21.1.2025 Matkailu Moottori 100 vuotta: Matkamme Saksan halki 16.–22.7.1933 Teksti Joachim Hornin tekemä matkakertomus, valmistettu kolmena kappaleena. Ulla Franken kopiosta kääntänyt Olli Kleemola. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Julkaisemme lyhennelmän eräästä matkakertomuksesta, joka löytyi historiantutkijan arkistoista saatteella ”Autoklubilaisten matka Saksaan”. Vaikka kaikkia tietoja ei ole voitu vahvistaa, on kyseessä joka tapauksessa suomalais-saksalaisen seurueen mielenkiintoinen kiertomatka 1930-luvun alun Saksaan. Kertomus on osin mainio katsaus menneisyyteen ja sen ajan henkeen, osin muistutus automatkailun vielä näinäkin päivinä toistuvista teemoista. Olimme jo pitkään suunnitelleet tekevämme tänä kesänä todellisen ”bensanpolttomatkan” Saksan halki. Joukkomme oli suomalaisten ystävien myötä kasvanut jo varsin suureksi – oikeastaan liian lukuisaksi NSU 7/34-autollemme. Joukkoon kuuluivat Else-äiti, Erika, Suomesta tulleet Ulla, Dieter ja Rosemarie sekä kuljettaja Jochen. Pienoisesta ahtaudesta huolimatta saimme aikaan toimivan istumajärjestyksen.Otimme mukaan vain välttämättömät vaatteet, ja auton vasemmalle astinlaudalle kiinnitimme kapean laatikon, johon pakattiin ruokailuvälineet ym. Tien päällä ei siis voitu hienostella, mutta siitä ei meille ollutkaan kysymys: halusimme nähdä paljon Saksaa!Sunnuntai 16.7.: Auto haettiin tallista, ja vähän jälkeen yhdeksän se seisoi talon edessä Rathausstrasse 68:ssa. Vähän jälkeen kymmenen NSU:mme 34 hevosvoimaa alkoivat pehmeästi liikuttaa meitä.Matka alkoi, hyvästi Berliini, hyvästi Mariendorf! Miltä meistä tuntuikaan! Nyt olimme irrallaan arjen yksitoikkoisuudesta, suruista ja hankaluuksista! Ajoimme halki kauniin saksalaisen maan, halusimme nähdä myös seutuja, jotka olimme siihen saakka tunteneet vain kuvista. Onko mitään hienompaa ja vapauttavampaa kuin ajaminen pois suurkaupungista, ohikiitävä maa kaikessa monipuolisuudessaan, uudet, meille tuntemattomat saksalaiset kaupungit – ja se vapauden ja riippumattomuuden tunne, jonka auto, tuo rullaava, kaiken tavoittava kotimme meille antoi. Matkan aikana saatoimme aina tietää että mukanamme kulki pala kotiseutua, saimme tarvittaessa aina oman katon päämme päälle.Ajaessamme itäisestä Lichterfeldestä kohti Teltowia ajattelin ensin, että minun ei pitäisi kiihdyttää yli 50 kilometrin tuntinopeuteen. Mutta kuten aina, kun taas tottuu autoon ja ajamiseen, sitä ajattelee, ettei pikku lisänopeus lainkaan haittaa. Kohta ajoimmekin kuuttakymppiä. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen