa, mutta lausunto siitä, että akkukotelo on hyväksyttävässä kunnossa, on jo asiakkaan rahastusta, jos ohjeita ei ole toimitettu Traficomille. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Armi Ratiankin aikoinaan ohjastama Porsche 911 S Targa 69 LWB 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?