Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta

9.7.2025
Kuva Rikhard Wacker

OnniBus avasi juhannuksen tienoilla uudenlaisen premium-konseptin. Kävimme testaamassa ”luksusbussin” kyydin.

OnniBus tiedotti kesäkuun alussa uudenlaisesta konseptistaan, jossa se tuo premium-bussit Suomen kaukoliikenteeseen yhteistyössä Lux Expressin kanssa. Liikennöinti alkoi juhannuksen menoliikenteessä torstaina 19. kesäkuuta.

Konseptin alkuvaiheessa kesäkaudella premium-bussit liikennöivät vain Helsingin ja Turun sekä Helsingin ja Jyväskylän väliä. Syyskaudella 11. elokuuta alkaen reittivalikoima laajenee myös Tampereelle ja Kotkaan. Pilottivaihe kestää vuoden, jonka aikana kerätään palautetta ja dataa palvelun toimivuudesta ja suosiosta.

Kesäkaudella Lux Express by OnniBus ajaa vain Helsingistä Turkuun ja Jyväskylään. Elokuussa alkavalla syyskaudella mukaan astuvat myös vaihtoehdot Tampereelle ja Kotkaan, joista jo teippauksissakin puhutaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yhtälössä mukana virolainen Lux Express

Premium-bussivuorot järjestetään franchising-sopimuksella virolaisen Lux Expressin kanssa. Lux Expressin bussit ovat olleet yleinen näky Virossa ja niillä on ollut mahdollista matkata Viron ohella myös Latviaan, Liettuaan, Puolaan – ja jopa Venäjälle.

Lux Expressin hallituksen jäsen Ingmar Roos korosti yhteistyön julkistamisen yhteydessä, että Suomessa käyttöön otettava korkean mukavuuden palvelu on jo Viron ja Baltian maiden kokemusten perusteella osoittanut olevansa luotettava vaihtoehto yksityisautoilulle.

- Nämä kokemukset antavat meille luottamusta siihen, että pystymme kilpailemaan yksityisautojen kanssa Suomessa ja muualla Skandinaviassa, Roos taustoittaa.

OnniBussin ja Lux Expressin yhteistyö ei näytä rajoittuvan pelkkiin premium-vuoroihin, vaan taustalla on isompaakin yhteistyötä Baltian maiden ja Suomen bussiverkoston yhdistämiseksi.

- Viime vuodesta lähtien olemme liikennöineet kahta kansainvälistä bussilinjaa Riiasta ja Vilnasta, jotka kulkevat Tallinnan sataman D-terminaaliin. Suomen puolella OnniBus on laajentanut linjojaan Turusta ja Tampereelta Helsingin Länsisataman terminaaliin, mikä luo sujuvamman yhteyden Baltian maiden ja Suomen välille, Roos kertoo.

Kaikki Lux Express by OnniBus -vuorot ovat non-stop -vuoroja. Kyytiin voi nousta vain Kampissa ja ulos pääsee ainoastaan perillä.

Mitä premium tarkoittaa sitten käytännössä?

Uudet premium-bussivuorot kilpailevat ”tavallisten bussivuorojen” kanssa kahdella tavalla: mukavuudella ja nopeudella.

Lux Express by OnniBussin premium-luokan bussit tarjoavat suomalaisille matkustajille Viron ja Baltian markkinoilta jo tutut mukavuudet. Istuimet ovat tavallista mukavammat, jalkatilaa on enemmän ja jokaisella matkustajapaikalla on käytössä selkänojasta löytyvä viihdenäyttö.

Jokaiselta istuimelta löytyvästä viihdenäytöstä voi kehitellä itselleen tekemistä matkan ajaksi.

Kaikki premium-bussivuorot ovat non-stop vuoroja eli ne kulkevat lähtöasemalta pääteasemalle ilman ensimmäistäkään välipysähdystä

Edellä mainitut palvelut ovat käytössä bussin kaikilla paikoilla. Lisämaksusta matkantekoa voi kuitenkin parantaa vieläkin paremmaksi. Bussin takaosassa on erillinen verhoilla eristetty Lounge-luokka, jossa yhdellä penkkirivillä on neljän istuimen sijasta vain kolme istuinta, joka kasvattaa matkustamisen väljyyttä entisestään. Myös istuimet itsessään ovat Loungessa astetta paremmat.

Myös vuorojen nopeuteen on panostettu. Kaikki premium-bussivuorot ovat non-stop vuoroja eli ne kulkevat lähtöasemalta pääteasemalle ilman ensimmäistäkään välipysähdystä, joka takaa matkustajalle mahdollisimman nopean ja mutkattoman matkan.

Bussin etuosassa istuimia kutsutaan nimellä Comfort. Siellä istutaan neljän istuimen riveissä.

Testasimme matkan Helsingistä Jyväskylään

Autotoimittajan työ sisältää hyvin paljon autologistiikkaa. Joskus tässä logistiikassa käteen jää niin sanotusti tyhjä arpa, jolloin auton palauttamisen jälkeen et saa vaihdossa seuraavan auton avaimia, vaan kotimatka täytyy järjestellä jollain muulla keinolla.

Näin kävi allekirjoittaneelle kesäkuun viimeisenä päivänä, kun sain tehtäväkseni siirtää Moottorin käyttötestissä olevan Dacia Dusterin kotikonnuiltani Keski-Suomesta toimituksemme pihaan, josta Duster jatkaa myöhemmin kesänviettoa kollegan kanssa. Kun vaihtoautoa ei ollut tarjolla, paluu Jyväskylään piti hoitaa julkisen liikenteen kautta.

Allekirjoittanut on tottunut matkaamaan Jyväskylän ja Helsingin väliä jo aiemmin perinteisillä OnniBus-vuoroilla, joten nyt mahdollisuuden auetessa oli luonnollista testata myös lähes uusi premium-vuoro. Matkustuspäivänä OnniBussin premium-vuoroja oli ajettu reilun viikon verran.

Lounge-osasto on eroteltu muusta bussista punaisin verhoin.

Tarkoituksena oli maksimoida matkustusmukavuus, joten päädyimme ottamaan kokemukseemme hieman lisäpalveluita. Valitsimme paikat ”verhon paremmalta puolelta” eli bussin takaosasta. Siellä vaihtoehtona on ottaa joko kolmen euron lisähinnalla Relax-paripenkki tai viiden euron lisähinnalla yhden istuttava Boss-penkki. Päädymme näistä jälkimmäiseen.

Lisäksi päädymme käytännön syistä ottamaan bussimatkaan viiden euron hintaisen peruutusturvan mahdollisia suunnitelmanmuutoksia varten. Matkatavaroita meillä ei tällä kertaa ole yhtä pientä reppua enempää, joten 4,9 euron lisämatkatavarapalvelulle ei ole tarvetta. Yhden euron varausmaksun joudumme kuitenkin maksamaan.

Edellä mainitut palvelut ovat kiinteähintaisia. Varsinaisen matkan hinta sen sijaan elää jatkuvasti markkinatilanteen mukaan. Käytännön tasolla tämä näkyy siten, että mitä aiemmin lipun ostaa, sitä todennäköisemmin sen saa halvemmalla. Me varaamme matkan viikkoa ennen H-hetkeä, jolloin se kustantaa 21,70 euroa. Lisäpalveluineen matkamme hinnaksi muodostuu siis 32,70 euroa.

Nopea vilkuilu heinäkuun lopun bussivuoroihin kertoo, ettei aikaisin hankittuna premium-vuoro ole loppujen lopuksi kovinkaan paljoa muita OnniBus-vuoroja kalliimpi. Esimerkiksi 8.7.2025 katsotut heinäkuun viimeisten päivien Helsinki-Jyväskylä -vuorojen hinnat alkavat 11,10 eurosta ja samana päivänä premium-vuoro maksaa 13,10 euroa.

Matka-ajalla (3 h 15 min) Lux Express by OnniBus pyrkii kilpailemaan junan kanssa.

Kolmen tunnin ja 15 minuutin matka-aika julkisilla Helsingin ja Jyväskylän välillä on hyvä suoritus. Se haastaa nopeudessa jopa junaliikenteen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nopeus on valttia

Non-stoppina kulkevan premium-vuoron matka-aika Helsingin ja Jyväskylän välillä on saatu nitistettyä kolmeen tuntiin ja 15 minuuttiin. Aiemmin kaikki Helsinki-Jyväskylä -välin bussit ovat kiertäneet Lahden kautta, mistä tulee vartin lisälenkki. Lisäksi osa vuoroista kiertää myös Heinolan kautta, mistä tulee toinen vartin lisälenkki. Premium-vuoro ei näissä paikoissa kierrä lainkaan, joka tekee siitä 15-30 minuuttia muita OnniBus-vuoroja nopeamman.

Kolmen tunnin ja 15 minuutin matka-aika julkisilla Helsingin ja Jyväskylän välillä on hyvä suoritus. Se haastaa nopeudessa jopa junaliikenteen. Nopeimmillaan Helsingin ja Jyväskylän välin pääsee junalla kolmessa tunnissa ja 13 minuutissa, mutta sekin vaatii junan vaihtamisen Tampereella. Ilman vaihtoa matka-ajat ovat kolmen tunnin ja 33 minuutin sekä 3 tunnin 45 minuutin väliltä.

Toisaalta kokonaismatka-ajan laskeminen voi vaihdella matkustajan lähtö- ja päätesijainnista riippuen. Me huomaamme tämän erityisesti. Normaali OnniBus-vuoro pysähtyy lähes toimituksemme oven edessä, Paavalinkirkon pysäkillä. Olemme siis voineet nousta kyytiin ja kyydistä pois ilman Helsingin keskustassa asioimista, mikä on lyhentänyt matka-aikaa merkittävästi. Jos matka-aikaan laskee mukaan myös Helsingin keskustaan siirtymisen, ei premium-vuoro olekaan välttämättä nopein tapa matkustaa.

Pieniä haasteita voi tulla myös aikatauluista. Helsingin ja Jyväskylän välillä premium-vuoro kulkee vain kerran päivässä. Jyväskylästä Helsinkiin bussi lähtee kello 11.15 ja Helsingistä Jyväskylään kello 14.20. Aikataulut voivat olla haasteellisia yhdistää työmatkoihin. Tilanne koskee tosin vain Jyväskylän matkoja, Turun ja Helsingin välillä lähtövaihtoehtoja on päivittäin neljä.

Laadukas ensivaikutelma

Siirrymme hyvissä ajoin Kampin bussiterminaaliin odottelemaan kyytiä. Oikea laiturikin löytyy nopeasti.

Premium-bussi saapuu paikalle hyvissä ajoin. Oikean bussin tunnistaminen on helppoa, sillä Lux Expressin teippauksin oleva bussi on näyttävä ilmestys. Irizarin bussi on puhdas ja se loistaa muutenkin kirjavasta bussirivistöstä edukseen. Myös kuljettaja on pukeutunut tummaan pukuun, mikä erottaa hänet tavan OnniBus-kuljettajista.

Oma paikka löytyy bussista helposti, sillä olemme ottaneet takarivin paikan. Paikkanumerointi on toteutettu hauskasti käyttäen istuimien infonäyttöjä.

Ensimmäisenä testaamme luonnollisesti istuimia, jotka ovat selvästi sekä muodoltaan, että materiaaliltaan tavallisia bussipenkkejä paremmat. Jalkatilaa on erinomaisesti. Penkkien säätömahdollisuudet paljastuvat odotettua vähäisemmiksi, osittain takarivin paikastakin johtuen, mutta hyvä istuma-asento löytyy joka tapauksessa helposti.

Lounge-luokka sijaitsee auton takaosassa verhojen takana. Vasemmalla kaksipaikkaiset Relax-istuimet, oikealla yksipaikkainen Boss-istuin.

Pieniä haasteitakin ilmenee

On aika tutustua istuimen selkänojasta löytyvään näyttöön. Se toimii kosketuksin ja käyttöliittymä on suhteellisen helppo, vaikka käytämme vierasta järjestelmää ensimmäistä kertaa. Näytön takaa löytyy paljon tekemistä matkalle elokuvien, tv-sarjojen, pelien, äänikirjojen tai ihan vain matkan seuraamisen muodossa.

Yksi pieni haaste näytöissä ilmenee kuitenkin jo ennen lähtöä. Multimedialaitteeseen voi liittää omat kuulokkeet vain, jos niistä löytyy 3,5 mm liitäntä. Meillä sattuu olemaan mukana ainoastaan bluetooth-kuulokkeet, joista ei ole nyt apua. Myöhemmin bussin lähdettyä liikkeelle kuuluu kuulutus, että kuljettajalta on mahdollisuus hakea lainaksi pienet nappikuulokkeet, mutta emme jaksa lähteä hakemaan niitä bussin perältä asti.

Elokuvavalikoimaa löytyy OnniBussin mukaan 40 rainan edestä.

Tekstityksiin liittyy myös tahatonta komiikkaa. Ainakin Cars ja Joker -elokuvien otannalla tekstitykset ovat vahvasti ”googlekääntäjämäiset”, tarjoten välillä hyvinkin tönkköä ja jopa hulvattomuuden puolelle kääntyvää käännöstyötä.

Elokuva- ja tv-sarjavalikoima on monipuolinen. Mitään kuumimpia uutuuksia sieltä ei kannata etsiä, vaan valikoima on pikemminkin 1990- ja 2000-luvun kestosuosikkeja. Listoilta löytyy mm. Frendit, Apollo 13, Bridget Jones’s Diary, 8 mile, Deadpool, Fast & Furious ja House of Gucci. Myös lastenelokuviakin löytyy runsaasti, mutta satunnaisotannalla ne ovat vain tekstitetty suomeksi.

Elokuvavalinnassa vedämme "kotiin päin" ja valitsemme Autot-elokuvan. Siitä meille tarjoillaan englanninkielinen versio suomenkielisellä tekstityksellä, joka paikoittain ontuu jonkin verran.

Tekstityksiin liittyy myös tahatonta komiikkaa. Ainakin Cars ja Joker -elokuvien otannalla tekstitykset ovat vahvasti ”googlekääntäjämäiset”, tarjoten välillä hyvinkin tönkköä ja jopa hulvattomuuden puolelle kääntyvää käännöstyötä.

Pelien puolella luotetaan niin ikään klassikoihin. Itseään pääsee haastamaan sudokujen, Angry Birdsin tai shakin muodossa. Podcastit ja äänikirjat ovat valikoimiltaan heikkoa. Vaihtoehtoja on vain kourallinen ja nekin aavistuksen omituisia englanninkielisiä pääasiassa itseoppimiseen tai johtamiseen keskittyviä äänisisältöjä.

Pelivaihtoehtoja oli yhteensä neljä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Matkanteko käy nopeasti

Matka Helsingistä Jyväskylään menee nopeasti. Nopealla bussiyhteydellä on varmasti osasyy tähän, mutta luonnollisesti iso osa nopeasti kiitävästä ajasta johtuu premium-bussiin uutuudenviehätyksestä. Varmasti taustalla rullaavat elokuvatkin saavat ajan kulumaan kuin siivillä.

Myös muut matkustajat tuntuvat olevan innoissaan uudesta matkustuskonseptista. Kuuntelen sivukorvalla muutamaa riviä edempänä olevien nuorten keskustelua. He kiteyttävät tämäntapaisen matkustamisen olevan hyvä vaihtoehto junamatkustamiselle sekä heille, ketkä kokevat bussilla matkustamisen usein tuskallisena. Todennäköisesti asia on juurikin näin, vaikka itse en ole koskaan bussimatkustamista kokenut tuskallisena.

Premium-bussissa on oikeastaan kaikki muutkin hyvän bussimatkan elementit kunnossa. Lämpötila autossa on sopiva ja raitista ilmaa tulee penkkien yläpuolen suulakkeista. Matkan aikana bussi on noin puolillaan ihmisistä, joten tilaa ja rauhaa riittää.

Olemme sateisessa Jyväskylässä kello 17.38. Aikataulusta jäädään kolmisen minuuttia, mutta siitäkin voidaan syyttää nelostien useita, liikenteen sujuvuuden kannalta arvaamattomia tietyömaita.

Jyväskylä on Turun ohella toinen kaupunki, johon premium-bussi kuljettaa kesäkauden aikana Helsingistä.

Aikataulusta jäädään kolmisen minuuttia, mutta siitäkin voidaan syyttää nelostien useita, liikenteen sujuvuuden kannalta arvaamattomia tietyömaita.

Yhteenveto konseptista

Lopuksi on aika vetää yhteen premium-bussivuoron vahvuudet ja heikkoudet.  

Se on ainakin helppo todeta, että premiumista puhuminen ei ole tällä vuorolla vain sanahelinää tai markkinointipuhetta. Premium-vuorolla matkustaminen on aidosti mukavampaa mm. parempien istuimien ja yleisen väljyyden vuoksi.

Jokaisella paikalla oleva näyttö oli ihan mukava lisä, muttei siitä tullut varsinaista premiumin tuntua. Vielä 15 vuotta sitten tämä olisi ollut ehdottomasti premiumia, mutta nykyään kun jokaisen puhelimesta löytyy erilaisia suoratoisto- ja äänikirjapalveluita, on bussiyhtiön vaikea lyödä asiakkaiden taskuissa kulkevaa laitetta.

Bussissa yleinen siisteystaso, lämpötila ja ilmanlaatu olivat kaikki hyvässä kunnossa. Valitettavasti näin ei ole jokaisella bussivuorolla, joten siitäkin premium-bussi saa positiivisen maininnan.

Istuimien yläpuolella olevat napit ovat tuttuja muista linja-autoista ilman erikoisuuksia.

Yhtenä valttikorttina oleva matkanteon nopeus onkin sitten kinkkisempi juttu. Kuten esimerkkimme osoittaa, non-stop ei tarkoita automaattisesti nopeinta vaihtoehtoa. Jos matkan varrella pääsee nousemaan kyytiin tai kyydistä pois, se voi nopeuttaa monien matkantekoa.

Tällä hetkellä pienen haasteen premium-bussien valintaan tuo harva lähtöväli. Luonnollisesti mitä harvemmin bussi lähtee, sitä todennäköisemmin on vaikeaa yhdistää sitä omiin aikatauluihin. Tämä asia tulee tosin todennäköisesti muuttumaan, jos vuoden kestävän pilottivaiheen jälkeen konsepti vakiintuu käyttöön.

Hinnoittelultaan premium-bussi on lähes kaikkien hankittavissa. Hintaero tavallisiin bussivuoroihin on maltillinen ja dynaamisen hinnoittelun ansiosta aikainen lintu nappaa matonsa muita edullisemmin. Premium-bussi voi olla myös edullisempi vaihtoehto nopealle junayhteydelle.

Premium-bussi voi olla myös edullisempi vaihtoehto nopealle junayhteydelle.

Kesäisenä maanantaina Jyväskylän bussi oli vain noin puolillaan.

Lux Express by OnniBus -vuoro Helsingistä Jyväskylään

  • Kilpaileva vaihtoehto junamatkustamiselle
  • Nopea matkanteko
  • Mukavat istuimet ja reilusti jalkatilaa
  • Maltillinen hinnoittelu
  • Vähäiset vuorot pilottivaiheessa
  • Non-stopin vuoksi ei mahdollisuutta nousta kyydistä tai kyytiin välimatkalla
  • Viihdenäytön paikoittainen yksinkertaisuus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy