10.4.2024

Nimi muutettu: Mazdan ensimmäinen juuriaan myöten sähköauto saattaa olla lainatavaraa kiinalaisyhteistyökumppanilta – omat mallit seuraavat myöhemmin perässä

Kiinan markkinoilla on hankala pärjätä ilman paikallista yhteistyökumppania ja siellä on vielä hankalampi pärjätä ilman sähköautoa. Mazda koittaa vauhdittaa myyntiään maailman suurimmalla automarkkina-alueella lainaamalla yhteistyövalmistajansa Tesla Model 3 -haastajaa.

Käytännössä kaikilla merkittävillä länsimerkeillä on kiinassa oma yhteistyökumppaninsa 50:50 -omistajuusjärjestelyllä. Kiinalaisosapuolet toimivat näissä yhteistyökuvioissa ikään kuin "paikallisina oppaina" ja valmistavat länsiautot omilla tehtaillaan kiinalaisilla spekseillä, aika usein esimerkiksi pitkällä akselivälillä, noille varsin suljetuille maailman suurimmille automarkkinoille. Yhteistyötehtaita on käytännössä kaikilla länsivalmistajilla, Japanista Euroopan kautta Yhdysvaltoihin. Tätä kautta ovat syntyneet muun muassa FAW-Volkswagen, SAIC-GM-Wuling sekä GAC Toyota.

Nyt kun kiinalaiset autonvalmistajat nostavat kovasti päätään kaikkialla maailmassa, on länsivalmistajilla kahta kauheampi tilanne Kiinan sisällä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Changan Mazda

Mazdan "pääopas" ja nykyisin ainoa opas Kiinan markkinoilla on kansantasavallan neljänneksi suurin autonvalmistaja, Changan Auto. Yhdessä Changanin kanssa Mazda pitää Kiinan sisällä yhteisyritystä nimeltä Changan Mazda. Changanin kanssa yhteisyritys löytyy lisäksi Fordilta sekä vielä muutama vuosi sitten myös PSA:lta ja Suzukilta.

CX-4 oli Kiinan markkinoiden erikoisuus.

Changan Mazdan tehtävä on pitkälti valmistaa Kiinan markkinoille niitä samoja takuuvarmoja Mazdan malleja, joita meidänkin Mazda-liikkeistämme saa. On kuitenkin myös pari poikkeusta. Ensimmäinen niistä oli CX-4, pelkästään Kiinan markkinoille suunnattu melko matalaprofiilinen crossover, joka perustui Mazda 3:een, mutta jonka tuotanto ilmeisesti loppui viime vuonna.

Toinen pelkästään Kiinan markkinoille suunnattu tuote on Mazdan historian toinen tuotantosähköauto, CX-30 EV. Tuosta mallista ei ole herunut juurikaan tietoja ulkomaailmaan (ei edes pressitiedotetta tai -kuvia), mutta oletettavasti CX-30:n korin alle on Kiinassa tungettu Changanin omatekoinen akusto sekä muut sähkövempaimet. Lopputulos on kuin tuhti pannukakku, joka on taottu muutoin nätin ja sopusuhtaisen crossoverin alle. Ja mikä myynnin kannalta kaikkein pahinta, se on ainoa sähköauto, joka Mazdalla on ollut Kiinassa tarjota, sillä myös MX-30 puuttuu sikäläisistä valikoimista. Kiinassa ei nykyään voi pärjätä ilman tukevaa sähköautomallistoa.

CX-30 EV:n kiinalainen toteutus ei varsinaisesti hivele silmää. Kuva: via Wikimedia Commons

Näin siis, vaikka Mazdan crossovereita rakastetaan sen suurimmalla markkina-alueella Pohjois-Amerikassa sekä laajalti muuallakin, ja japanilaisvalmistaja vastaa eräästä kaikkien aikojen pidetyimmästä kompaktista urheiluautosta MX-5:stä, Kiinassa Mazdan myynti ei ole lainkaan toivotulla tasolla. 30 miljoonaan uuteen autoon vuodessa mahtuu siellä vain noin 80 000 Mazdaa, siitäkin huolimatta, että Mazda 3 sai vuonna 2020 sikäläisillä markkinoilla melkoisen tunnustuksen, kun se valittiin Vuoden Autoksi Kiinassa.

Nyt on siis otettava kovat otteet käyttöön.

Tesla Model 3:n kimppuun logonvaihdolla

Salakuvat, jotka ainakin australialainen autolehti Drive on saanut haltuunsa paljastavat, että Kiinassa on testattu liikenteen seassa Mazdan muotoiluyksityiskohdilla Changanin alaisen Deepal -sähköautobrändin SL03 -sedania. Tämän perusteella vaikuttaa siis siltä, että Mazdan ensimmäinen alusta alkaen sähköautoksi suunniteltu malli tullaan toteuttamaan uudelleenbrändäyksellä, eikä sitä mitä suurimmalla todennäköisyydellä tulla myymään Kiinan ulkopuolella.

MX-30:a ei lasketa alusta alkaen täyssähköautoksi, sillä se perustuu CX-30:een, ja sehän tulee kotimarkkinoillaan sekä muun muassa Australiassa 2,0-litraisella bensiinimoottorilla.

Lyhyellä tähtäimellä Mazda saattaa lainata Changanilta vastaavalla tavalla myös sähköcrossoverin, ja yrittää tällä tavalla kasvattaa jalansijaansa kansantasavallassa. Tulevaisuudessa Changan voi hyvinkin valmistaa japanilaismerkille sähköautoja, joissa on huomattavasti enemmän Mazdan omaa kädenjälkeä, ja näitä saatetaan nähdä aina Euroopassa asti. Samalla tavalla Honda toi Eurooppaan e:Ny1 -sähköcrossoverinsa Kiinasta.

Deepal SL03:n sisarmallina tuleva Mazda-sedan toimisi sekä lakkautetun Mazda 6:n sähköisenä seuraajana että Tesla Model 3:n ja kumppaneiden kilpailijana. SL03 on mitoiltaan karkeasti Mazda 6:n kokoinen, ja se on saatavilla kahdella eri voimalinjavaihtoehdolla, joista molemmat todennäköisesti löytävät tiensä myös Mazdaksi brändättävään versioon. Täyssähköversiossa - johon koko homma perustuu - on maksimissaan 66,8 kilowattitunnin akusto sekä 190 kilowatin sähkömoottori taka-akselille sijoitettuna. Toinen versio on puolestaan sarjalataushybridi eli siinä 1,5-litrainen bensiinimoottori toimii niin kutsuttuna range extenderinä.

Lähteet: Changan Mazda, Drive.com.au

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat