5.7.2023 Pääkirjoitus: Vesiuraa ei valloiteta kitkoilla Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edes kuiva keli ei pelasta kuluneen kitkarenkaan kesäkäyttöisyyttä. Kuivan kelin ajossa kitkarengas antaa ensin harhauttavan kuvan toimivuudestaan. Testiryhmämme heittäytyi tällä kertaa tiukan budjettikysymyksen ääreen: euroistaan tarkka autoilija ajaisi mielellään kuluneet kitkarenkaat loppuun kesäkeleillä. Testi kuitenkin osoittaa vakavan vaaran. Laillisesti sallittu ei tässä tapauksessa ole lainkaan järkevä valinta.Jokainen meistä joutuu joskus ajamaan rankassa vesikelissä. Jos alla on talven jäljiltä elämänsä ehtoota elävät kitkarenkaat, on viisainta etsiä lähin levähdyspaikka ja vaikkapa ladata kuljettajalle lisää virtaa loppumatkan ajoon pienillä taukotorkuilla. Sateen täyttämien ajourien valloitus kitkoilla ei nimittäin ole lainkaan hyvä ajatus.Mittauksissamme uusi kesärengas pysäytti auton satasen nopeudesta 40 metrin matkalla, mutta kuluneilla kitkoilla auto jatkoi tässä vaiheessa vielä matkaa peräti 74 km/h -nopeudella! Kitkarenkaiden vauhti pysähtyi lopulta vasta 70 metrin jarrutuksen jälkeen. Ero on pelottava, jos edessä on este.Yhtä puistattavaa katsottavaa on testimme vesiliirtokoe. Kuluneella kesärenkaalla vesiliirto alkaa varoittamatta jo alle 60 km/h -nopeudessa. Uusi kesärengas selviytyy selvästi paremmin. Vesiliirto alkaa vasta 80 km/h -nopeudessa.Tulos antaa varoittavan viestin. Uraisilla ja kuluneilla teillämme ajatus kuluneen kitkarenkaan loppuun ajamisesta kesäkelissä on todella vaarallinen.Edes kuiva keli ei pelasta kuluneen kitkarenkaan kesäkäyttöisyyttä. Kuivan kelin ajossa kitkarengas antaa ensin harhauttavan kuvan toimivuudestaan. Rauhallisesti ja tasaisesti ajaen sillä selviytyy. Testijuttumme otsikko tikittävästä aikapommista kertoo paljon, sillä kuivallakin asfaltilla kulunut kitkarengas menetti hallittavuutensa jo 80 km/h -nopeudella. Yllättävässä kaarteessa tai väistötilanteessa kuljettajan keinot ovat vähissä, kun kitka pettää.Tulokset kertovat myös siitä, että talvirengas on tarkoitettu käytettäväksi nimensä mukaisesti talvella ja kesärengas kesällä. Vuodenajat vaativat renkaalta erilaisia ominaisuuksia ja juuri siitä syystä meillä on erilaiset renkaat kesällä ja talvella. Vaikka rahaa säästyisikin, kasvaa riski niin paljon, että säästö tässä asiassa tuskin kannattaa.Rengas koskettaa tien pintaa noin kämmenen kokoisella osalla. Kun tarttumapinta on pieni, on renkaan laadulla erittäin suuri vaikutus siihen, millaiset ominaisuudet se kuljettajalle tarjoaa. Tätä kannattaa punnita tarkoin varsinkin, jos houkutus vanhojen talvirenkaiden käyttöön on iso. Toisaalta olipa alla minkälaiset renkaat tahansa, suurin turvallisuustekijä on aina kuljettaja itse. Vaikka renkaat olisivat kuinka hyvät, ajonopeus on sovitettava vallitsevien olosuhteiden mukaiseksi. Vesiuraan tai lätäkköön ei kannata kiiruhtaa – maltti on valttia! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Laivat Tallinkin Star palasi Itämerelle puolentoista vuoden jälkeen - korvaa kaksi laivaa Viron ja Ruotsin välisellä oikoreitillä 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 6.2.2025 Kuluttajat Käytettyjen autojen kaupasta eniten yhteydenottoja kuluttajaneuvontaan – kaksi autoliikettä on ylitse muiden: ”Tietenkään se ei hyvältä tunnu” 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla