26.10.2022 Pääkirjoitus: Sääntelyä vai kannusteita? Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenteen käyttövoimien murros on nyt niin iso, että hiukan katsantokannasta riippuen pullonkaulana on joko latausverkosto tai itse ajoneuvojen hankinta. Vuoden 2030 lopussa Suomessa pitäisi olla liikennekäytössä 400 000 täyssähköistä henkilöautoa, 350 000 ladattavaa hybridiä ja 130 000 kaasukäyttöistä henkilöautoa. Pitäisi, jos aiotaan saavuttaa kunnianhimoiset tavoitteet kotimaan liikenteen päästöjen vähentämisestä.Tavoitteet ovat kunnianhimoisia, kun verrataan niitä tämän hetken tilanteeseen. Sähköautoja on liikenteessä 33 000, ladattavia hybridejä 93 000 ja kaasuautoja 15 000. Tavoitteeseen voidaan päästä, jos näiden autojen hankinnasta tehdään houkuttelevaa. Tai jos sääntelyllä tehdään muunlaisten ajoneuvojen hankinnasta ja käytöstä liian kallista tai vaikeaa.Julkisten latauspisteiden määrä on kasvanut nopeasti ja kehitys latausverkoston suhteen näyttää lupaavalta: uusia latauspaikkoja perustetaan jatkuvasti ja myös nopeiden suurteholatauspisteiden verkosto laajenee ripeästi. Kun sähköautoa voi ladata kotona ja ajoreitille osuu riittävän tiuhaan pikalatauspisteitä, se riittää hyvin matkoille, jotka alkavat kotoa ja päivän päätteeksi tullaan takaisin kotiin. Tässä suhteessa tilanne on Suomessa jo varsin hyvä. Se, mikä odottaa vielä kehittymistään, on määränpäälataus.Sähköauto pitäisi pystyä lataamaan määränpäässä niin, että seuraavalle etapille päästään jälleen lähtemään täydellä akulla. Toteutuessaan esimerkiksi majoituksen yhteydessä tämä vähentää reitillä olevien pikalatauspisteiden kuormitusta ja myös tasaa sähkönkulutuksen vuorokausirytmiä. Toistaiseksi latausmahdollisuus hotelleissa vaihtelee ja monessa majoituspaikassa sitä ei vielä tarjota lainkaan. Ratkaisuksi on ehdotettu energiatehokkuusdirektiiviin ei-asuinrakennusten latauspistevelvoitteita. Ehdotuksena se on sellaisenaan aivan liian laaja. Toteutuessaan se johtaisi väistämättä kohtuuttomiin tilanteisiin. Latauspisteitä tarvitaan lisää paikkoihin, missä pysäköidään pidempiä aikoja, mutta ei niitä tarvita kaikissa paikoissa, missä pysäköidään pidempiä aikoja. Sääntely vaatii vielä hiomista. Vai löytyisikö ratkaisu kannusteiden kautta?Uusien sähköautojen hankintaan on kannustettu hankintatuella. Tuki on nyt päättymässä, kun liikenne- ja viestintäministeri ilmoitti, että sille asetettu tavoite on nyt saavutettu. Sähköautojen osuuden pitää kasvaa jatkossa markkinaehtoisesti. Uusia sähköautoja hankitaan toki ilman tukeakin, mutta hidastuuko tahti niin paljon, että asetetut tavoitteet jäävät saavuttamatta?Liikenteen käyttövoimien murros on nyt niin iso, että hiukan katsantokannasta riippuen pullonkaulana on joko latausverkosto tai itse ajoneuvojen hankinta. Viranomaisohjauksella vaikutetaan kehitykseen, mutta ohjauskeinojen valinnassa on aina pidettävä mielessä se, että ohjaukseen käytetään yhteisiä verovarojamme. Siksi ohjaus pitää toteuttaa aina niin, että saavutettava hyöty on mahdollisimman iso verrattuna kustannuksiin.Uuden kynnyksellä ei voi unohtaa myöskään sitä, että yli 90 prosenttia henkilöautoistamme liikkuu edelleen bensiinin tai dieselin voimin. Silti bensiinin tai dieselin jakelupisteitä ei kohta enää ole joka kunnassa. Tarvitaanko tässäkin tilanteessa pian kannustimia tai julkista sääntelyä?Samaan aikaan Suomessa tuli myyntiin vetyauto, vaikka meillä ei ole yhtään vetytankkausasemaa. Lähin löytyy Tukholmasta. Onko vety seuraava uusi käyttövoima? Mikä on julkisen rahoituksen rooli vetytankkausverkoston luomisessa? Siinäpä pohdittavaa liikenteen käyttövoimien jakeluverkoston kehittäjille. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen