2.8.2017 Liikenne Saksan autoteollisuus ja valtiovalta kokoustavat dieselpäästöistä: tavoitteena parempi ilmanlaatu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päästöongelmien ratkaisu on pakottanut Saksan autoalan vaikuttajat ja valtiovallan samaan neuvottelupöytään. Tavoitteena on miettiä, millä keinoin saataisiin nykyisten päästörajojen mukaisten dieselautojen aiheuttamat päästöt laskemaan. Euroopan mahtimaa Saksan autoalan merkittävät vaikuttajat ja valtiovalta kokoustavat tänään pohtiakseen sitä, miten Euro5- ja Euro6 -dieselautojen aiheuttamat päästöt saataisiin laskemaan.Ilmanlaadun kohentamiseksi jotain täytyisi tehdä, eikä helppoja ratkaisuja ole luvassa. Kokoustamassa tänään ovat koko autoteollisuuden johto, tukku saksalaisia ministereitä sekä ammattiliittojen ja työnantajien edustajia.Kokouspöydällä vaihtoehtoina ovat muun muassa moottoria ohjaavien ohjelmistojen päivitys, päästöjä suitsivien laitteistojen jälkiasennus ja dieselautojen käyttökiellot. Tehokkaimmat vaihtoehdot käyvät kalliiksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiittääkö ohjelmistojen päivitys?Automotive Newsin tietojen mukaan saksalaiset autonvalmistajat ovat ehdottamassa Euro5 ja Euro6 -dieselautojen moottorinohjaus-ohjelmistojen päivityksiä, joiden avulla typenoksidipäästöt (NOx) saataisiin laskemaan keskimäärin vähintään 25 prosentilla.Saksassa on arvioitu, ettei ohjelmistojen päivitys välttämättä riitä ongelman ratkaisuksi.VDAn eli Saksan autoteollisuusjärjestön puheenjohtaja Matthias Wissmann on muistuttanut, että dieselautot ovat erittäin tärkeitä Saksan taloudelliselle menestykselle. Hänen mukaansa dieselautojen käyttö on myös edesauttamassa hiilidioksidipäästöjen (CO2) alentamista, sillä dieselautot tuottavat näitä päästöjä noin 15 prosenttia vähemmän kuin vastaavat bensiinikäyttöiset autot.Kyseessä on merkittävä taloudellinen ja poliittinen kysymys. Vuoden ensimmäisen kuuden kuukauden aikana Saksassa myydyistä uusista autoista yli 41 prosenttia oli dieselkäyttöisiä.Poliittinen paine tehdä päätöksiä on kasvamassa. Esimerkiksi Die Welt -lehden teettämän mielipidekyselyn mukaan kansalaiset ovat tyytymättömiä valtiovallan toimien tomeruudelle. Vastaajista 72,8 prosenttia oli sitä mieltä, että ilmansaasteiden suitsinnan suhteen autoteollisuutta kohtaan on oltu liian kärsivällisiä.Miljardien eurojen savottaAutonvalmistajien vastuulla on mahdollisten päästölaitteistojen jälkiasennukset. Saksan autoliitto ADAC on väläytellyt, että autoala voisi hyvän tahdon eleenä autoilijoille, asentaa ns. ureapesuun perustuvia päästöjä alentavia laitteistoja autoihin. Arvioiden mukaan laitteistojen asennus maksaisi yhtä saksalaista Euro5-päästötason dieselautoa kohden noin 1 500 euroa.Mittava jälkiasennussavotta maksaisi siis maltaita, Automotive Newsin arvion mukaan lasku voi nousta jopa 10 miljardiin euroon.Suunnitteilla on myös valtion ja autonvalmistajien yhteinen 500 miljoonan euron rahasto. Sen turvin paikalliset viranomaiset voisivat edistää päästöjen vähentämistä esimerkiksi tukemalla sähköbussien ja -taksien käyttöä sekä kohentaa sähköajoneuvojen latausverkostoa.Haitallista hengityselimilleTieliikenteen typenoksidipäästöt (NOx) ovat vähentyneet tiukempien päästönormien ja puhdistuslaitteistojen ansiosta. Suurin ongelma ovat typpidioksidi-päästöt (NO2). Ne eivät ole kuitenkaan vähentyneet.VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko on arvioinut, että ilmanlaadun kannalta tärkeämmät ovat typpidioksidipäästöt, jotka ovat kaupungeissa kasvaneet nimenomaan dieselautojen vuoksi.Typen oksideja syntyy moottorin palotilan korkeassa lämpötilassa ja paineessa, kun ilman typpi yhtyy happeen. Typen oksidien kokonaispäästöistä typpimonoksidin osuus on noin 90 prosenttia ja typpidioksidin noin 10 prosenttia. Typpimonoksidi reagoi ilmakehään vapautuessaan hapen kanssa ja muodostaa typpidioksidia (NO2).Typpidioksidi vaikuttaa haitallisesti hengityselinten toimintaan. Typpidioksidi tunkeutuu syvälle hengitysteihin ja aiheuttaa oireita erityisesti lapsille ja astmaatikoille. Typenoksidi tuottaa myös alailmakehän otsonia, joka aiheuttaa silmien, limakalvojen ja hengityselinten ärsytystä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuhdistusteho maksaaLiikenteessä tehtävä NOx-mittaus voi olla tiukka paikka monelle dieselautolle, mikäli ei käytetä parasta ja kalleinta NOx-päästöjä vähentävää tekniikkaa.Edullisemmissa dieselmalleissa käytetään SCR-katalysaattorin sijasta yksinkertaisempaa LNT-katalysaattoria, jossa typen oksidit pelkistetään jaksottaisella, rikkaalla polttoaineruiskutuksella.Tämä on edullinen järjestelmä, eikä vaadi lisäaineen lisäystä. Puhdistusteho on hyvä kevyellä moottorin kuormituksella, mutta raskaasti kuormitettaessa puhdistusteho ei riitä.Lisäksi on tehtävä kompromissi NOx-puhdistustehon ja polttoaineen kulutuksen välillä eli hiilidioksidipäästöt voivat kasvaa.Tehokkain NOx-päästöjen vähentäjä on SCR-tekniikka, jossa AdBlue-lisäainetta (veden ja urean seosta) ruiskutetaan kuumien pakokaasujen joukkoon. SCR ei juurikaan lisää polttoaineen kulutusta ja se antaa hyvän puhdistustehon myös raskaalla moottorin kuormituksella.Päästörajat tiukkenevatYhä tiukkenevat Euro6-päästörajat tekevät dieselmoottorien NOx-päästöjen hallinnan niin vaativaksi ureasäiliöineen, että uusien pienten dieselautojen tarjonta tulee todennäköisesti vähenemään.Mikäli dieselautoissa käytetään uusiutuvista luonnonvaroista valmistettavaa dieselpolttoainetta, voidaan VTT:n Laurikon arvion mukaan saada koko elinkaaren päästöistä leikattua parhaimmillaan 80 prosenttia.Teksti Marko Jokela lähteet Automotive News, Tagesschau, Die Welt, Zeit Magazin, VDA Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki”