1.11.2021 Ajoneuvot Suomalaista nikkelisulfaattia sähköautoihin – Renault ja Terrafame aiesopimukseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalainen monimetalliyhtiö Terrafame on allekirjoittanut aiesopimuksen Renault-konsernin kanssa merkittävän vähähiilisen ja jäljitettävissä olevan nikkelisulfaattimäärän toimittamisesta sähköautojen akkujen valmistusta varten. Akkujen materiaalin alkuperän ja tuotannon epäekologisuus ja -eettisyys on ollut jo pitkään yksi eniten puhuttaneista ongelmista sähköautojen akkujen tuotannossa. Tällä hetkellä suurta osaa prosessista ei pystytä jäljittämään, ja akkukemikaalien valmistuksen taakse voi kätkeytyä esimerkiksi lapsityövoimaa ja vaarallisia työolosuhteita.Nyt Terrafame, jolla on Suomessa yksi maailman suurimmista sähköautojen akkukemikaalien tuotantolinjoista, on aloittamassa yhteistyön Renault-ryhmän kanssa..Vuosittainen akkumateriaalin toimitusmäärä vastaisi jopa 15 gigawattituntia akkutehoa, mikä tarkoittaisi yhtiöiden mukaan vastuullista ja jäljitettävissä olevaa nikkelisulfaattia jopa yli 300 000 sähköautoon. Jotta akkukemikaalien alkuperä ja tuotantoprosessi pystytään seuraamaan ja voidaan varmistua materiaalien vastuullisuudesta, yhteistyö alkaakin kehittämällä alkuperälle ja prosessille tarkat mittarit ja vastuullisuusjärjestelmät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAiesopimus yhteistyöstäMolemmat osapuolet hyötyvät yhteistyöstä merkittävästi, ja uusi toimintatapa on ratkaiseva koko akkumateriaalien arvoketjun kannalta.— Olemme erittäin ylpeitä vahvistaessamme eurooppalaisen akkuarvoketjun vastuullisuutta yhdessä Renault-konsernin kanssa. Olemme myös vaikuttuneita Renaultin kunnianhimoisesta suhtautumisesta päästöttömään ja kestävään liikenteeseen. Aiesopimus asettaa selkeät suuntaviivat Terrafamen tulevalle vuosikymmenelle, ja on hyvin todennäköistä, että tulemme tämän yhteistyön puitteissa toimittamaan Renault-konsernille nikkelisulfaattia vuosittain yli 300 000 sähköautoon. Odotamme innolla vuosien hedelmällistä yhteistyötä liikenteen ja kuljetuksen vapauttamisessa hiilipäästöistä, kertoo Terrafamen toimitusjohtaja Joni Lukkaroinen.Renault-konserni on aktiivisesti pyrkinyt kohti hiilineutraalisuutta ja kestävää autotuotantoa. Konsernin tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2040 mennessä. Terrafamen lisäksi Renault tekee yhteistyötä muiden akkumateriaaleja toimittavien ja kierrättävien yritysten kanssa, mikä tukee konsernin strategiaa tuottaa kilpailukykyisiä, kestäviä ja kokonaan Euroopassa valmistettuja sähköajoneuvoja.— Kumppanuus Terrafamen kanssa on tärkeä osa tavoitettamme pienentää tuotantoketjumme päästöjä 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Vähäinen hiilijalanjälki ja akkukemikaalien jäljitettävyys ovat meille ratkaisevia seikkoja. Terrafamella on ainutlaatuisen tuotantomenetelmänsä kautta selkeä kilpailuetu vastuullisuuden osalta, sillä heidän nikkelisulfaattinsa hiilijalanjälki on yli 60 prosenttia pienempi kuin alalla keskimäärin, Renault-konsernin allianssiosto-organisaation johtaja Gianluca De Ficchy kommentoi.Yhteistyö varmistaisi siis vastuullisen ja kestävän akkumateriaalien tuotannon. Terrafamella nikkelisulfaatin tuotantoprosessi vaatii yhtiön mukaan 90 % vähemmän energiaa, kuin alalla keskimäärin. Myös koko prosessi kaivoksesta akkukemikaaliksi tapahtuu samalla teollisuusalueella, mikä mahdollistaa läpinäkyvämmän ja vastuullisemman tuotantoketjun.Nyt solmittu aiesopimus ei ole vielä sitova toimitussopimus, mutta se on askel kohti yhteistyötä akkuarvoketjun kehittämiseksi ja toimitussopimuksien solmimiseksi.Lähde ja kuva: Renault Teksti: Sini Ylivakeri Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 10.1.2025 Sähköautot Suomalaisyritys esitteli ”maailman parhaan sähkömoottorin” ja valmiin pohjan sähköajoneuvojen rakentamiseen 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Volvo EX30 Käyttötesti: lukko jäässä pakkassäässä sekä asiaa lasivakuutukseen – Volvo EX30 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa