2.3.2025 Matkailu Roadtrip Japaniin – autoilevan turistin Japani näyttää erilaiselta Teksti Pentti J. Rönkkö Kuva Pentti J. Rönkkö Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tokio, Osaka ja vaikka Nagasaki. Nousevan auringon maa jää helposti pikaisiksi kaupunkikierroksiksi. Nekin antavat paljon, mutta ihan uuden ikkunan Japaniin saa avattua, kun hyppää auton rattiin. Ensimmäinen kynnys Japanin roadtripille on pitkä lento Japaniin. Venäjän yli ei voi enää lentää, joten sinivalkoiset siivet kiertävät Venäjän joko sen eteläpuolelta tai Pohjoisnavan kautta. Meidän lennollamme reitti Japanin Osakaan kulki Venäjän eteläpuolelta.Vuokra-auto kannattaa tarkistaa ja kuvata ennen ajoon lähtöä. Tässä automme Nissan Note. Jos vuokrauspapereiden täyttämisessä on ongelmia, Google Kääntäjä auttaa.Kiertolenkki pidentää matka-aikaa parilla tunnilla aiempien vuosien suoralinjaiseen lentoon verrattuna, ja se kyllä tuntuu takamuksessa.Vuokra-auton voi varata jo etukäteen vaikka lentokentälle, mutta on viisasta varata päivä tai pari maahan totutteluun jossakin sopivassa kaupungissa. Autoja saa paikan päältä helposti. Japanissa on vasemmanpuoleinen liikenne ja ohjaus oikealla, mutta siihen tottuu nopeasti.Autoilijan täytyy muistaa, että Japanissa kuljettajalla pitää olla kansainvälinen ajokortti, joka haetaan Suomessa Autoliitolta.Japanissa ohjaus on oikealla ja liikenne kulkee vasemmalla kaistalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsin KiotoMe totuttelemme Japaniin Nishinomiyassa, joka on keskikokoinen ja rauhallinen kaupunki Osakasta lähteen.Nishinomiyasta kolistelemme kiskoja pitkin Kiotoon, josta otamme huoneen pariksi yöksi ennen auton noutoa. Huone pienessä siistissä perushotellissa maksaa noin 90 euroa yöltä. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 26.3.2025 Liikenneturvallisuus Moni ajaa tietämättään vaarallisilla renkailla – tiedätkö sinä renkaidesi kunnon? 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”