16.9.2020 Liikenne Jos vauhtia on liikaa, hyvätkään renkaat eivät auta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liian kova nopeus, märkä tie ja huonokuntoiset renkaat ovat vaarallinen yhdistelmä. – Liian kova nopeus, märkä tie ja huonokuntoiset renkaat ovat vaarallinen yhdistelmä, Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen kiteyttää.Hän tuo esiin tutkimustuloksia, joiden mukaan sadekeli ei juurikaan vaikuta käytettyihin turvaväleihin.– Sää ja keli vaikuttavat vain vähän keskinopeuksiin, silloinkin kyse on yleensä näkyvyyden heikkenemisestä aiheutuva nopeuden alentaminen. Kuljettajat eivät laske nopeuttaan riittävästi huonoilla ajokeleillä, vaan usein pyrkivät samaan nopeuteen kuin hyvällä ajokelillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVauhti vaikuttaaAjonopeus on merkittävin asia, jolla kuljettaja voi itse vaikuttaa turvallisuuteen. On hyvä mieltää, että jos jarrutustestissä 80 km/h ajavan auton pysähtymismatka kuivalla kelillä on 47 metriä, kasvaa samoilla renkailla sadekelillä pysähtymismatka samasta nopeudesta 60 metriin.– Siinä vaiheessa, kun auto oli kuivalla kelillä pysähtynyt, oli sadekelillä autolla vielä nopeutta 46 km/h. Kuivan kelin pysähtymismatkaan olisi sadekelillä riittänyt noin 10 km alkunopeuden alentaminen, Liikenneturvan tutkimuspäällikkö huomauttaa.Valtosen mukaan autoilijoiden olisi nopeusrajoituksen noudattamisen lisäksi opittava katsomaan säätä yhä paremmin ja tekemään päätökset sen mukaan.Urasyvyyttä tarvitaanYlinopeus tai väärä tilannenopeus on mukana noin 41 prosentissa tutkijalautakuntien tutkimista liikenneonnettomuuksista. Samalla vuosittain noin joka seitsemännessä onnettomuudessa mukana ovat huonokuntoiset renkaat.Kuivalla kelillä tieliikennelain mukaisella sakkorajalla oleva, 1,6 mm urasyvyydellä varustettu rengas saattaa pitää yhtä hyvin, joskus jopa hieman paremmin, kuin uusi. Sen sijaan märällä kelillä renkaan kulutuspinnan merkitys renkaan pitoon on huomattava. Jo 80 km tuntinopeudessa saman renkaan kosketuspinta tiehen putoaa jopa 16 prosenttiin verrattuna uuteen renkaaseen.Valtonen muistuttaa, että minimiurasyvyydet on mietitty ovat autoilijan ja myös muiden tielläliikkujien turvaksi.– Ne perustuvat puhtaasti fysiikan lakeihin ja tutkimuksiin siitä, miten vauhdin ja kitkan muutokset vaikuttavat auton liikkeeseen.Valtonen muistuttaa, että sadekelillä vielä 4 mm syvien urien voi katsoa toimivan luotettavasti. Sitä matalammilla urilla vesi ei kuitenkaan pääse poistumaan renkaan alta: pito heikkenee ja vesiliirron riski kasvaa sitä enemmän, mitä pienemmistä urasyvyyksistä on kyse. Rengasratsia – syksyisin jo vuodesta 1997 Rengasratsia on Autonrengasliiton, Liikenneturvan ja poliisin yhteinen rengasturvallisuuskampanja. Se on järjestetty joka syksy vuodesta 1997 lähtien. Kampanjan taustalla on tärkeä tosiasia: renkaat ovat yleisin henkilö- ja pakettiautojen riskitekijä tieliikenneonnettomuuksissa. Tapahtumaviikolla on seurattu usealla eri paikkakunnalla henkilö- ja pakettiautojen renkaiden kuntoa ja jaettu samalla autoilijoille tietoa renkaiden vaikutuksesta ajoturvallisuuteen. Tänä vuonna kuntotutkimukset on päätetty jättää koronapandemian vuoksi väliin. Rengastutkimukset korvataan tiedotuksella. Teksti: Moottori Kuva: Liikenneturva/Nina Mönkkönen Lähteet: Autonrengasliitto, Liikenneturva, poliisiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla