18.4.2022 Ajoneuvot Renault Megane E-Tech on nyt Suomessa! – Ensimmäiset asiakkaat joutuvat odottamaan uutuutta kuitenkin vielä tovin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Megane E-Tech on ranskalaisvalmistajan vastaus kovasti kysyttyyn c-segmentin kokoluokan sähköautoihin. Vaaditaan vielä puolisen vuotta kärsivällisyyttä, että ensimmäiset asiakkaat pääsevät kurvailemaan uudella Renault Megane E-Tech -sähköautolla Suomessa. Ensimmäiset seitsemän kappaletta Megane E-Tech -autoja saapui Suomeen kuitenkin juuri, mutta niistä ei vielä asiakkaille asti autoja luovutukseen riitä.Renault-jälleenmyyjät saavat näillä näkymin E-Tech -esittelyautonsa kesäkuun alussa ja ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa syys-lokakuussa, siis noin puolen vuoden kuluttua. Hieman siis kärsivällisyyttä tarvitaan vielä.Maahantuoja ei paljasta, että millaista markkinaosuutta he uutuudelle ovat tavoittelemassa, mutta koska ajat ovat tällä hetkellä sellaiset, on odottavissa, että kaikki mitä maahan tulee, myös menee kaupaksi. Meganen edustamassa kokoluokassa tapahtuu juuri tällä hetkellä paljon sähköistymistä ja kyseisellä kokoluokalla on merkittävä markkinaosuus Suomessa, joten sutinaa todennäköisesti riittää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehokas latausRenault Megane E-Techiä, jossa edellisten Megane-mallien kanssa yhteistä on vain mallinimi, on saatavilla kahdella erikokoisella ajoakulla. Renault myös markkinoi uutuuttaan, että autossa on Suomen tehokkain lataus. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikissa Suomeen virallisen maahantuojan kautta tuotavissa autoissa on aina 22 kilowatin tehoinen Type 2 -kolmivaihelaturi ja CCS DC -pikalataus. Pikalatauksen maksimiteho on 40 kWh ajoakun kanssa 85 kW ja suuremman 60 kWh ajoakun kanssa 130 kW.Kolmivaihelatauksella 22 kW teholla pienemmän akun saa täyteen kahdessa tunnissa ja 10 minuutissa ja suuremman lataamiseen kuluu aikaa tunti kauemmin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tien päällä ollessa ei aina tarvitse kytätä vapaana olevaa suurteholaturia, vaan 22 kilowatin tehollakin voi saada riittävästi virtaa melko lyhyessä ajassa siihen, että matka jatkuu.Käyttämällä suuremman akun kanssa pikalatausta (130 kW) saa ihanneolosuhteissa puolessa tunnissa riittävästi virtaa 300 kilometrin ajoon (WLTP). Suomeen tuotavissa malleissa vakiona on myös lämpöpumppu, joka ottaa talteen myös korkeajännitejärjestelmän tuottamaa hukkalämpöä, jolloin ajomatkaan syntyy lisää toimintasädettä.Hankintatuella alle 40000 euronRenault on saanut myös hinnat Suomessa. Edullisimman mallin hinta hinnastossa nousee hieman yli 40000 tuhannen euron, mutta kun siitä vähennetään 2000 euron hankintatuki, hinta jää alle 40000 euron. Hankintatuen edellytyksenä on, että auton hinta hinnastossa on alle 50000 euroa, joten kaikkia Megane E-Tech -malleja tuki ei koske.Edullisin malli, 130-hevosvoimainen 40 kWh:n akulla varustettu malli Equilibre maksaa 41 390 euroa, hankintatuella 39 390 euroa. Siihen hintaan saa muun muassa 18-tuumaisen vannepaketin, täys-led -valot sekä peruutuskameran ja pysäköintitutkan taakse. Myös vakionopeudensäädin ja langaton älypuhelimen peilaus kuuluvat mukaan.Myös toiseksi edullisin malli on 130-hevosvoimainen 40 kWh:n akulla varustettu Techno, joka maksaa 42990 euroa hankintatuen jälkeen.Seuraava malli on Evolution ER, jossa on lisänä muun muassa adaptiiviset valot, automaattiset kaukovalot sekä liikennemerkkien tunnistus yhdistettynä vakionopeudensäätimeen. Multimediajärjestelmään sisältyvät tässä varustetasossa myös Googlen toiminnot. Evolution ER -mallissa myös ajoakku on 40 kWh-kokoisen akun sijaan 60 kWh, kuten myös kaikissa muissa kalliimmissa malleissa.Malliston huipulla on puolestaan Iconic-varusteinen Megane E-Tech, jolla hintaa on 53990 euroa. Korkeimmasta varustetasosta löytyy peräti 20-tuumaiset vanteet, pysäköintitutka myös eteen, parempaa Harman Kardon -äänentoistoa sekä kaikenlaisia mukavuusvarusteita, kuten sähkötoimiset hierontatoiminnolla ja muistilla varustetut istuimet, nahkaverhoilu istuimissa ja kojelaudassa keinonahkaverhoilu koristetikkauksin. Ulkopuolelta malliston huipulla olevasta mallista löytyy myös tyylikästä ulkomuotoa tuovia elementtejä, kuten musta katto ja taustapeilien kuoret sekä satiininkultaiset F1-helmat puskureissa.Kaiken kaikkiaan Renault Megane E-Tech sähköautoa on saatavana Suomessa kuutena eri versiona.Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Sähköautot Edullisen lataussähkön metsästys kiinnostaa sähköautoilijoita 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”