RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Uutinen Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori paljasti aiemmin, että Kamux-autokauppaketjussa on myynnissä kaksi väärin dokumentein rekisteröityä RAM-jenkkiavolavaa. – Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä, sanoo amerikkalaisten RAM-autojen virallisen maahantuojan edustaja Janne Noukkala.Moottori paljasti aiemmin, kuinka Suomessa on saatu rekisteröityä amerikkalaisia avolavoja kevytkuorma-autoiksi väärin paperein. Kaksi tällaista RAM-merkkistä autoa on myynnissä autokauppaketju Kamuxilla. Asiaa kysyttiin Kamuxilta sekä heidän sopimuskumppaniltaan ja heidän mukaansa autojen rekisteröinti Suomessa on tapahtunut täysin laillisin keinoin.Moottorin saamien tietojen mukaan autoihin kiinnitetyt muutostyyppikilvet sekä rekisteröinnissä käytettävät valmistajan todistukset olisivat kuitenkin vääriä, vaikka Kamuxilla toisin väitetään. Tämän vahvisti Moottorille myös autojen valmistajan Stellantiksen edustaja Elena Cortesi. Cortesin Moottorille lähettämässä asian vahvistavassa sähköpostiviestissä oli mukana myös hänen esimiehensä, RAM-merkin Euroopan toimintojen johtaja Raffaele Brustia sekä RAM-automerkin globaalista viestinnästä vastaava Nick Cappa.Moottorin julkaiseman uutisen jälkeen Kamux lähetti Moottorille vastineen, jonka Moottori julkaisi.Vastineessaan Kamux kertoo, että kyseessä olevat heillä myytävät kaksi RAM-autoa olisi valmistettu Meksikossa ja sen vuoksi autoilla on autojen valmistajan Meksikosta toimittama todistus autojen massan korotuksesta. Tämän jälkeen autojen muutostyön kevytkuorma-autoksi Suomessa olisi tehnyt Kamuxin yhteistyökumppani.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValmistenumero kertoo valmistusmaanKamux kertoo vastineessaan, että ”muutostyö on toteutettu Kamuxin toimittajakumppanilla, joka on saanut muutostyöhön tarvittavat dokumentit autojen valmistajalta Stellantis Mexico S.A de C.V:ltä autojen alkuperämaasta Meksikosta”.Moottorin selvitysten mukaan kyseisiä autoja ei ole valmistettu Meksikossa. Tämän voi todeta muun muassa hyvin yksinkertaisesti autojen valmistenumerosta. Autojen valmistenumero kertoo, että kyseiset autot on valmistettu Yhdysvalloissa, eikä Meksikossa, kuten Kamux sekä autojen maahantuoja sanovat. Autojen valmistenumerosarjan ensimmäinen merkki, eli numero kertoo, missä maassa kyseinen auto on valmistettu. Numero 1 valmistenumerosarjan alussa tarkoittaa Yhdysvaltoja, numero 2 Kanadaa ja numero 3 Meksikoa. Kyseisten Kamuxilla myynnissä olevien kahden RAM 1500 -auton valmistenumerosarjan eli niin sanotun vin-numeron ensimmäinen numero on 1, eli autot on valmistettu Yhdysvalloissa. Nämä autot eivät ole Meksikoa nähneetkään. Kyseistä RAM 1500 -mallia ei edes valmisteta RAM:in Meksikon Saltillon tehtaalla. Tämän vahvistaa myös RAM-autojen virallisen maahantuojan edustaja Janne Noukkala. Noukkalan yritys Onyx Enterprises Oy, joka käyttää kaupallista Carvista-nimeä, on toiminut juuri amerikkalaisten autojen virallisena maahantuojana toistakymmentä vuotta.– Nämä autot eivät ole Meksikoa nähneetkään. Kyseistä RAM 1500 -mallia ei edes valmisteta RAM:in Meksikon Saltillon tehtaalla, Noukkala toteaa.Paremmin varusteltuja DT-mallejaRAM:in Meksikon Saltillon tehtaalla valmistetaan RAM Heavy Duty -malleja, joita ovat RAM 2500, RAM 3500, RAM 4500 sekä RAM 5500. Lisäksi Saltillossa valmistetaan ja RAM Promaster -umpipakettiautoja. Saltillossa on myös valmistettu RAM 1500 Classic -malleja. Kamuxilla myynnissä olevat RAM 1500 -mallit ovat paremmin varusteltuja DT-malleja, jotka valmistetaan Sterling Heightsissa Michiganissa Yhdysvalloissa.Noukkala vahvistaa Moottorille autojen alkuperän. Noukkalan mukaan virallisista asiakirjoista näkee, että Kamuxilla myynnissä olevat kaksi RAM 1500 -autoa on valmistettu nimenomaan Euroopan markkinalle myyntiin ja toisen Eurooppaan on tuonut Auto Export Corporation ja toisen Klintberg & Way Ab. Sekä AEC että Klintberg & Way ovat kumpikin toimineet RAM-autojen virallisina maahantuojina Euroopassa. Meksikon maakoodi olisi 01 ja sitä näiden autojen tiedoista ei löydy. – Autojen tiedoista käy ilmi, että ne ovat Zone 06-Export -maahantuontia, joka tarkoittaa Puerto Ricoa sekä Eurooppaa. Meksikon maakoodi olisi 01 ja sitä näiden autojen tiedoista ei löydy, Noukkala sanoo.Noukkala myös vahvistaa, että autojen valmistenumeron ensimmäinen merkki, eli numero 1 kertoo, että autot on valmistettu Yhdysvalloissa eikä Meksikossa.Stellantis ei myönnä todistuksiaNoukkala sanoo, että autot ovat olleet siis Eurooppaan tullessaan N1G-luokan pakettiautoja ja sellaisina autojen valmistaja on ne markkinoille hyväksynyt. Noukkala sanoo, kuten monet muutkin lähteet Moottorille, että kyseisiä käytettyjä autoja ei ole ollut mahdollista rekisteröidä Suomessa kevytkuorma-autoiksi muuten kuin väärin dokumentein, koska autojen valmistaja Stellantis ei myönnä käytetyille jenkkikuormureille todistuksia massojen korotuksiin. Uutena auto olisi voitu hyväksyä kevytkuorma-autona, mutta kyseisten autojen kohdalla näin ei ole tapahtunut, vaan autot ovat olleet N1G-luokan pakettiautoja ennen Suomeen tuloaan.Myös Ruotsin liikennevirastosta Transportstyrelsenistä vahvistettiin Moottorille aiemmin, että autot ovat tulleet Ruotsiin Saksassa N1G-luokan pakettiautoina ja ovat olleet myös koko Ruotsissa olonsa ajan pakettiautoja. Tällainen toiminta harmittaa tietysti kaikkia toimijoita, sillä se leimaa koko alaa ja antaa pahimmillaan virheellisen käsityksen siitä, että kaikki jenkkiavolavoja myyvät toimisivat näin. Myös RAM-autojen virallisen maahantuojan KW Automotiven Suomen edustaja Simo Rosvall vahvistaa Noukkalan tiedot oikeiksi.Rosvall sanoo, että hän on myös saanut viitteitä lehtitietojen ulkopuolelta siitä, että autoja olisi rekisteröity kevytkuorma-autoiksi väärin dokumentein.– Tällainen toiminta harmittaa tietysti kaikkia toimijoita, sillä se leimaa koko alaa ja antaa pahimmillaan virheellisen käsityksen siitä, että kaikki jenkkiavolavoja myyvät toimisivat näin. Lisäksi väistämättä käy myös niin, että autoja päätyy asiakkaille saakka, Rosvall sanoo.Simo Rosvall on toiminut autoalalla vuosikymmeniä, hän ollut aiemmin vastannut muun muassa Aro-yhtymällä muun muassa Fiatin, Alfa Romeon ja muiden italialaismerkkien maahantuonnista.– Kaikki eivät tee laittomuuksia. Virallisen myyjäverkostomme puolesta voin sanoa, että heidän jokainen maahantuoma auto on laillinen, jolle ei tule veroseuraamuksia tai katsastusvaikeuksia sen vuoksi, etteivät autojen paperit olisi kunnossa. Korostan, että virallisen myyntiverkoston ulkopuolella on myös sellaisia toimijoita, jotka toimivat niin ikään sääntöjen ja lain mukaan, Rosvall sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKakkosvaiheen valmistaja merkitty muutostyyppikilpeenRosvall toteaa, että RAM ja Dodge-merkkisten amerikkalaisten autojen virallisia maahantuojia, KW Automotiven verkoston edustajia Suomessa ovat Carvista, GT-Auto sekä Sports Car Center.Rosvall sanoo, että mikäli edellä mainittujen yritysten nimi on kevytkuorma-autoiksi rekisteröityjen autojen kuljettajan oviaukosta löytyvistä muutostyyppikilvistä kakkosvaiheen valmistajana, autossa on kaikki kunnossa.– Mikäli muutostyyppikilvessä ei ole niin sanottua kakkosvaiheen valmistajaa mainittu, niin sitten voi epäillä, onko auton papereissa kaikki kunnossa, Rosvall sanoo.Rosvall näkee viime viikkoina keskusteluissa olleessa autojen harmaatuonnissa selkeän ongelman. – Yksittäistä katsastustoimipisteitä ei voi syyttää siitä, että autoja päätyy kilpiin väärin dokumentein. Näiden valvonta on vaikeaa eikä yksittäinen katsastusmies pysty haastamaan sitä, jos joku tulee rekisteröimään auton virallisen näköisten papereiden kanssa, Rosvall sanoo.Kun Moottori kysyi samaa asiaa aiemmin myös Traficomilta, Traficomilta vastattiin, että mahdollisen väärennöksen selvittäminen ei ole katsastajan toimivallassa. Väärennösten selvittäminen kuuluu poliisille. Traficomilta myös todettiin, että väärin paperein rekisteröityjä autoja tulee aika ajoin esiin. Yksittäistä katsastustoimipisteitä ei voi syyttää siitä, että autoja päätyy kilpiin väärin dokumentein. Näiden valvonta on vaikeaa eikä yksittäinen katsastusmies pysty haastamaan sitä, jos joku tulee rekisteröimään auton virallisen näköisten papereiden kanssa. – Valvonta on vaikeaa. Me maahantuojana olisimme valmiita kuitenkin siihen, että me pystyisimme helpostikin vahvistamaan autojen taustat, jos olisi sellainen järjestelmä, jossa yksittäin rekisteröitävien autojen taustoja pitäisi tarkistaa ennen rekisteröintiä, Rosvall sanoo.Rosvallin mukaan jenkkiavolavojen vuosittaiset rekisteröintimäärät ovat sen verran pieniä, että tarkistaminen olisi senkin vuoksi mahdollista. Se myös auttaisi alaa ja eikä ”harmaita” ajoneuvoja päätyisi markkinalle niin helposti.– Me pystyisimme sanomaan heti, onko auton taustoissa kaikki kunnossa, Rosvall sanoo.Moottorin tietojen mukaan Suomessa on jo pidemmän aikaa tuotu maahan autoja, jotka on rekisteröity väärin dokumentein kevytkuorma-autoiksi. RAM-autojen lisäksi myös General Motorsin tuottamia Cadillac- ja Chevrolet-merkkisiä autoja on rekisteröity mitä ilmeisemmin kevytkuorma-autoiksi väärin dokumentein. General Motorsilla ei ole Suomessa tällä hetkellä virallista maahantuontia. Tästä on kysymys Ajoneuvo, jonka kokonaismassa on alle 3 500 kg (N1/M1-luokat) voidaan tietyin edellytyksin hyväksyä Suomessa kevytkuorma-autoksi, eli N2-luokan ajoneuvoksi, jonka kokonaismassa on yli 3 500 kg. Hyväksyntä tapahtuu aina yksittäishyväksyntä-menettelyn kautta. Vaihtoehtoja hyväksynnälle on kaksi. Ajoneuvo testataan Suomessa: Trafin valtuuttama virallinen testilaitos tekee ajoneuvolle testit, joihin kuuluu mm. massan korotus, kuorman sidonta, nopeuden rajoitin, ohjauslaitteet, jarrut, hinauspisteet, massat, mitat ja kytkentälaitteiden asennus. Hyväksyttyjen testien jälkeen kyseisen mallisarjan auto voidaan yksittäishyväksynnässä hyväksyä N2-luokan ajoneuvoksi. Hyväksynnän jälkeen auton maahantuoja kiinnittää autoon ns. kakkosvaiheen valmistajan tarran, josta ilmenevät uudet massat ja kakkosvaiheen valmistajan nimi. Edellä mainittu menettely koskee vain uusia autoja tai korkeintaan 6 kuukautta vanhoja autoja, jotka on rekisteröity USA:ssa, Kanadassa tai Japanissa. Jos auto on ollut aiemmin rekisterissä Euroopan alueella, kuten tässä jutussa kuvatut käytetyt RAM-, Chevrolet- ja Cadillac-autot, niin niitä ei voi tämän menettelyn avulla rekisteröidä Suomessa N2-luokan ajoneuvoksi. Esimerkiksi RAM-autojen virallisen Euroopan maahantuojan KW Automotiven edustajan mukaan kaikki sen maahantuomat autot, jotka on Suomessa hyväksytty valtuutettujen jälleenmyyjien toimesta N2-luokkaan, on aina hyväksytty virallisen testausmenettelyn ja lain mukaisesti. Ajoneuvon valmistaja myöntää todistuksen massan korotuksesta Lain mukaan myös käytetyn ajoneuvon muuttaminen N1-luokasta N2-luokkaan on mahdollista, jos ajoneuvo täyttää uutta luokkaa koskevat tekniset vaatimukset ja niiden täyttyminen on osoitettu riittävällä tasolla. Tämä voidaan tehdä niin Suomessa jo rekisterissä olevalle ajoneuvolle, kuin maahantuotavalle ajoneuvolle, mutta se edellyttää autojen valmistajan hyväksyntää eli todistusta. Valmistajan hyväksyntä tarkoittaa käytännössä vastuun ottamista muutoksista. Autojen valmistajat Stellantis ja GM eivät kuitenkaan myönnä valmistamilleen käytetyille ajoneuvoille todistusta massan korotuksesta, joten niiden osalta massan korotus ei ole Suomessa mahdollinen ja ainoa laillinen keino on edellä kuvattu testaaminen Suomessa, mutta silloinkin massan korotuksella vaaditaan valmistajan hyväksyntä. Tämän vuoksi tässä artikkelissa mainitut RAM-, Cadillac- ja Chevrolet-ajoneuvot vaikuttavat päätyneen rekisteriin N2G-luokan ajoneuvoina kyseenalaisin menetelmin. Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla Suomessa on oletettavasti rekisteröity vuosien aikana kymmeniä jenkkiautoja väärin paperein kevytkuorma-autoiksi. Kevytkuorma-autoista ei tarvitse maksaa muun muassa autoveroa. Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema