Kamppailu digielämästäsi on vasta kiihtymässä – Ajatuksia autoista

5.10.2025
Kuva Apple, BMW

Android vai Apple, jonkun tekemä vai oma, tekoälyllä vai ilman? Kamppailu asiakkaiden digielämän jatkumisesta autossa on vasta lähdössä toiselle kierrokselle.

Aston Martin avasi pelin Apple CarPlay Ultran kanssa, jossa kosketusnäytöstä tuttu älypuhelinpeilaus laajenee myös mittaristoon ja auton muihin näyttöpintoihin. Ideana on yhtenäistää näkymä ja palvelut, joten auton oma puheavustaja ja Siri eivät kamppaile keskenään, ja samat tiedot näytetään samalla tavalla eri ruuduissa.

Yllättävän innokkaan alkuvaiheen jälkeen monet autovalmistajat ovat pudottautuneet pois CarPlay Ultran kelkasta. Ei olekaan ihme, että suurin osa haluaa yksinkertaisesti hallinnoida omaa digi-ilmettään itse ja antaa Applen korvata kosketusnäytön yleisimpiä toimintoja navigaatiossa ja viihteessä. Eräällä tavalla voisi nähdä, että premium-kokemuksen sijaan Apple CarPlay Ultra voisi olla siunaus pienille valmistajille tai pienille autoille, joissa olisi mahdollista toteuttaa siistitty ja yhtenäinen käyttäjäkokemus yksinkertaisesti.

Ja samaa kamppailua käydään toisaallakin. Android Auto -puhelinpeilauksen lisäksi Google Automotive Services tarjoaa joukon autoilijoiden kaipaamia palveluita ja Android Automotive -pohjalle voidaan rakentaa koko auton käyttöjärjestelmä. Monille Googlen palveluiden sisäänrakentaminen onkin jo tuntuva ilo yksistään, mutta mahdollisuus asentaa lisäsovelluksia Android Automotiven avulla on kullanarvoinen lisä sitä tarvitseville. Toteutukset vaihtelevat automerkeittäin, sillä palikoita voi hiukan valikoida, eikä kaikkea tarvitse tehdä samalla kaavalla.

Apple CarPlay Ultra mittaristo mockup Aston Martin
CarPlay Ultraan kuuluu vaihtoehtoisia mittaristonäkymiä, joista osa on melko "Apple", hyvässä ja pahassa.

Eikä unohtaa sovi muutaman viime vuoden muotisanaa tekoälyä, sillä autovalmistajat ovat kilpaa luvanneet tuoda ChatGPT:n osaksi autoilukokemusta. Tulokset vaihtelevat hyödyttömästä lähes keskustelulta vaikuttaviin hakutuokioihin. 

Jossain kaukana valmistajilla tuntuu olevan ajatus, että uusi auto myydään sitten digipalveluilla jos sähköön siirtyminen ei kiinnosta. Tämä ajatus menee mukisematta läpi myös Yhdysvalloissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Eipä mennä ihan vielä

Piilaakson puhelin(käyttöjärjestelmä)valmistajat eivät kuitenkaan ole ainoat kakunjakajat. Kiinassa Xiaomi ja Huawei tekevät kovaa tulosta integroimalla auton ja älypuhelimen. Tekoälypohjaiset avustajat ovat kovassa huudossa ja piristävät elämää. 

Fordin pääjohtaja Jim Farley kehui Decoder-podcastissa kiinalaisten kilpailijoiden tapaa yhdistää älypuhelin, auto ja tekoälyavustaja. Hänen mukaansa ensimmäiset merkit kertovat, että myös länsimaissa suhtaudutaan positiivisesti, jos tekoälyavustaja on sisällytetty autoon taitavasti autovalmistajan toimesta. Myös sijainti- ja liikkumistietoihin sisältyvät yksityisyysseikat ovat merkittävässä roolissa.

Farley oli kuitenkin varovainen kommentoidessaan autovalmistajan roolia laajemmin kuljettajan tai asiakkaan digitaalisen elämän suhteen. Ford-pomo suosi valinnanvaraa järjestelmien välillä ja sitä, että autovalmistaja pitää kiinni esimerkiksi ajoavustimien tai auton käyttörajoitusten toteuttamisesta. Vaikea nähdä, että Applella tai Googlella olisi kiinnostusta ryhtyä liikenneturvallisuustyöhön.

BMW Panoramic Vision iDrive älypuhelin
BMW suhtautuu CarPLay Ultraan alkuinnostuksen jälkeen nihkeämmin ja pitää sen sijaan ohjakset itsellään.

BMW puolestaan arvioi tutkimustietonsa perusteella, että CarPlay on mainettaan vähäisemmässä käytössä navigoinnissa ja mediatoistossa. München perustaa näkemyksensä 10 miljoonan verkottuneen auton käyttöprofiileihin. Vaikka risteäviä tietoja on esimerkiksi yhdysvaltalaisen J.D. Powerin tutkimuksista (Apple CarPlayn ja Android Auton käyttäjät antavat autoilleen paremmat pisteet), eivät baijerilaiset ole innostuneita koko kokemuksen luovuttamisesta Applelle tai Googlelle. Niinpä vast’ikään esitelty Neue Klasse esittelee uuden Panoramic Vision -panoraamamittariston, jota ei olla antamassa älypuhelinvalmistajien haltuun. 

Brändi-imagosta kiinnipitäminen voikin olla hyvä syy hillitä älypuhelinmaailman valumista autoihin. Porsche 911 on hyvä esimerkki tasapainosta: arkipäivässä hyvin toimivan urheiluauton käyttäjä haluaa, että autoikoni pystyy samaan, kuin mikä tahansa muukin automarketin parkkipaikan autoista. On silti mahdotonta kuvitella, että Porsche luovuttaisi esimerkiksi mittariston Piilaakson käyttöliittymäsuunnitelijoiden leikkikentäksi.

Ja vaikka älypuhelinpeilauksella on äärettömästi mahdollisuuksia sovellusten ja käyttökohteiden suhteen, on ominaisuus oikeastaan, aidosti hyödyllinen vain äänentoiston ja verkottuneen, pikkuhiljaa älykkään navigaation saralla. Kannattaakin laittaa puhelin Älä häiritse -ajotilaan ja kokeilla, miten rentouttavaa on ottaa ajoaika ihan omille ajatuksille.

Tai kaistalla seilaavien autojen määrästä päätellen voisimme myös keskittyä liikenteeseen.