10.8.2017 Pääkirjoitus: Vanhanaikaista rakentelua vai uutta ajattelua? Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nopeudeltaan rajoitetut ajoneuvot hyväksytään kansallisten sääntöjen mukaisesti. Kesä nosti mopoauton otsikoihin. Syynä oli EU-komissaarin vastaus europarlamentaarikko Merja Kyllösen kysymykseen. Vastauksen mukaan jäsenvaltiot voivat rajoittaa ajoneuvojen nopeutta. Nopeudeltaan rajoitetut ajoneuvot hyväksytään kansallisten sääntöjen mukaisesti. Hyväksyminen ja täytäntöönpano kuuluvat jäsenvaltioiden vastuualueeseen, joten tämän perusteella ei olisi estettä sille, että Suomessa otettaisiin käyttöön nopeudeltaan rajoitettuja henkilöautoja vaihtoehdoksi mopoautolle.Komissaarin vastauksen perusteella näyttäisi olevan mahdollista luoda kansallisesti oma ajoneuvoluokkansa hitaille henkilöautoille. Vaihtoehtoisesti henkilöautoon voitaisiin vaatia rakenteellisia muutoksia. Niiden myötä henkilöauto siirtyisi ajoneuvoluokkaan, johon jo nykyisellään sisältyy rajoituksia.Suomessa on menneiltä vuosilta paljon kokemusta rakenteellisista muutoksista, joita on pusattu henkilöautoihin useimmiten verotuksellisista syistä. Takapenkit poistamalla henkilöautoista tehtiin aikoinaan pakettiautoja ja näin säästettiin autoverossa. Nyt tätä mallia tarjotaan nopeusrajoitetun henkilöauton käyttöönottoon.Ajatus lähtee siitä, että kun mopoautossa ei ole takaistuinta, ei sen vaihtoehdossakaan tulisi olla. Ja jos lisätään pieneen henkilöautoon vaikkapa vetokoukku, voitaisiin se kenties muutoskatsastaa traktoriksi, jonka kuljettamiseen riittäisi T- tai LT-kortti.Onko tällainen rakentelu lakipykälien täyttämiseksi tätä päivää? Eikö nykyaikaisempi ratkaisu olisi määritellä oma ajoneuvoluokkansa henkilöautoille, joiden nopeus on rajoitettu? Samalla voitaisiin määritellä esimerkiksi vaadittavat turvallisuusvarusteet, maksimiteho ja päästövaatimukset. Oikeilla ajoneuvon teknisillä vaatimuksilla nuorille saataisiin merkittävästi turvallisempia ja laadukkaampia ajoneuvoja käyttöön myös siinä vaiheessa, kun varsinainen 18-vuoden ajokortti-ikä täyttyy.Jos pelkona on, että nuori kuljettaja ei ole vielä kypsä autoilemaan rajoitetun nopeuden henkilöautolla, voidaan kuljettajalle asettaa haluttaessa vaatimuksia, joita Suomessa ei toistaiseksi ole käytetty. Maailmalta löytyy esimerkkejä, joiden mukaan esimerkiksi avatut alkoholijuomapullot on kielletty, öiseen aikaan ei saa liikkua tai montako matkustajaa kyydissä saa olla. Jos vaatimuksia liitetään nuoren ensimmäiseen ajolupaan, ne voivat parhaimmillaan ohjata käyttäytymistä myöhemmälläkin iällä.Liikenne- ja viestintäministeriö selvittää nyt käytännön toteutusvaihtoehtoja ja niiden vaikutuksia yhdessä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin kanssa. Toivottavasti selvityksessä lähdetään hakemaan aitoja ratkaisuja, eikä vain etsitä keinoja estää tällaisten ajoneuvojen käyttöönotto. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen