17.12.2024 Autoilu Avustinkatras kasvaa Teksti Marko Jokela Kuva Shutterstock Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Erilaiset kuljettajaa avustavat järjestelmät yleistyvät kaiken aikaa. Mutta miten ne toimivat eri ajotilanteissa ja miten kuljettajan tulisi toimia, jotta niistä saisi parhaan turvallisuushyödyn? Kuljettajaa avustavien kehittyneiden ADAS-järjestelmien (Advanced Driver Assistance Systems) tarkoituksena on pyrkiä ehkäisemään onnettomuuteen joutumista tai ainakin lieventämään sen seurauksia. Avustimet tarkkailevat kuljettajan toimia ja korjaavat hänen vääriä tai vaillinaisia ratkaisujaan tiettyyn rajaan asti. Hätäjarrutusavustin esimerkiksi aloittaa itsenäisesti jarrutuksen, jotta törmäystä ei tapahtuisi tai sen seuraukset eivät olisi niin vakavia. Muita avustimia ovat esimerkiksi älykäs nopeusavustin, kaistavahti, hätätilanneavustin ja katveavustin.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa avustimen perustehtävästä: järjestelmän ei ole tarkoitus ajaa autoa, vaan se on kuljettajan tehtävä.– Järjestelmän olemassaolo ei saa vaikuttaa siihen, kuinka huolellisesti kuljettaja tekee havaintoja tai arvioita. Aina, jos järjestelmä varoittaa tai puuttuu auton hallintaan, on kuljettaja jo tehnyt pahan virheen, Vesalainen painottaa.Monet avustimet ovat autossa siis kaiken varalta ja toimivat vain tarvittaessa – myös siinä tapauksessa, että kuljettaja ei edes tietäisi kyseisen avustimen olemassaolosta. Oman auton tuntemus on tästä huolimatta tärkeää. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen