9.9.2021 Ajoneuvot Sähkö merkitsee porrasperien loppua – Mercedeksen päämuotoilija: ”se näyttää p****lta” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Daimlerin päämuotoilija Gorden Wagener kertoi Top Gearille miten sähkömoottori ja klassisen porrasperämuodon loppu liittyvät toisiinsa. Sähköistyminen on autoalan iso haaste tällä vuosikymmenellä. Mercedes-Benz esimerkiksi haluaa olla täysin sähköinen vuoteen 2030 mennessä, ainakin jos markkinat sen sallivat. Sen vuoksi johtotähti vyöryttikin Münchenin autonäyttelyssä joukon sähkömalleja ja -konsepteja, joissa maalaillaan muun muassa G-sarjan tulevaisuutta sähköautona. EQS ja EQE ovat kuitenkin osoituksia, että sähkö vie jopa porrasperät uuteen suuntaan.– Sähköistäminen tulee tappamaan kolmelaatikkoiset sedanit useista syistä, summaa Daimlerin päämuotoilija Gorden Wagener.– Aero(dynaamisuus) on yksi syy. Toinen on, että kuuden tuuman (n. 15 cm) akkupakkauksen kanssa laatikkosedan ei vain näytä hyvältä, se näyttää p****lta, Wagener latasi Top Gearille.Wagener viittaa kommentillaan tapaan sijoittaa akusto osaksi auton lattiarakennetta, muuttaen sen mittasuhteita.– Tämän takia kehitimme sen rohkean tyylin EQ-malleille, koska se näyttää venytetyltä ja tyylikkäältä. Sähköistäminen tulee muuttamaan autojen mittasuhteita. Meidän täytyy pitää huolta, että ne eivät kaikki näytä samalta, mutta se pelko on ollut jo yli 30 vuoden ajan. Olemme saaneet ne näyttämään erilaisilta ennen ja olen luottavainen, että pystymme siihen tulevaisuudessakin, Wagener perusteli.Jääkö Wagener kaipaamaan kolmen laatikon mallia? Mercedes-Benz on kuitenkin ollut vuosikymmenet eräs tunnetuimmista porrasperien valmistajista.– Enpä oikeastaan. Kolmen laatikon porrasperä on oikeastaan vaikein auto suunnitella. Hyvännäköisen sellaisen tekeminen on todella vaikeaa. Urheiluautot ovat paljon helpompia!– Siksi pidän siitä, että tulossa on jotain futuristisempaa. Siksi sähköistäminen on hyvä tilaisuus muuttaa asioita, ja muutos on aina hyvästä, Wagener kiteyttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAggressiivinen vastaan tietokoneWagener aloitti Mercedes-Benzillä vuonna 1997 ja hän aloitti muotoiluosaston johtajana 2007. Vuonna 2009 hän kiteytti muotoilufilosofiansa "sensual purity". Laatikkosedanien sukupuuton lisäksi 53-vuotias saksalaismuotoilija innostui puhumaan myös autoalan tulevista muotoilutrendeistä sähköistämisen tuodessa kokonaan uusia automerkkejä ja autovalmistajia.– Se mitä sähköistämisestä näkee on, että etumaski on poistumassa. Kaikki nämä uudet startupit, niillä ei ole etumaskia. Ne ovat kasvottomia, hiukan nimettömiä. Ne ovat kaikki hyvin samanlaisia. Näyttävätkö ne aggressiivisilta? Ei. Ne haluavat näyttää pyörillä kulkevilta supertietokokoneilta.– Ehkäpä kun ajamisesta tulee säädellympää ja autosta tulee kuljettaja, sen täytyy näytää enemmän tietokoneelta ja vähemmän aggressiiviselta eläimeltä.– Siitä huolimatta tarvitaan hiukan kiilaa ajovaloihin ja muuta. Siinä on paljon fysiognomiaa, tiedäthän, kasvojen ilmeitä tai kehon muotoja, jotka saavat auton vaikuttamaan ihmisen kaltaiselta. Se on jotain mikä ei muutu. Mutta pääsääntönä sanoisin, että olemme varmaan siirtymässä etäämmälle aggressiivisista muodoista, Wagener jatkaa.Lähde: Top Gear Kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Aake KinnunenLisää aiheestaNissan ja Volvo yhtä mieltä: sedanista tulossa keskisormi katumaastureille Ajatuksia autoista: perinteisessä sedanissa ei ole mitään vikaa Katumaasturibuumi jyrää allensa myös ikonisen kansanauton – Volkswagen Passat sedanin loppu häämöttää Volvo laajentaa mallistoaan: uusi XC20 tai XC30 tulossa lähivuosina Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa