9.9.2021 Ajoneuvot Sähkö merkitsee porrasperien loppua – Mercedeksen päämuotoilija: ”se näyttää p****lta” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Daimlerin päämuotoilija Gorden Wagener kertoi Top Gearille miten sähkömoottori ja klassisen porrasperämuodon loppu liittyvät toisiinsa. Sähköistyminen on autoalan iso haaste tällä vuosikymmenellä. Mercedes-Benz esimerkiksi haluaa olla täysin sähköinen vuoteen 2030 mennessä, ainakin jos markkinat sen sallivat. Sen vuoksi johtotähti vyöryttikin Münchenin autonäyttelyssä joukon sähkömalleja ja -konsepteja, joissa maalaillaan muun muassa G-sarjan tulevaisuutta sähköautona. EQS ja EQE ovat kuitenkin osoituksia, että sähkö vie jopa porrasperät uuteen suuntaan.– Sähköistäminen tulee tappamaan kolmelaatikkoiset sedanit useista syistä, summaa Daimlerin päämuotoilija Gorden Wagener.– Aero(dynaamisuus) on yksi syy. Toinen on, että kuuden tuuman (n. 15 cm) akkupakkauksen kanssa laatikkosedan ei vain näytä hyvältä, se näyttää p****lta, Wagener latasi Top Gearille.Wagener viittaa kommentillaan tapaan sijoittaa akusto osaksi auton lattiarakennetta, muuttaen sen mittasuhteita.– Tämän takia kehitimme sen rohkean tyylin EQ-malleille, koska se näyttää venytetyltä ja tyylikkäältä. Sähköistäminen tulee muuttamaan autojen mittasuhteita. Meidän täytyy pitää huolta, että ne eivät kaikki näytä samalta, mutta se pelko on ollut jo yli 30 vuoden ajan. Olemme saaneet ne näyttämään erilaisilta ennen ja olen luottavainen, että pystymme siihen tulevaisuudessakin, Wagener perusteli.Jääkö Wagener kaipaamaan kolmen laatikon mallia? Mercedes-Benz on kuitenkin ollut vuosikymmenet eräs tunnetuimmista porrasperien valmistajista.– Enpä oikeastaan. Kolmen laatikon porrasperä on oikeastaan vaikein auto suunnitella. Hyvännäköisen sellaisen tekeminen on todella vaikeaa. Urheiluautot ovat paljon helpompia!– Siksi pidän siitä, että tulossa on jotain futuristisempaa. Siksi sähköistäminen on hyvä tilaisuus muuttaa asioita, ja muutos on aina hyvästä, Wagener kiteyttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAggressiivinen vastaan tietokoneWagener aloitti Mercedes-Benzillä vuonna 1997 ja hän aloitti muotoiluosaston johtajana 2007. Vuonna 2009 hän kiteytti muotoilufilosofiansa "sensual purity". Laatikkosedanien sukupuuton lisäksi 53-vuotias saksalaismuotoilija innostui puhumaan myös autoalan tulevista muotoilutrendeistä sähköistämisen tuodessa kokonaan uusia automerkkejä ja autovalmistajia.– Se mitä sähköistämisestä näkee on, että etumaski on poistumassa. Kaikki nämä uudet startupit, niillä ei ole etumaskia. Ne ovat kasvottomia, hiukan nimettömiä. Ne ovat kaikki hyvin samanlaisia. Näyttävätkö ne aggressiivisilta? Ei. Ne haluavat näyttää pyörillä kulkevilta supertietokokoneilta.– Ehkäpä kun ajamisesta tulee säädellympää ja autosta tulee kuljettaja, sen täytyy näytää enemmän tietokoneelta ja vähemmän aggressiiviselta eläimeltä.– Siitä huolimatta tarvitaan hiukan kiilaa ajovaloihin ja muuta. Siinä on paljon fysiognomiaa, tiedäthän, kasvojen ilmeitä tai kehon muotoja, jotka saavat auton vaikuttamaan ihmisen kaltaiselta. Se on jotain mikä ei muutu. Mutta pääsääntönä sanoisin, että olemme varmaan siirtymässä etäämmälle aggressiivisista muodoista, Wagener jatkaa.Lähde: Top Gear Kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Aake KinnunenLisää aiheestaNissan ja Volvo yhtä mieltä: sedanista tulossa keskisormi katumaastureille Ajatuksia autoista: perinteisessä sedanissa ei ole mitään vikaa Katumaasturibuumi jyrää allensa myös ikonisen kansanauton – Volkswagen Passat sedanin loppu häämöttää Volvo laajentaa mallistoaan: uusi XC20 tai XC30 tulossa lähivuosina Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti