4.3.2017 Liikenne Miehittämättömät ilma-alukset – uusi uhka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomessa miehittämättömiä ilma-aluksia koskevat säännöt ovat liberaalit ja asettavat vastuun toimijalle eli laitteen käyttäjälle. Viranomaisvalvonta on riskiperusteista. Valvontaa keskitetään niihin, joiden toiminnassa on ollut huomauttamista. Suomessa käytettävät miehittämättömät ilma-alukset painavat yleensä 1 000–2 000 grammaa, mutta alusten koko- ja painohaarukka on laaja, puolesta kilosta aina 30 kiloon.Huhtikuun lopussa 2016 Suomessa oli 522 rekisteröityä RPAS- operaattoria ja ilma-aluksia oli käytössä 729 kappaletta. Suurimmat RPAS –laitteiden käyttäjäryhmät ovat valokuvaajat, mediatalot ja rakennustarkastus.Toistaiseksi RPAS-toiminta Suomessa ollut hyvin turvallista, mutta tulevaisuudessa miehittämättömien ilma-alusten uhkat turvallisuudelle voivat kasvaa.Laitteiden suorituskyvyn kohentuessa riskit lisääntyvät. Samalla laitteiden tunnistamisen ja torjuntakeinojen tarve kasvaa. Tunnistamaton ilma-alus voi olla potentiaalinen uhka. Reaaliaikainen paikkatieto on mitä todennäköisimmin tulevaisuuden vaatimus.Tarkemmista tiedoista kiinnostuneiden iloksi Trafin näkemyksiä miehittämättömästä ilmailusta ja sen kehityksestä Suomessa on koottu Trafin materiaalipankkiin. Droneja ei saa lennättää lentoasemien lähistöllä. Mikä on drone? Drone on kansanomainen ilmaisu, jolla tarkoitetaan kaikkia miehittämättömiä laitteita maalla, merellä ja ilmassa. Lennokki on lentämään tarkoitettu laite, jonka mukana ei ole ohjaajaa ja jota käytetään harraste- tai urheilutarkoitukseen. RPAS (Remotely Piloted Aircraft System): kauko-ohjatun ilma-aluksen käytön kokonaisjärjestelmä, johon sisältyy: kauko-ohjattu ilma-alus, sen kauko-ohjauspaikat, tarvittavat ohjaus- ja seurantayhteydet ja muut erikseen määrätyt käytön edellyttämät järjestelmän osat. Yleensä ammattikäytössä. Dronejen tulo markkinoille on saanut lennokkiharrastajien lukumäärän reippaaseen kasvuun Suomessa. Kaikkien lennokkien ja miehittämättömien ilma-alusten lennättäjien on hyvä kiinnittää erityistä huomiota turvallisuuteen ja yksityisyydensuojaan liittyviin asioihin. Dronet ovat harrastus- tai urheilutarkoituksessa käytettäviä, ilman ohjaajaa ilmassa liikkuvia laitteita. Ne voivat olla joko kauko-ohjattuja tai autonomisia, ns. vapaastilentäviä droneja. Muista nämä! - Droneen on oltava suora näköyhteys ja sen on oltava koko ajan ohjattavissa. - Lähempänä kuin 5 km isosta lentoasemasta lennättäminen ei ole sallittua ilman lennonjohdon lupaa. - Lennätyskorkeuden on oltava alle 150 metriä. - Lentoaseman lähialueella (5 km etäisyydellä kiitoteistä) lennätyskorkeus enintään 50 metriä, suurempi korkeus vain lennonjohdon luvalla. - Dronen lennättäminen ulkosalle kokoontuneen väkijoukon yläpuolella ei ole sallittua. - Lennätykset eivät saa vaarantaa, haitata eikä estää pelastushelikopterin toimintaa. Pienten lentokenttien ja helikopteripaikkojen, esim. Nummela ja Meilahti, läheisyydessä lennättämisessä on oltava erityisen varovainen. Ota huomioon myös mahdolliset paikalliset ohjeet. Lisätietoja: https://trafi.fi/drone https://youtu.be/kx4tpee84Fo https://youtu.be/71OK7msGXTg https://youtu.be/AVnP0hwIM9M Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa