Käyttötesti: Prätkän peseminen kannattaa aina ­– CF Moto 800 MT-X laitettiin pyhäkuntoon

Kuva Jari Saarentaus & Tuomas Rajala

Käyttötestin aikana CF Moto on joutunut koviin koitoksiin, eikä pesuhommiltakaan aina vältytä.

Moottoripyörän pesemisessä ei kannata säästellä puhdistusaineissa, sillä etenkin hiekka-ajossa paikat kuraantuvat huolella. Pyörä peseminen ei ole ainoastaan ulkonäköseikka, sillä esimerkiksi jäähdyttimen lika saattaa pahimmillaan aiheuttaa liikalämpenemistä. Siitä voi seurata pahempia ongelmia.

Peseminen on hyvä aloittaa vanteista, joihin paras aine on vannepesu. Vannepesuaineet sisältävät muun muassa raudanpoistoainetta, jotka liuottavat jarrupaloista tulevan pölyn. Hyvä pesuaine säästää hankaamiselta, sillä lika suorastaan sulaa vanteista pois. Etenkin pinnavanteet saattavat olla murheenkryyni saada puhtaaksi. Sellaiset löytyvät myös CF Motosta.

Vanneaine saa vaikuttaa viidestä kymmeneen minuuttia, jolloin pinttynytkin lika lähtee liukenemaan itsestään. Hyvä vannepesuaine maksaa 5–10 euroa, ja yhdellä purkilla pesee helposti koko ajokauden.

Vanteiden esipesun jälkeen on hyvä käyttää liuotinpesuainetta koko pyörään. Se liuottaa katteisiin ja iskeytyneet hyönteiset ja muun tiukemmassa istuvan lian. Liuotinpesuaine tekee työnsä muutamassa minuutissa ja se kannattaa huuhdella pois painepesurilla. Paine ei tee hallaa pyörälle, mutta esimerkiksi ketjujen kanssa kannattaa olla varovainen. Esipesun jälkeen pyörä huuhdellaan puhtaaksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaahdotin helpottaa hommia

Varsinainen pesu tapahtuu joko sienellä tai ruiskutettavalla pesuaineella. Kaikkein helpoimmalla pääsee painepesuriin kiinnitettävällä vaahdottajalla. Vaahto pääsee hankaliin paikkoihin, ja sulattaa likaa samalla tavalla kuin vannepesuaine. Erityisen likainen ja pinttyneet kohdat saattavat tarvita sientä tai pesuharjaa.

Vaahtopesun jälkeen on vuorossa uusi huuhtelu painepesurilla. Jos sellaista ei ole tarjolla, soveltuu siihen toki myös kasteluletku tai ämpäritekniikka. Parhaan tuloksen saa toki pesemällä paineella.

Mikäli kotoa ei löydy painepesuria, on sellaisia monen huoltoaseman itsepesupaikalla, jossa on usein myös pesuaineet. Pesupaikalla yhden pesun hinnaksi tulee muutama euro, mikä ei ole kovin merkittävä sijoitus. Pesupaikalle kannattaa tosin ottaa mukaan oma vannepesuaine, sillä sellaista ei yleensä ole tarjolla.

Pesun lopuksi pyörä kannattaa kuivata säämiskällä, sillä muuten vesipisaroista jää jälkiä, jotka kuivuvat maalipintaan. Siisteimmän tuloksen saa aikaan kuivaamalla pyörä heti pesun jälkeen.

Ketjut kuntoon pesun yhteydessä

Pesemisen yhteydessä on hyvä hoitaa myös ketjut kuntoon. Ketjujen hoitaminen on tärkeää sekä pyörän siisteyden, että niiden pitkäikäisyyden näkökulmasta. Likainen ja hiekkainen ketju kuluu helpommin ja edessä saattaa olla ennenaikainen ketjujen uusiminen, mikä kirpaisee lompakkoa entisestään.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentit (2)

  • MARKO HAKALA

    Painepesurilla saa veden menemään hyvin paikkoihin joihin sitä ei todellakaan kaivata. Vihoviimeinen laite prätkän pesussa, poislukien ehkä oikeat offroad kilpapyörät.

  • JARMO LEHTONEN

    ei painepesuria,pyörien laakereitten tuho.Vesiletkulla iisisti🏍️

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat