5.7.2023 Pääkirjoitus: Vesiuraa ei valloiteta kitkoilla Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edes kuiva keli ei pelasta kuluneen kitkarenkaan kesäkäyttöisyyttä. Kuivan kelin ajossa kitkarengas antaa ensin harhauttavan kuvan toimivuudestaan. Testiryhmämme heittäytyi tällä kertaa tiukan budjettikysymyksen ääreen: euroistaan tarkka autoilija ajaisi mielellään kuluneet kitkarenkaat loppuun kesäkeleillä. Testi kuitenkin osoittaa vakavan vaaran. Laillisesti sallittu ei tässä tapauksessa ole lainkaan järkevä valinta.Jokainen meistä joutuu joskus ajamaan rankassa vesikelissä. Jos alla on talven jäljiltä elämänsä ehtoota elävät kitkarenkaat, on viisainta etsiä lähin levähdyspaikka ja vaikkapa ladata kuljettajalle lisää virtaa loppumatkan ajoon pienillä taukotorkuilla. Sateen täyttämien ajourien valloitus kitkoilla ei nimittäin ole lainkaan hyvä ajatus.Mittauksissamme uusi kesärengas pysäytti auton satasen nopeudesta 40 metrin matkalla, mutta kuluneilla kitkoilla auto jatkoi tässä vaiheessa vielä matkaa peräti 74 km/h -nopeudella! Kitkarenkaiden vauhti pysähtyi lopulta vasta 70 metrin jarrutuksen jälkeen. Ero on pelottava, jos edessä on este.Yhtä puistattavaa katsottavaa on testimme vesiliirtokoe. Kuluneella kesärenkaalla vesiliirto alkaa varoittamatta jo alle 60 km/h -nopeudessa. Uusi kesärengas selviytyy selvästi paremmin. Vesiliirto alkaa vasta 80 km/h -nopeudessa.Tulos antaa varoittavan viestin. Uraisilla ja kuluneilla teillämme ajatus kuluneen kitkarenkaan loppuun ajamisesta kesäkelissä on todella vaarallinen.Edes kuiva keli ei pelasta kuluneen kitkarenkaan kesäkäyttöisyyttä. Kuivan kelin ajossa kitkarengas antaa ensin harhauttavan kuvan toimivuudestaan. Rauhallisesti ja tasaisesti ajaen sillä selviytyy. Testijuttumme otsikko tikittävästä aikapommista kertoo paljon, sillä kuivallakin asfaltilla kulunut kitkarengas menetti hallittavuutensa jo 80 km/h -nopeudella. Yllättävässä kaarteessa tai väistötilanteessa kuljettajan keinot ovat vähissä, kun kitka pettää.Tulokset kertovat myös siitä, että talvirengas on tarkoitettu käytettäväksi nimensä mukaisesti talvella ja kesärengas kesällä. Vuodenajat vaativat renkaalta erilaisia ominaisuuksia ja juuri siitä syystä meillä on erilaiset renkaat kesällä ja talvella. Vaikka rahaa säästyisikin, kasvaa riski niin paljon, että säästö tässä asiassa tuskin kannattaa.Rengas koskettaa tien pintaa noin kämmenen kokoisella osalla. Kun tarttumapinta on pieni, on renkaan laadulla erittäin suuri vaikutus siihen, millaiset ominaisuudet se kuljettajalle tarjoaa. Tätä kannattaa punnita tarkoin varsinkin, jos houkutus vanhojen talvirenkaiden käyttöön on iso. Toisaalta olipa alla minkälaiset renkaat tahansa, suurin turvallisuustekijä on aina kuljettaja itse. Vaikka renkaat olisivat kuinka hyvät, ajonopeus on sovitettava vallitsevien olosuhteiden mukaiseksi. Vesiuraan tai lätäkköön ei kannata kiiruhtaa – maltti on valttia! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?