5.7.2023

Pääkirjoitus: Vesiuraa ei valloiteta kitkoilla

Edes kuiva keli ei pelasta kuluneen kitkarenkaan kesäkäyttöisyyttä. Kuivan kelin ajossa kitkarengas antaa ensin harhauttavan kuvan toimivuudestaan.

Testiryhmämme heittäytyi tällä kertaa tiukan budjettikysymyksen ääreen: euroistaan tarkka autoilija ajaisi mielellään kuluneet kitkarenkaat loppuun kesäkeleillä. Testi kuitenkin osoittaa vakavan vaaran. Laillisesti sallittu ei tässä tapauksessa ole lainkaan järkevä valinta.

Jokainen meistä joutuu joskus ajamaan rankassa vesikelissä. Jos alla on talven jäljiltä elämänsä ehtoota elävät kitkarenkaat, on viisainta etsiä lähin levähdyspaikka ja vaikkapa ladata kuljettajalle lisää virtaa loppumatkan ajoon pienillä taukotorkuilla. Sateen täyttämien ajourien valloitus kitkoilla ei nimittäin ole lainkaan hyvä ajatus.

Mittauksissamme uusi kesärengas pysäytti auton satasen nopeudesta 40 metrin matkalla, mutta kuluneilla kitkoilla auto jatkoi tässä vaiheessa vielä matkaa peräti 74 km/h -nopeudella! Kitkarenkaiden vauhti pysähtyi lopulta vasta 70 metrin jarrutuksen jälkeen. Ero on pelottava, jos edessä on este.

Yhtä puistattavaa katsottavaa on testimme vesiliirtokoe. Kuluneella kesärenkaalla vesiliirto alkaa varoittamatta jo alle 60 km/h -nopeudessa. Uusi kesärengas selviytyy selvästi paremmin. Vesiliirto alkaa vasta 80 km/h -nopeudessa.

Tulos antaa varoittavan viestin. Uraisilla ja kuluneilla teillämme ajatus kuluneen kitkarenkaan loppuun ajamisesta kesäkelissä on todella vaarallinen.

Edes kuiva keli ei pelasta kuluneen kitkarenkaan kesäkäyttöisyyttä. Kuivan kelin ajossa kitkarengas antaa ensin harhauttavan kuvan toimivuudestaan. Rauhallisesti ja tasaisesti ajaen sillä selviytyy. Testijuttumme otsikko tikittävästä aikapommista kertoo paljon, sillä kuivallakin asfaltilla kulunut kitkarengas menetti hallittavuutensa jo 80 km/h -nopeudella. Yllättävässä kaarteessa tai väistötilanteessa kuljettajan keinot ovat vähissä, kun kitka pettää.

Tulokset kertovat myös siitä, että talvirengas on tarkoitettu käytettäväksi nimensä mukaisesti talvella ja kesärengas kesällä. Vuodenajat vaativat renkaalta erilaisia ominaisuuksia ja juuri siitä syystä meillä on erilaiset renkaat kesällä ja talvella. Vaikka rahaa säästyisikin, kasvaa riski niin paljon, että säästö tässä asiassa tuskin kannattaa.

Rengas koskettaa tien pintaa noin kämmenen kokoisella osalla. Kun tarttumapinta on pieni, on renkaan laadulla erittäin suuri vaikutus siihen, millaiset ominaisuudet se kuljettajalle tarjoaa. Tätä kannattaa punnita tarkoin varsinkin, jos houkutus vanhojen talvirenkaiden käyttöön on iso. Toisaalta olipa alla minkälaiset renkaat tahansa, suurin turvallisuustekijä on aina kuljettaja itse. Vaikka renkaat olisivat kuinka hyvät, ajonopeus on sovitettava vallitsevien olosuhteiden mukaiseksi. Vesiuraan tai lätäkköön ei kannata kiiruhtaa – maltti on valttia!

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat