Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Testit Teksti Eetu Kokkonen Jari Saarentaus Kuva Jari Saarentaus ja Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaksi Volvoa, kaksi eri käyttövoimaa, tuhat kilometriä. Nyt selvitetään, onko sähköautolla Lappiin ajaminen tuskallisen hidasta dieselautoon verrattuna. Huoltoasemien nurkkapöydistä tuttuun murinaan on viime aikoina liittynyt myös sähköautoista valittaminen. Vannoutuneiden dieselkuskien mielestä sähköautolla ei tee mitään, eihän sillä pääse pysähtymättä pääkaupunkiseudulta Lappiin. Osa taas on saattanut miettiä, onko tuollaisen matkan ajaminen ilman stoppeja yleensäkään mielekästä.Koska Volvo V50 1.6D -käyttötestiautossamme oli pienen kulutuksen ansiosta päälle tuhannen kilometrin toimintamatka, päätimme viime talvena testata, kummalla tavalla matka on mukavampi, ja ennen kaikkea – kuinka paljon sähköautolla häviää ajassa tuhannen kilometrin matkalla Helsingistä Leville?Käyttötestiauton kuljettamisesta vastasi vanhan liiton graafikkomme Jari Saarentaus, ja vastapariksi valjastimme Volvo C40 -sähköauton, jota puolestaan ajoi sähköautoihin syvällisemmin perehtynyt toimittaja Eetu Kokkonen. Säännöt 1. Matka Helsingin Pasilasta Leville (991 kilometriä) ajetaan samaa reittiä, ja koko matka sallittua nopeutta. 2. Molemmat autot on tankattu/ladattu täyteen ennen lähtöä. 3. Dieselautoilija ei saa pysähtyä matkan aikana, paitsi • jos matkalla alkaa väsyttämään, on pysähdyttävä turvallisuussyistä. • jos on pakko pysähtyä tarpeille, se tehdään nopeasti bussipysäkillä, eikä mukavasti huoltoasemalla. 4. Autojen lämmityslaite pidetään normaalissa +20 asteessa, eikä kikkailla pidempää toimintamatkaa kytkemällä lämmitystä pois. 5. Sähköautoilija mitoittaa lataustauot lähtökohtaisesti niin, että on mahdollisimman nopeasti perillä. Kahvia tai vessataukoa ei kuitenkaan tarvitse jättää kesken, vaikka latausteho alkaisi jo hieman hiipua. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKello 6.30. Pasila, Helsinki, ajettu 0 kmEetu: Aloituskuvaukset on suoritettu. Kaarramme Volvoilla kauppakeskuksen parkkihallista peräkanaa kohti Nelostietä. Volvon oman navigoinnin arvion mukaan matkalla tarvitaan kolme latauspysähdystä ja 1 h 37 minuuttia lataamista. Tällöin perille saavuttaessa virtaa jäisi vielä 12 prosentin verran. Jari laittoi minut ajamaan sähkö-Volvolla keulilla, etten vain saa pienennettyä kulutusta roikkumalla diesel-Volvon imussa.En ole varannut mukaan vesipulloa kummoisempia eväitä, koska tiedän, että ehdin käymään lataustauoilla kaupassa. Jari sen sijaan näyttää tyhjentäneen lähikauppansa hedelmistä. Lieköhän Mr. Varautujalla myös sorsa mukana vessahätää varten?Jari: Auto on tuttu käyttötestin varrelta, joten tähän urakkaan oli helppo suostua. Näitä yhden tankkauksen – tai ei yhdenkään – retkiä on tullut tehtyä ennenkin Lappiin. Ja onhan V50 edelleen mainio matka-auto. Hyvä istuinmukavuus on oleellisen tärkeä asia, jotta jaksaa näin pitkän taipaleen läpi.Kello 6.50. E75, Vantaa, ajettu 20 kmEetu: Korson tietämillä C40-Volvo näyttää kulutukseksi 24 kilowattituntia sadalle kilometrille. Navigaattori oivaltaa, ettei autoa tarvitsekaan ladata vielä Hartolassa, vaan Jyväskylään päästään huoletta. Jari näyttää tulevan V50:llä vieläkin perässä, mutta kokemukset käytetystä käyttötestiautostamme saavat epäilemään kovasti kyseisen koslan perille pääsemistä.Jari: Pikku-Volvo kehrää luotettavan tuntuisesti. Myös miehistö jaksaa, sillä takana on viime yönä kerätty melkein kymmenen tunnin unitankkaus. Etupenkille olen varannut paljon evästä: hedelmiä moneen lähtöön, eväsleipiä sekä vettä ja vähän makeisiakin. Myös kahvia löytyy, kuten muutama energiajuomakin pienessä kylmälaukussa. Parhaita eväitä ovat hedelmät, joita voi nauttia aina kun tulee napostelun tarve.Kello 7.47. E75, Lahti, ajettu 100 kmEetu: Päivä on alkanut jo valjeta. C40 näyttää keskikulutukseksi 22 kWh/100 km. Liikenne alkaa hiljentyä, joten ajonopeus tasaantuu.Jari: Alkumatka sujuu tihkusateessa. Sääennuste lupaa pikkupakkasta, kunhan päästään Etelä-Suomesta ylöspäin. Toivottavasti vetinen ajosää ei muutu lumisateeksi, jolloin ajaminen voi muodostua raskaaksi. Volvon keskikulutus asettuu 4,3 l/100km tuntumaan, joten polttoaineen pitäisi riittää perille asti. Takakontissa on kuitenkin kaiken varalta 10 litran kanisteri täynnä dieseliä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKello 8.30. E75, Hartola, ajettu 180 kmEetu: Akkua jäljellä tasan puolet. Ilman latausta voisin päästä Viitasaarelle asti, mutta näen varmemmaksi pysähtyä jo Jyväskylän Palokassa. Tällöin autossa on tarpeeksi virtaa akun esilämmitykselle, eikä ole pienintäkään riskiä siitä, että perille pääseminen vaatisi pienempää ajonopeutta tai ilmastoinnin poiskytkemistä.Jari: Ensimmäinen kahvi nautittu. Valmispakattu kahvijuoma ei vastaa lämmintä papukahvia, mutta ajaessa ei ole turvallista touhuta termoskannun kanssa. Sekin on mukana, mutta vain sitä varten, jos tulee pakottava tarve pysähtyä ja karistaa mahdollinen ajoväsymys pois.Kello 9.30. E75, Jyväskylä, ajettu 271 kmEetu: Kaarran pois Nelostieltä ensimmäiselle lataustauolle, jolloin Volvojen tiet erkanevat. Johan tuo kahvi ja pieni välipala maistuukin. Ennestään tuttu latauspaikka on aivan tien varrella, joten sen etsimiseen ei kuulu aikaa. Latauksen käynnistely ottaa noin 15 sekuntia, ja latausteho nousee välittömästi 150 kW:n tuntumaan. Akussa on varausta jäljellä 23 %, joten liian pitkään WC-tuokioon ei ole aikaa.Jari: Eetu kaartaa edestäni rampille Palokan kauppakeskusten kohdalla. Jatkan matkaa ilman huolen häivää. Keskinopeus on ajotietokoneen mukaan 87 km/h, koska liikennettä on vähän ja rekkojakin on vain muutama liikkeellä. Niiden ohitukset osuivat sopivasti ohituskaistojen kohdille ennen Jyväskylää.Kello 9.51. Palokka, Jyväskylä, ajettu 271 kmEetu: WC-käynti suoritettu ja evästä sekä kahvia noudettu. Reilun 18 minuutin tauon aikana energiaa on kertynyt 35,5 kWh, eli keskilatausteho on ollut 116 kW. Varausta on nyt yli 60 %, millä pitäisi päästä tuoreelle Pyhäsalmen Ionity-suurteholatausasemalle huoletta. Puhelu Jarille paljastaa, että diesel-Volvo on vain 27 kilometriä edellä.Jari: Hirvaskangas, etumatka 27 kmEtenen edelleen tihkusateessa. Päivä on jo valjennut ja näkyvyys on riittävä. Hotkaisen valmiiksi kuorittuja mandariineja ja viinirypäleitä. Välttelen liikaa juomista, ettei rakko ala huudella taukoa. Saa nähdä miten pitkälle pääsen, ennen kuin luonto kutsuu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKello 10.59. E75, Viitasaari, ajettu 371 kmEetu: Sata kilometriä latauksesta takana ja seuraavaan lataukseen jäljellä 75 km. Toimintamatka-arvio näyttäisi pitävän hyvin paikkaansa, eli latausasemille pääsemistä ei tarvitse kummemmin jännittää.Jari: Pihtipudas, etumatka 30 kmMuutama kahvijuoma ja puolikas vesipullo alkavat kostautua: alan kaipailla vessataukoa. Sinnittelen vielä, josko pystyisin jatkamaan reitin puoleen väliin saakka. Lämmin papukahvi on kyllä oiva houkutin, ja eväsleipäkin maistuisi jo.Kello 11.51. Vaskikello, Pyhäsalmi, ajettu 446 kmEetu: Matkan puoliväli lähestyy, mutta sitä ennen lataustauko numero 2. Vaskikellon latausasema ei ole tuttu, mutta laturit löytyvät helposti ja ilahduttavasti ne on myös katettu – ehkä paremmin kuin missään muualla Suomessa!Varausta latauksen alkaessa on 13 %, ja latausteho nousee minuutissa 200 kilowattiin. Kaikki toimii siis erinomaisesti. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.